Behöver hjälp med en skrivare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Xombie

Behöver hjälp med en skrivare

Inlägg av Xombie »

Jag hittade en skrivare i veckan (Brother DCP-375CW) och jag har köpt en svart bläckpatron till den, men ett litet problem uppstår..

Skrivaren MÅSTE ha alla 4 patroner i sig för att ens kunna skriva ut, även om man enbart ska använda den svarta.

Nu undrar jag om det finns något sätt att lura skrivaren att patronerna sitter i när dom igentligen inte gör det. Vad brukar det vara som gör att skrivaren känner av att det sitter en patron på plats?

Vore toppen om det är möjligt att bara trycka in nånting annat så att skrivaren tror att det är en tom patron på plats så att jag iaf kan skriva ut med den svarta färg jag har.

Någon som är duktig på skrivare? ;)
xxargs

Re: Behöver hjälp med en skrivare

Inlägg av xxargs »

Dom flesta bläckprutor slängs antingen för att det anses för dyrt att fylla upp dessa med ny kit färg eller att skrivarhuvudet är igensatt.

fanns dom gamla tomma patronerna kvar ???

finns det någon som helst elektrisk anslutning eller chip på dessa bläckpatroner ? - om så, då är det svårt att få igång utan valida chip.

Ett problem är också om du fann skrivaren utan de gamla patronerna isatta så kan skrivhuvudet vara ganska rejält intorkat - räkna med meck innan de kommer igång igen i såfall, kan du ta loss skrivhuvudet utan för mycket pill så kan det vara ide att lägga det i vatten i något dygn med ett par kryddmått ammoniak (om sådant går att köpa längre) och den vägen mjuka bläcket i bläckgångarna innan man börjar att prova att skriva ut. - ammoniak är en gas löst i vatten och kan diffudera in i trånga utrymmen på helt annan sätt än andra typer av rengöringsmedel.

Skrivare utan chip = bättre möjligheter att lura igång då man troligen har någon opto som lyser på/igenom/reflektera på patronen och avgör om den är fylld eller tomt samt att det sitter patron övh. i hållaren.

Kom bara ihåg att skrivhuvudet körs förmodligen sönder på färgsidan om du inte har färgpatroner insatta även om du _bara_ skriver ut svartvit - då dom flesta drivrutinerna i windows småsprutar lite på färgpatronerna även vid ren SV-textutskrift bara för att det skall gå åt mera bläck...

kör man under linux så hålls sådan oftast väl åtskilt - dvs. är det bara S/V som skrivs ut så är det bara svartpatronen som används.
Bodda

Inlägg av Bodda »

Hejsan
Precis som tidigare person skrev.. det finns en anledning till att den är kasserad.

En snabb sökning på nätet gav att du kan köpa patroner för 69 :- / st.
Alltså total kostnad för alla fyra patronerna på cirka 280:-

Men om du bara ska skriva ut svartvitt rekommenderar jag dig att köpa en laser istället.

De torkar inte ut.. så det gör inget om de inte används på en längre stund, vilket är förödande för en bläckspruta.

Kolla på tex Net...... där finns en laser för ca 650:- vilket är en mycket bättre investering ärn att lägga tid och energi på den där bläckspruta.
Användarvisningsbild
pools

Inlägg av pools »

Hej!

Ditt problem ligger i drivrutinen, men du kan förmodligen inte lura skrivaren.
Drivrutinen säger ju till i god tid innan bläcket är slut. Du kan fortsätta att
skriva ut tills bläcket verkligen ÄR slut, genom att välja fortsatt utskrift.
När bläcket verkligen är slut, vägrar vissa skrivare att skriva nånting ö.h.t.
Det beror på att alla färger används även för att skriva svart. För att komma
förbi det måste man nog programmera om drivrutinen, men den är ju låst från
tillverkaren.
Det här med skrivarfärg är ju väldigt intressant. Man kan ju köpa en skrivare
för 400:- Och då tycker man ju att det är lika bra att köpa en ny skrivare
när bläcket är slut i nån av patronerna, istället för att köpa nya patroner för
400:-. Men då är man lurad av skrivartillverkarna. För i en ny skrivare är inte
alla färgpatroner helt fyllda. Man kan bara skriva kanske en fjärdedel av vad
man kan skriva med nya patroner. Fabrikanterna tjänar inga pengar på att
sälja skrivaren, man tjänar pengar på bläckpatronerna, som måste bytas.
Priset på skrivaren, eller på bläckpatronerna är egentligen ointressant. Vad
som är intressant är priset på utskriven sida. Med en bläckstråleskrivare är
priset per utskriven sida väldigt dyrt. Med en svartvit laserskrivare är priset
absolut billigast. Men det gäller bara svartvitt. En färglaser är numera också
väldigt billig i inköp. Men vad har det för betydelse när varje patron, eller toner,
till en färglaser kostar mellan 600:- och 1000:-? Och man behöver 4 stycken.
Priset per utskriven sida är dyrare än med en bläckstråleskrivare. En toner i en
laserskrivare räcker till c:a 2000 sidor i svart, och till ungefär lika många i färg.
Men som sagt, du behöver fyra toners till en färglaser.
En annan sak, att köpa påfyllningsbläck till dom patroner man redan har, är
vanskligt. Vissa HP-patroner t.ex. går inte att fylla på, då bläcket ligger i en
påse som kryper ihop eftersom bläcket tar slut. Och färgbläcket till en HP är
inte samma färg som till en Canon, eller Epson. Så det funkar inte heller. Man
vill ju gärna att gräset ska vara rätt grön nyans, eller vattnet rätt blå nyans,
när man skriver ut sina bilder. Har man då en universalfärg i patronerna så blir
färgerna helt enkelt inte dom rätta. Kolla tester som finns på nätet!

Mvh.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Dom med påse/bälg är ofta möjliga att fylla med lite trix, det är värre med patroner som har svamp som magasin då svampen torkar och efterhand vägrar att ta emot färg när man försöker återfylla med spruta och nål och det blir mindre sats för varje försök.

att få igång en sådan torkad 'svamp-patron' igen kan i stort sett bara göras med att trycka ned patronen så att dess hål är under vattenytan/färgen i en burk med tät lock, suga ned med vakum tills vattnet/färgen själv börja koka i vakumet (kan börja skumma fruktansvärt), släppa in luft igen - då blir svampen knökfylld igen med vatten/färg. dock kräver det ganska mycket lös bulkfärg för den operationen.

3-färgspatroner är förståss ett elände att hantera även med vakum då vid nedsugning då det alltid kommer ut en massa färg i vattnet och blir brunt/svart när det blandas och när man släpper in luften igen så blir kamrarna förorenade av fel färg. - visst med tejp och andra trix kan man försöka ta sig runt detta och försöka köra en kammare i taget - men är det värt tiden ??

chippade patroner är förståss ännu värre och i regel måste chipet bytas ut eller resetas med någon manick innan patronen går att använda igen

---

skall man skriva ut sidor utan smyganvändande av färgpatronerna även vid SV-utskrift så får man överge windows-plattformen till tex. linux med open source-drivrutiner för utskrifterna.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det finns gott om färglaser med låg utskriftskostnad, runt 10-20 öre per sida inklusive kostnad för trumma och toner.

Några exempel som jag sålt nyligen:
Brother MFC8880DN - svartvit laser, nätverk, duplex, scanner, fax, mail, arkmatare
Xerox Phaser 6140N - färglaser, nätverk
Konica Minolta Magicolor 4690MF färglaser, nätverk, duplex, scanner, fax, mail, stor arkmatare, stort pappersmagasin, ruskigt snabb.

Köper man en billig skrivare får man alltid betala det på förbrukningsmaterialet i slutändan.
En laserskrivare för 650:- har troligen dyrare toner&trumma än vad bläck till en 1000kr-inkjet kostar.
Idag finns också bläckstråleskrivare med vettiga förbrukningspriser - till exempel HP Officejet, bra om man vill skriva en del foton för dessa får ännu inte rätta glansen på konsumentlaser.

Att skrivaren "smyganvänder" patronerna är mest för att förhindra att skrivarhuvudet torkar igen. Man bör starta en bläckskrivare minst en gång i veckan och låta den pytsa lite bläck.
xxargs

Inlägg av xxargs »

För en HP kanske, Canon pixma 4000 startar jag typ en gång i halvåret och bara några få gånger av starterna har jag behövt skriva ut första sidan igen för att det fattas lite i början. maskinen är fanimig nära på skottsäker trots att den närapå känns som en legobygge i intryck när man en gång satte ihop den när den var ny... kör på pelikan-patroner utan att det känns som någon skillnad mot de dubbelt så dyra orginalpatronerna. kör för lite för att det skall kännas lönt med trasslet med egen påfyllnad med bulk-bläck.

på modernare maskiner (gäller både bläck och toner) så måste man slåss med chip och liknande om man tänker återfylla.

hade en hp930c innan och den fick man motionera ganska ofta om inte man inte skulle riskera att punga ut med 600:- i nya patroner...

jag hade kunnat köpa att man vill motionera färg-munstyckena om det hade varit i skälig mängd - men när man efter utskrift av massa sidor upptäcker att rena svarta texten plötsligt blir blå för att den gula färgen tog slut och när man bläddrar tillbaka utstriftshögen och ser den något blekare svärtan så inser man att man kört > 25 sidor med torr pigmentbläckpatron och närapå bränt sönder skrivhuvvudet, så blir man faktiskt rejält sur och känner sig ganska lurad av skrivartillverkarna med tanke på att bläcket säljs till nära samma pris som heorin... det var också så jag upptäkte att om man skrev ut under linux så hade man inte den här samtidiga färg och pigment-bläck utskriften...

det är inte konstigt att folk som skriver ut lite mer letar efter alternativ.
Användarvisningsbild
Xombie

Inlägg av Xombie »

Jag vet inte om mitt inlägg var lite oklart men skrivaren hittar den svarta patronen och ser att den är full, det ser inte ut att vara några chip på patronen. Jag läste om just denna skrivare och det ska gå att skriva ut i svartvitt om det iaf sitter tomma färgpatroner i men när jag hittade den så var det inga alls i..

Aja jag antar att denna skrivare är ett "lost cause". Får bli att skaffa sig en svartvit laser när jag har lite bättre med pengar, som student får man inte mycket pengar över att lägga på sånt :P

Men tack för alla svar! Blir till att mecka isär den då så får jag iaf lite nöje.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Ger du upp på så lätt ?
;-)

Går skrivhuvudet att ta ut?

om det inte satt några patroner alls innan så behöver den förmodligen blötläggas ett tag som jag skrev innan. nu kan man väl inte ens starta 'rengöringsprocessen' utan färgpatronerna, men annars bör man försäkra sig att svartbläck verkligen flödar hela vägen till munstycken innan man går och köper sig färgpatroner. tryck emot fuktad hushållpapper på munstycksidan så bör det bli en svart sträck som snabbt breddar sig ju längre man håller emot pappret mot munstycksidan.

köp billigaste möjliga pirat-färgpatroner eller försök lista ut hur den känner av att patron sitter i hållare. utgå att det är med med läsgafflar/optik som känner av patron och kanske innehållsmängd.

Canon kör med en prisma i patronen och lyser med lysdiod underifrån med fototrissa bredvid som sensor som gör det delvis reflekterar när patronen sitter i och är full, reflekterar mera när patronen är tom och vätska inte lägre väter prismats kanter och reflekterar helt och slutligen inget alls om patronen inte sitter i alls, typ
du får titta efter liknande metoder i din skrivare
Användarvisningsbild
Xombie

Inlägg av Xombie »

Ja det sitter ju nån liten svart plupp med två små hål på ett par cm ovanför pluppen som bläcket åker igenom, kan det vara denna då?

Vad kan man göra? trycka över lite aluminiumfolie? på bläckpatronen sitter det nån liten pigg som ser ut att hamna precis vid hålen på pluppen så om det är nån slags optisk sensor så måste det ju vara den.

Jag vill undvika att köpa några fler patroner nu då jag inte ens vet om den går att få igång.

Edit: Här är en bild, kanske hjälper?

http://img854.imageshack.us/i/20110313749.jpg/

Framsidan på patronen:

http://img405.imageshack.us/i/20110313750.jpg/
xxargs

Inlägg av xxargs »

först så tänkte jag att dom övre svarta ringarna kunde vara någon fototrissa/lysdiod som stack in en bit i patronen , men av patronen att döma så ser det snarare ut som någon trycksättning när skrivaren skall rengöra huvuden om man tittar på patronens motsvarande uttag och ser gummiliknande packningen där

däremot lite längre ned i övre bilden, närmare dom bläckfärgade anslutningarna, dom grå sakerna/armarna som sticker upp en bit på var sida av varje patronslot är misstänkt likt en läsgaffel där när patronen sticks med blockerar ljuset och om man tittar på motsvarande ställe på patronen så kan den förmodligen lysa igenom på en genomskinlig del av patronen när bläcket har tagit slut. tänk på att ljuset förmodligen är i IR-området och är osynligt eller att man bara blinkar några gånger under ytterst kort tid.

du kan prova att lägga i något som blockerar ljuset i varje gaffel - aluminiumfolie, dock kanske lite ljus ändå skall läcka igenom och då får du prova med en eller flera lager papper tills den blir nöjd.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det går år en del gul färg för att märka de ev förfalskningar du skriver ut också....
xxargs

Inlägg av xxargs »

;-)

(för den som inte vet så märks utskrifterna ofta med en spread spectrum modulerad brus med gula prickar i ljusa områden på bilder och i text som skrivs ut för att man skall kunna se vilken skrivare och förmodligen dator med macadress, h-disknummer etc. som pappret skrevs ut med, proffs vet ju förståss om detta och det kodningen är troligen borta om man skriver ut via tex. linux då den kodningen förmodligen görs i printerdrivrutinen i datorn) - gula små pricka syns som bekant väldigt dåligt på vitt papper, förmodligen skulle man se mer av detta om man satte cyan eller magenta på gula patronens plats...

Gul färg är oftast det första som tar slut in en 3-färgs patron vilket var väldigt irriterande när man skrev med 78-patroner @ 400-500:- st på den tiden jag körde med HP-skrivare - gul färg behövs för att skapa rött och grönt vilket är väldigt vanliga val i affärs och diagramgrafik i olika utskrifter, blå är mindre använt...
Användarvisningsbild
Xombie

Inlägg av Xombie »

Ok, det var tydligen gafflarna högst upp som kände av om det satt något där i, nu sitter det ett papper där och då ändrades meddelandet från "sätt i Gult bläck" till "Kan inte hitta Gult bläck" och det får fortfarande inte att skriva ut.

Några tips? :P
xxargs

Inlägg av xxargs »

kollat dom gråa jag nämnde tidigare - det kanske är mer än en gaffel som arbetar, en för att se om patronen sitter i övh. och en annan för att kolla bläcknivån...
Skriv svar