K: Elektronrörs trioder ECC88

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
lekman123

K: Elektronrörs trioder ECC88

Inlägg av lekman123 »

Hej
Har ett slutsteg som har två par ECC88 i drivsteget. Jag har tidigare fått erfara att det inte låter lika mjukt o fint med E88CC, vilket den ursprungligen var utrustad med. Jag ar också upplevt att Philips ECC88 inte gör jobbet på ett tillfredställande sätt, Däremot Mullard tillv i England låter väldigt bra. Nån som har några ECC88 att erbjuda en ljudentusiast, en kategori jag räknar mej till så länge öronen hänger med tillräckligt bra.
Lars Ekman

0768372865

var: Trioder //blueint
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: K: Elektronrörs trioder ECC88

Inlägg av SM7CZR »

Att fabrikatet påverkar ljudkvalitén har jag svårt att tänka mej. Däremot kan s.k. billigare rör ha sämre hållbarhet, sämre stabilitet i elektroder, därmed kortare livslängd.
Skillnaden på ECC88 och E88CC är egentligen att den senare har en "midja" i glaset för stabilitetens skull samt pläteringen på sockelbenen.
Kontrollera så att du har rätta driftspänningar på rören.
Är det en helt igenom rördriven förstärkare?

/Ingvar
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

ja det där med olika fabrikat skall man ta med en nypa salt :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mullard har ett bättre rykte trots allt och det finns firmor som har ett dåligt rykte.

Jag vill bara tipsa dig lite; har inga trioder över vad jag vet, men ECC88 har ju flera ekvivalenter som 6922, 6DJ8 och 6N23P. Det senare är ett ryskt rör - kolla Sovteks variant av detta!
lekman123

Inlägg av lekman123 »

Hej
Ja jag måste erkänna att det är lite suspekt, detta att jag tycker det låter olika bra med rör av olika fabrikat, men så är det. Det hela började med ett tips från en Norsk handlare (han höll på den tiden på med att sälja NOS-rör), han menade att vissa kopplingar kan låta bättre med ECC88 än med E88CC. Min erfarenhet är att han hade rätt och att rörets ursprung påverkar ljudkvaliteten, lite jobbigt när det är nära omöjligt att hitta ECC88 made in Blackburn idag. Om det inte vore så att jag helt o fullt litar på min hörsel så vore det hela ju lite av; var o en blirju salig på sin tro.
Anläggningen är helt rörbestyckad med nuvistorer i det första vinylsteget, designad av Rauna-Bo i Karlskoga.

/Lars
Skriv svar