varvtalsreglering till likströmsmotor

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
stirrblig

varvtalsreglering till likströmsmotor

Inlägg av stirrblig »

Tjenare,

Jag är total nybörjare på detta, så eventuellt är detta en dum fråga - i den mån det finns sådana.
Jag skall göra en fyr i miniatyr. Belysningen till fyren skall komma från en takhängd lysdiod. Nere från botten av fyren tänkte jag sätta en metallhylsa med en 45 graders öppning som stoppar ljuset de övriga 315 graderna så lysdioden blir osynlig från de andra hållen.

Denna metallhylsa tänkte jag sätta på en likströmsmotor, så att den roterar runt lite sävligt och kastar ett ljus runt omkring sig i ett typiskt fyr-manér.
Jag vill att motorn skall rotera i kanske 20 rpm, och jag vill inte lägga en förmögenhet på motor, eftersom jag bara tänkt använda fyren en kväll.

Så till frågan: Den motor jag hittar för 29;- på Kjell&Co (http://www.kjell.com/?item=36206) ; för övrigt en lagom prisnivå, ligger på 14500rpm. Kan jag med hjälp av en trave motstånd få ner en sådan motor till 20rpm, eller måste jag leta någon annanstans? Jag tänker mig att det kanske går men går lite hackigt - och *lite hackigt* är OK om det blir billigt, men det får inte bli tokryckigt.

Var kan jag annars hitta en 10-50 rpm-motor för runt 50-lappen?

//Stirrblig
ds77

Re: varvtalsreglering till likströmsmotor

Inlägg av ds77 »

Plocka isär en gammal skrivare och ta en stegmotor.
bearing

Inlägg av bearing »

Om drivningen ska vara enkel likström behöver motorn ha växellåda. En lösning är att köpa billigast möjliga RC-servo. Ta bort det som hindrar axeln att rotera fritt. Löd anslutningar direkt på motorn så att den kan drivas direkt med ett 1,2V eller 1,5V batteri.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Det är nog ganska svårt att få en så pass högvarvig motor att snurra på låga varvtal utan någon sensor för återkoppling. Man behöver nog växla ner den först. Den enklaste nerväxlingen är att ha någon typ av friktionsväxel. I princip monterar du bara en skiva med en o-ring på periferin på din hylsa och låter sedan motoraxeln pressa mot o-ringen.
Säg att din skiva har diametern 40 mm och motoraxeln 2 mm. Då får du ju en nerväxling på 20:1. Då är det kanske lättare att styra varvtalet genom att variera matningsspänningen till motorn.
jah

Inlägg av jah »

Kolla istället på http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,252500000 för 129.-
Går antagligen att köra motorn på 1,5V också för att sänka hastigheten ytterligare.

Visst, 80 spänn mer än din budget, men sparar nog mycket tid...

/J
stirrblig

Inlägg av stirrblig »

ds77 skrev:Plocka isär en gammal skrivare och ta en stegmotor.
Här skiner min okunskap igenom igen, men behöver man inte någon form av styrning för en stegmotor? Enkelt är min melodi, inte bara kan jag lite, jag vill inte lära mig heller. :lol:
Skämt åsido, det får gärna vara enklast möjliga.

Edit: stavfel
Senast redigerad av stirrblig 9 mars 2011, 11:28:04, redigerad totalt 1 gång.
stirrblig

Inlägg av stirrblig »

jah skrev:Kolla istället på http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,252500000 för 129.-
Går antagligen att köra motorn på 1,5V också för att sänka hastigheten ytterligare.

Visst, 80 spänn mer än din budget, men sparar nog mycket tid...

/J
Mycket intressant. Det här känns som en vinnare. Tack för tipset.
ds77

Inlägg av ds77 »

Det krävs lite mer än bara spänning.Det går att göra relativt enkelt tex som här, men vill man ha något snabbt och väldigt enkelt så är det kanske fel väg att gå.
Skriv svar