Dimmer - Behöver lite hjälp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Xombie

Dimmer - Behöver lite hjälp

Inlägg av Xombie »

Det är så att jag har tänkt installera en dimmer som ska fungera för 4 st 50w spottar (halogen)

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =156763722

Har tittat runt lite på CO och hittade denna, den borde väl klara av detta?

Är det något annat man ska tänka på när man installerar en dimmer?

Edit:
Om det skulle vara 12V lampor så sitter det väl en transformator i armaturen? går det då att helt enkelt installera en dimmer som vandligt eller måste man göra något annat då?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Dimmer - Behöver lite hjälp

Inlägg av Klas-Kenny »

Den bör klara det utan några problem.

När man har 12V spottar brukar man ha en trafo till typ tre stycken eller så. att ha en till varje har i alla fall aldrig jag varit med om. Dessa trafos ska gå att dimma precis som vanligt (Fungerar här hemma i alla fall).
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Den funkar inte med dina halogen, du har 12V-halogen.

Du ska ha en dimmer för elektrisk transformator.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Den dimmern funkar om du har 230V halogener. Har du 12V så måste det till en annan dimmer.

Vanligen finns det bara två anslutningar fas in och tändtråd ut till lampan.

Man får inte byta en brytare mot en dimmer själv. Som vanligt uppmanar jag, vet du inte vad du gör så anlita ett proffs.
Användarvisningsbild
Xombie

Inlägg av Xombie »

Hur vet du att det är 12V halogen? är det nån slags standard för spottar?

Skulle denna fungera då?

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =156763856

Sen tänkte jag fråga, bör man köpa den billigaste dimmern man kan hitta eller gör det någon större skillnad med en dyrare dimmer?
salle

Inlägg av salle »

Svarar på fråga 2: Eftersom du i trådstarten länkat till en 230V dimmer så svarar jag på frågan om den, finns väl inga problem förutom att du minst måste inneha BB1 eller BB2 för att få utföra detta behörighetskrävande arbete, för jag antar att du ska byta en vanlig brytare mot denna dimmer ?

Gäller det sen nyinstallation som det ju låter som, eftersom du ska installera dimmern och inte byta en brytare mot en dimmer, så får du ju enbart gå på befintlig gruppledning med BB1 eller 2 om du inte innehar allmän behörighet......
BB3 kan i vissa fall även fungera som en allmän behörighet beroende på vad elsäkerhetsverket skrivit på den.

Jaha, och nu kommer denna jäkla diskussionen om behörigheter igen..........)

Salle
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Läste lite snabbt, om du har trafo så har du 12V-halogener.
Då behöver du den andra du länkar till.

Men har de inte kolla på vad du pysslar med så anlita en elektriker så har du ryggen fri om något skulle fela.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

salle skrev:Svarar på fråga 2: Eftersom du i trådstarten länkat till en 230V dimmer så svarar jag på frågan om den, finns väl inga problem förutom att du minst måste inneha BB1 eller BB2 för att få utföra detta behörighetskrävande arbete, för jag antar att du ska byta en vanlig brytare mot denna dimmer ?

Gäller det sen nyinstallation som det ju låter som, eftersom du ska installera dimmern och inte byta en brytare mot en dimmer, så får du ju enbart gå på befintlig gruppledning med BB1 eller 2 om du inte innehar allmän behörighet......
BB3 kan i vissa fall även fungera som en allmän behörighet beroende på vad elsäkerhetsverket skrivit på den.

Jaha, och nu kommer denna jäkla diskussionen om behörigheter igen..........)

Salle
Kunde inte låta bli. :vissla:
Finns bara Begränsad behörighet och allmän behörighet idag.
Har du BB får du endast arbeta med maskiner efter säkerhetsbrytare eller stickpropp. Inget annat. En port kan vara en sån maskin.
Har man AB får man heller inte arbeta med något om man inte jobbar för ett företag. Då får man det samt även deligera arbeten till de som inte har AB på företaget. Men den som innehar AB är fortfarande ansvarig! Man är skyldig att se till att de dom utför arbetet vet vad de gör.

Till sist har vi hemmafixaren. Man får byta brytare til ex dimmer eller om ett uttag är trasigt. Om man har nödvändig kännedom vad det nu är. Men man får inte kompletera eller koppla om.
DeeJayPA2

Inlägg av DeeJayPA2 »

"Har man AB får man heller inte arbeta med något om man inte jobbar för ett företag"
Njaa var har du fått det i från?

Däremot för att någon skall kunna arbeta under en annans behörighet krävs ett anställningsförhållande.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Jag har för mig att det finns krav på ett ansvarigt företag. Bör ju ha ansvarsförsäkring bla.
Även vid servisändringar vill nätbolagen ha ett elföretag. Kan ha fel i detta men tycker det vore rimligt.
salle

Inlägg av salle »

De behörighetstyper jag skrivit om finns, du kan dock inte ansöka om en BB2 efter den första januari i år, om man har en BB2 och vill förlänga den så övergår den till en BB1.
BB3 är ju en specialbehörighet, jag känner till 2 st såna behörigheter, den ena gällde allt elarbete inom en radie av 4 mil från en viss kyrka i Sverige och det andra fallet gäller för anläggningar typ tivoli/cirkus och andra liknande arrangemang.

MathiasP: Ett klipp från dig: Man får byta brytare til ex dimmer , slut klipp, om jag tolkar dig rätt så menar du att man skulle få byta en brytare till en dimmer?

Detta är ett klipp från elsäkerhetsverkets hemsida:
Dessa arbeten får endast utföras av en elinstallatör:
•Utförande av fasta installationer.
•Installering av golvvärme och värmekabel.
•Byte av ojordat vägguttag mot jordat.
•Byte av vanlig strömbrytare mot dimmer.
•Förläggning av kabel i mark.
Slut klipp

Salle
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Där ser man missat det med dimmern. Jag utgick från att man ser dimmern som en vanlig brytare. :oops:

BB1 är vi väll överenns om men har inte hört om BB3 tidigare. Gäller det även fasta nät eller bara byggcentraler som man troligtvis har på tivoli typ?

Jag har AB därför har jag inte varit så beläst i dessa. :oops:
salle

Inlägg av salle »

Detta blir nog min första OT-post i denna tråd, men jag vill gärnan svara MathiasP på hans senaste fråga.
BB3 är en specialbehörighet som knappt används, jag tror att elsäkerhetsverket inte gärna utfärdar denna behörighet, jag kommer inte ihåg hur tivolianläggningsbehörigheten var skriven, men den avsåg att gälla enbart tillfälliga anläggningar som bara användes under t ex stadsfester och olika konserttillfällen och andra ambulerande tillställningar.

Salle
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Trodde det var en dålig ide att dimma halogen då rekombinationsprocessen inte fungerar som den skall vid lägre temperatur?
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Jag kör med dimrade 50W/230V halogenspottar (6 i hall och 4 på toa) sen 2002. Jag tror inte någon enda har pajjat. Körs oftast mycket neddimrade.
Skriv svar