SeedStudio DSO Quad

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Murer

Re: SeedStudio DSO Quad

Inlägg av Murer »

Visst hade det fungerat med en logikanalysator. Men om jag senare skulle vilja kolla på andra (>5V) saker så är det ju bättre att "investera" (om man kan kalla det för investering i de här prisnivåerna) i ett oscilloskop.

Annars hade jag faktiskt kollat på den här analysatorn: http://www.seeedstudio.com/depot/open-w ... Path=61_68

Lite billigare men det känns som att mjukvaran till Saleaen är lite finare än det som finns tillgängligt till den jag länkade till.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Det ena ersätter ju inte det andra, tex är det skitsmidigt att få I2C,SPI,1-wire mm avkodat i klartext med logic, å andra sidan kan den ju bara logiksniffning. Med ett oscilloskop kan man ju se vilken vågform som helst (inom rimliga gränser) men det är ofta jobbigare att tyda digital kommunikation då man får sköta avkodandet själv. Man ska nog ha båda :)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

För jag antar att det inte går med ett begagnat analogt då man inte kan pausa och greja med signalen.
Men är det en skop eller en logikanalysator du behöver?
I2C,SPI,1-wire mm avkodat
Skaffa en BusPirate från Dangerous prototypes.
makan1975

Inlägg av makan1975 »

esn skrev:Jag slog till och beställde. Jag är nöjd om den kan fungera hyfsat upp till 10 MHz. Storleken på den är dessuom bra när man "håller till" i en sekretär. Jag återkommer med kommentarer när jag fått den.
Du har inte fått denna ännu :?:
cetex

Inlägg av cetex »

Funderar på att köpa en DSO Quad till min labbhörna, det har ju släppts i prod version nu, dessutom verkar det som att dom har dubblat samplingraten per kanal från 36MS/s till 72MS/s:
Two 36MS/s analog channels, Upto 72MS/s if configured to single channel.
(Upgrade to Two 72MS/s analog channels, Upto 144MS/s if configured to single channel from .sys version v1.31)
Gillar idén med DSO Quad då jag har har väldigt begränsat om utrymme i min labbhörna och dessutom gillar mobilitet.
Är det någon som provat det och kan säga något om det?
esn skrev:Jag slog till och beställde. ...
ESN? Har du fått ditt? :)
cetex

Inlägg av cetex »

Har fått min DSO Quad nu. Blev förvånad över storleken, trodde den skulle vara större, även om jag visste att den var liten.
Den är knappt större än min X10 mini pro.

Den verkar fungera bra, har kopplat in den och kollat på PWM från FrSKY mottagaren i planet, sånna pulser syns klockrent.
När jag testat med dess egna signalgenerator satt på fyrkantsvåg så:
Vid 1Mhz visas vågformen korrekt
vid 2Mhz börjar det bli lite flacka stigande/fallande linjer
vid 4Mhz så går det att se att det förmodligen är en fyrkantsvåg, men den mesta definitionen är borta.
Vid 8Mhz så ser man inte längre att det är en fyrkantsvåg, det ser bara ut som sinus,

Den har även svårt att låsa på stigande eller fallande puls när man är vid / över 4Mhz så man får köra "single shot", d.v.s den triggar bara en gång och fryser sen vågbilden.
Enligt forum så ska den visa ganska korrekt upp till 3.5mhz, ovanför detta tappar den för mycket upplösning, fyrkantsvåg får sluttande upp och nergång o.s.v.
10Mhz och eventuellt upp till 15Mhz går att detektera, men vågformen är ju helt borta då.

Den är helt okej för mina behov, i vart fall nu.
Jag ska ju bara ha den för att kolla lite PWM signaler och hålla på med grundläggande (mestadels) analog elektronik och behöver något som komplement till den billigaste clas ohlson multimetern.
Denna hade varit asbra t.ex förra sommaren när jag felsökte flickvännens bils insprutning. :)

Har inte använt upp ett fulladdat batteri än (1cell 1000mAh LiIon) men det verkar som att batteriet håller i närmare 4timmar.
Har haft den igång i 1.5h nu från fulladdat och spänningen är nere på 3.9v, vilket enligt: Li-Ion State of Charge and Voltage Measurements är strax under 80%

Jag beställde även 2st MCX->BNC Converters för att kunna använda andra probes till den för $5.98($2.99 per st)
Och en MCX Probe med X1/X10 funktion för $19.9
Det kostade allt som allt ~1680kr inkl "DHL express" från Seeedstudio.
La beställningen förra tisdagen, den skickades förra torsdagen och jag fick den igår måndag, tull på 462kr tillkom så knappt 2200kr allt som allt.

Den finns i sundbyberg om någon överväger att köpa och vill klämma lite själv. :)
esn
Kontakt:

Inlägg av esn »

Kul att det är fler som skaffat denna. Tyvärr har jag inte använt min så mycket alls. I princip ingenting sen jag fick den för några månader sen. Jag har läst lite i forumet och sett att det finns en del problem, t.ex. bandbredden. Nu har jag faktiskt ett behov av den, så jag ska ta och försöka få igång den.

Cetex, har du patchat till senaste programvaran?
cetex

Inlägg av cetex »

Den kom med sys 1.5, och app 2.5, så jag har inte behövt patcha upp den.
kalibreringen verkar även den vara hyffsad, ska dock verifiera och eventuellt kalibrera om den när jag åker upp till hudiksvall i helgen och får tillgång till ett något bättre oscilloskop.

Edit:
Har även sett att det är ett nytt UI på gång till den.
Det UI som den har nu kändes ganska grötigt till en början, men nu när jag förstår hur allt hänger ihop så fungerar det bra. :)
Skriv svar