Diy takantenn för 3G?
Diy takantenn för 3G?
Jag söker en antenn för en bekants räkning, för att få mobila bredbandet att funka i sommarstugan.
Han har testat med en mindre extern antenn (modellen som ser ut som en stor glasspinne med 0.5m kabel till dongeln) då går det att koppla upp på vissa ställen i stugan men det går sakta.
Har sökt lite efter köpesantenner yagi är väl vanligaste men men dom är ganska dyra. minst 1000kr exkl kabel
så klurar på ett hemmabygge, tänkte höra om någon byggt något som fungerar bra?
Jag funderar på helix, någon stackad quad, eller yagi, alltså mycket riktverkan.
Kabeln blir ju viktig RG58, tror jag jag kan skippa direkt då det rör sig om minst 10m så blir nog RG213.
Vet någon vad dom kör för polarisation,
Vad jag läst så blir det att sikta på 2100 Mhz.
Han har testat med en mindre extern antenn (modellen som ser ut som en stor glasspinne med 0.5m kabel till dongeln) då går det att koppla upp på vissa ställen i stugan men det går sakta.
Har sökt lite efter köpesantenner yagi är väl vanligaste men men dom är ganska dyra. minst 1000kr exkl kabel
så klurar på ett hemmabygge, tänkte höra om någon byggt något som fungerar bra?
Jag funderar på helix, någon stackad quad, eller yagi, alltså mycket riktverkan.
Kabeln blir ju viktig RG58, tror jag jag kan skippa direkt då det rör sig om minst 10m så blir nog RG213.
Vet någon vad dom kör för polarisation,
Vad jag läst så blir det att sikta på 2100 Mhz.
Senast redigerad av metex 11 mars 2011, 21:17:36, redigerad totalt 1 gång.
Re: Diy takantenn för 3G?
En idé är att montera själva HDSPA modemet i en parabol/cantenna via en lång USB-förlängning.
Det finns väll "riktiga" modem som funkar med extern anten. De borde ha betydligt högre kännslighet än en dongel.
Det är en ide som varit på tal, ett extra modem är billig och man slipper dyr/dämpande coaxkabel, men iden att klättra upp på taket för att hämta ner/montera SIM-kortet var inte så lockande, bredbandet används till vardags även i stan.
"Dongeln" har uttag (liten coax) för extern antenn, men vet inte hur riktigt det är gjort om dom ens bryter den interna antennen när man ansluter extern?
Sannolikt saknar du mätutrustning för att kunna justera in antennen? I så fall är det nog bäst att köpa en färdig.
RG-213 är ren dynga i 2GHz-segmentet!
RG-213 är ren dynga i 2GHz-segmentet!
Net1 är mycket angenämnt på landet, 900MHz tar sig lätt igenom skogen och det behövs inga grova&dyra antennkablar.
Deras riktantenn inklusive 10m kabel monterat för 595:-
Nä mätare är det sämre med närmaste pluggen jag har till bird-43:an är på 1W 425-850mhz,
Förslag på bättre kabel? med försvarbart pris och diameter (max 12mm)
visserligen är det usla antenner i USB modulerna.. men jag tror nog ändå mest på att sätta USB donglen i ett väderskyddat skal uppe på taket.
Ligger på 450Mhz, inte 900!mrfrenzy skrev:Net1 är mycket angenämnt på landet, 900MHz tar sig lätt igenom skogen och det behövs inga grova&dyra antennkablar.
metex skrev:Förslag på bättre kabel? med försvarbart pris och diameter (max 12mm)
ecoflex-10, ecoflex 15 (för grov) H-1000, 1/2"-hardline (säkert för grov). Dock vet jag inte vad försvarbart pris är? Det piskar lätt upp i 50-70 spänn metern.
H-1000 har en dämpning på 22,5db /100m vid 2150MHz. Vilket i ditt fall ger en dämpning på 2,7db med 12 meter kabel. Du behöver ju även övergångar och någon smidigare stump till modemet så då förlorar du ännu mer. Du bör hålla dig under en total förlust på 3db.
Bedea HFX-1336 är annars en trevlig kabel med en diameter på ca 6mm. Men dämpningen är cirkus 6 db i det frekvensspannet, i mesta laget alltså. Belden har en likadan som heter H-155.
Dessa är smidiga och hyffsat populära vid mindre WLAN-installationer t ex. De duger kring 5-meterslängder men inte mer om man ska ha någon behållning.
I vilket fall som helst så se till att köp dubbelskämrad kabel, både flätad och folieskärm.
Enbart enkel flätskärmad kabel är bortkastad på så höga frekvenser.
Tror jag hittat en billig och vettig kabel som heter HDF400 eller LMR400 kan det vara något?
http://www.m2inc.com/main%20html/lmr400_a.pdf
http://www.tradlost.se/shop/catalog_sv/ ... 16214.html
38kr/m vid över 10m
http://www.m2inc.com/main%20html/lmr400_a.pdf
http://www.tradlost.se/shop/catalog_sv/ ... 16214.html
38kr/m vid över 10m
Japp, jag hade den i bakhuvet också. Kom bara inte på vad fan den hette mer än 400-nåt.
Har inte testat den själv,men vet andra som är nöjda. I vart fall för lägre frekv.
Har inte testat den själv,men vet andra som är nöjda. I vart fall för lägre frekv.