Skärm från gammal laptop.
- SeniorLemuren
Skärm från gammal laptop.
Jag har en gammal laptop som visserligen funkar, men den är hopplöst slö och i "skrotbart" skick. Sedan har jag en stationär P4 som jag saknar skärm till. Någon som vet om det går att plocka skärmen från laptopen och använda till den stationära? Eller sitter drivelektroniken vanligen i själva datorn.
Re: Skärm från gammal laptop.
Det är inte helt enkelt att koppla en laptopskärm till VGA eller liknande.
Oftast drivs skärmen av lvds signaler direkt från grafikchippet på laptopen. För att kunna koppla in den mot vga eller dvi så behövs en lvds sändare som är kompatibel med lcd skärmens lvds mottagare, eller så kopplar man sig förbi lvds interfacet helt.
Sen kan man antigen använda sig av några snabba (det ska ju upp i 25mhz för 640x480 pixlar) analog-digital konverterare eller en dvi konverter. TFP401 ska kunna fixa dvi till digital signal. Har själv testat det men min skärm gick hem efter en stunds testande. Lyckades iallafall få lite bild på de gröna pixlarna.
Mvh. Jocke
Sen kan man antigen använda sig av några snabba (det ska ju upp i 25mhz för 640x480 pixlar) analog-digital konverterare eller en dvi konverter. TFP401 ska kunna fixa dvi till digital signal. Har själv testat det men min skärm gick hem efter en stunds testande. Lyckades iallafall få lite bild på de gröna pixlarna.
Mvh. Jocke
Är det riktigt gammalt används LVTTL (ung som TTL) mycket enklare att hantera.
Här finns en bra sammanfattning med tekniska detaljer:
elektronikforumet.com/wiki/../LCD_Skärmar
Här finns en bra sammanfattning med tekniska detaljer:
elektronikforumet.com/wiki/../LCD_Skärmar
- SeniorLemuren
Beror på vad riktigt gammal betyder. Den är installerad1998 januari. I systeminformationen står : Bidskärm S3Virge MX+. Men det kanske rör det externa bidskärmsuttaget.
Det grämer mig att saker är konstruerade på ett sätt så att de är nära nog omöjliga att återanvända. Det gör ont i själen att kasta en fullt frisk LCD-skärm, med 1024x 768 upplösning, på sophögen.
Off topic kan nämnas att denna dator kostade 45 000 kr 1998, det har hänt en del sedan dess.
Det grämer mig att saker är konstruerade på ett sätt så att de är nära nog omöjliga att återanvända. Det gör ont i själen att kasta en fullt frisk LCD-skärm, med 1024x 768 upplösning, på sophögen.

Off topic kan nämnas att denna dator kostade 45 000 kr 1998, det har hänt en del sedan dess.