FPGA med internt flash minne?
FPGA med internt flash minne?
Finns det någon bra fpga med internt flash minne?
I min värld känns det som det blir mycket meck med ett extrent minne men det kanske inte är så svårt, är det någon som har några erfarenheter av det? Minnet ska bara användas till konfiguering och ingen datainsamling.
//danny
I min värld känns det som det blir mycket meck med ett extrent minne men det kanske inte är så svårt, är det någon som har några erfarenheter av det? Minnet ska bara användas till konfiguering och ingen datainsamling.
//danny
Re: FPGA med internt flash minne?
Googla exempelvis "fpga flash" och du skolen finna... Actels IGLOO var första träff för mig.
En Actel ProASIC3 konfigureras i flash och behöver inget externt minne för att komma ihåg hur den är konfad. Jag har kört ganska mycket med A3P250 och FPGAn funkar riktigt bra, är inte helt nöjd med Actel Libero, utvecklingsmiljön, men i stort så är jag nöjd.
/Johan
/Johan
Xilinx Spartan-3AN är en FPGA med intern flash. Dokumentation finns.
* Utvecklingskort
* Finns hos Farnell, Digikey
Dessutom finns utvecklingsprogramvaran både för Linux och MS-Windows.
* Utvecklingskort
* Finns hos Farnell, Digikey
Dessutom finns utvecklingsprogramvaran både för Linux och MS-Windows.
Perfekt. Tack för tipsen, ska kolla in dem närmare.
//danny
//danny
Det är inte särskilt svårt med externt minne, det finns dedikerade sådana från t.ex. Xilinx och Altera för just att konfigurera deras FPGAer. Nackdelen med dom är att dom brukar vara svindyra... Det en rätt smal sak att fixa extern laddning med en liten AVR/PIC och ett SPI-minne då den konfigmod som kallas "passive serial" i stort sett är SPI. Första gången jag implementerade det var nog typ 1998 och i princip samma metod funkar idag. Det ser i stort sett likadant ut hos både Altera och Xilinx.
Actels (numera Microsemi, blev uppköpta i höstas) FPGAer är Flashbaserade rakt igenom vilket har sina sidor... I dagsläget finns inga höghastighets-seriegränssnitt på Actelprylarna och prestandan är klart lägre än för SRAM-baserade arkitekturer. Vi kör mycket Actel på jobbet av olika skäl och det är lite irriterande att prestandan och I/O-möjligheterna är så begränsade... Samtidigt finns det många bra egenskaper, t.ex. är strömförbrukningen låg (speciellt för Igloo-serien) och det finns många bra säkerhetsfeatures på deras kretsar. Vi kör även en del Xilinx- och Altera-kretsar med egenimplementerad nedladdning från externt minne.
Actels (numera Microsemi, blev uppköpta i höstas) FPGAer är Flashbaserade rakt igenom vilket har sina sidor... I dagsläget finns inga höghastighets-seriegränssnitt på Actelprylarna och prestandan är klart lägre än för SRAM-baserade arkitekturer. Vi kör mycket Actel på jobbet av olika skäl och det är lite irriterande att prestandan och I/O-möjligheterna är så begränsade... Samtidigt finns det många bra egenskaper, t.ex. är strömförbrukningen låg (speciellt för Igloo-serien) och det finns många bra säkerhetsfeatures på deras kretsar. Vi kör även en del Xilinx- och Altera-kretsar med egenimplementerad nedladdning från externt minne.
"Det en rätt smal sak att fixa extern laddning med en liten AVR/PIC och ett SPI-minne"
Ännu smalare sak är väl att strunta i AVR/PICen och bara koppla flashet direkt till FPGAn?
Ännu smalare sak är väl att strunta i AVR/PICen och bara koppla flashet direkt till FPGAn?
FPGA:n kan bara skicka visa typer av kommandon. Vilket ställs t.ex in med M0-M2 på Xilinx. Stöder inte flashminnet det är det kört.
Visst kan man använda en MCU, men det innebär extra komponenter..
Visst kan man använda en MCU, men det innebär extra komponenter..
På Minimig som är en Spartan 3 baserad amiga clone så vill jag minnas att man använder en PIC-processor för att läsa bit-filen från ett minneskort och konfigurera upp FPGAn.
Finns källkod tillgänglig för den som vill grotta ner sig.
Finns källkod tillgänglig för den som vill grotta ner sig.