Synpunkter på kretskort layout

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ToPNoTCH

Synpunkter på kretskort layout

Inlägg av ToPNoTCH »

Hallå.

Jag har trixat lite med ett kort för att köra "Multi WII" multicopter mjukvaran på (se: http://elektronikforumet.com/forum/view ... &hilit=Wii).

På "allmänhetens begäran" lutar det nu åt att beställa några "riktiga" kort från tillverkare.

Sådant har jag aldrigt gjort förut.

Mitt prototyp kort funkar bra på marken (har inte byggt flygetyget ännu), men innan jag lägger en beställning vore det himla sjysst om ni som är bättre begåvade på layouter
lämnade lite förbättringsförslag. Skrotet skall ju vara i luften och det vore ju trist om massa EF'are blir sura för att grejorna ramlar ner :)

Jag har försökt göra det lätt att tolka layouten.

OBS!!! På bilderna är viorna rejält förstorade för att jag löder dom för hand på mitt hemmagjorda kort. Dom minskas givetvis i slutändan.

bild 1 (Primärt till för att se komponenterna och deras namn)
WB1.jpg
bild 2 (Top layer med GND highlight)
WB2.jpg
bild 3 (Bottom layer med GND highlight)
WB3.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Synpunkter på kretskort layout

Inlägg av Swech »

Jordplanet på komponentsidan är väldigt splittrat.
Jag hade övergivit tanken på att det är ett jordplan och istället sätta vior ned till lödsidan
så nära punkterna som skall jordas som möjligt.

Så som det är nu så har du egentligen bara 1 via till jord för både processor och
båda kondensatorer till kristallen.
C8´s jord måste leta sig hela vägen runt kristallen och tillbaks för att krypa ned genom
den ensamma vian.

Sen lägg en 30 min på att bli av med de få ledarna du har på undersidan... Du blir inte
helt av med dem men de kan reduceras i längd

Swech
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Tackar..

Tror jag tidigare läst att man skall hamra på friskt med vio'r och det låter på dig som att du är inne på samma linje.

Helt klart kan man göra kortare banor på lödsidan, jag har nog tänkt lite för "kosmetiskt".

Bra synpunkter...
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Är det dumt att göra "keep away" under TQFP32'n ?

Jag tycker det är läskigt med koppar under chippen där man inte kan se lödningarna ordentligt.
I och för sig har jag aldrig kortat där förut.

Med riktig lödmask är det kanske ännu mer "rabiat".
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag kör alltid koppar under kretsen om det finns lödmask - jag brukar ha upp till 0,45 mm isoleravstånd och då blir det väldigt långt till paddarna. Men även med kortare avstånd är det inget problem - inget lödtenn kommer åt kopparen under lödmasken.

Vior i GND på många ställen är helt rätt. Tillverkarna tar ju oftast inte betalt per via så det är bara att ösa på. Ofta ser man lättare var det behövs vior efter att man lagt på "zonerna" (eller vad det heter i ditt caddprogram)...
Användarvisningsbild
erdes
Kontakt:

Inlägg av erdes »

Det är nog en bra ide att försöka göra kristalldelen så liten som möjligt. Jag skulle sätta kondensatorerna på andra sidan kristallen så man skärmar av högfrekvensen från de två ledarna som går till kontakten med lite GND emellan. Sen är det inte att rekomendera att dra trådar under kristallen, där ska det hellst vara jordplan eller ingenting (kan stå i databladet). Har man jordplan under kristallen får man ju extra kapacitans så man kan behöva kompensera med mindre lastkondingar, fast bara om det är väldigt viktigt att frekvensen blir exakt. Jag skulle dock dra om den tråden som går under så att den håller sig borta (ser ut som VCC).

Sen fler GND-vior :) Vet inte hur mycket ström det hela kommer att dra men man kan sätta en massa vior runt spänningsregulatorn för att ge den lite bättre kylning. Alternativt om det är en LM1117 så kan du göra ett litet område runt som är kopplat till 3V3 för det chipet lämnar ut värmen via 3V3-pinnarna.

Ska man vara petig med USB-delen så ska de två datalinjerna vara exakt lika långa och impedansanpassade, så egentligen ska nog inte VCC gå brevid där, utan GND på båda sidorna... Men det kommer inte spela någon som helst roll i verkligheten, det är inte så känsligt, så du behöver inte bry dig om det i detta fall.

Förutom de småsakerna så ser det bra ut tycker jag :)
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Tack för alla tips.

Jag ger mig på det i morgon och postar resultatet.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

En kanske dum fråga, men var matar du kortet?
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Det är inte alls en så dum fråga, för det är långt ifrån uppenbart.

PIN2 på kontakten märkt ESC4.

Alltså från den inbyggda BEC'en i fartreglage 4.

Men din fråga födde nu funderingen "om man vill ha extern BEC då ?"

Kanske borde fixa valbar matning mellan ESC och extern.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Lite nyfiken på hur det går med caddandet.

Finns det någon bra anledning till att inte sammankoppla all matning från ESC:erna?
KK-korten brukar väl ha det kopplat på det viset?
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Sammankopplad matning från ESC:erna har jag också funderat på med mitt kontrollerkort. Jag resonerade så att det oftast är en dålig idé att parallellkoppla linjära spänningsregulatorer så jag har gjort precis som topnotch. Funderade även jag på att ge möjlighet för alternativ matning men kom fram till att jag stryker det till förmån för enklare layout på kortet.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Ja visst, det är ju sällan bra att parallellkoppla dom, men det verkar uppenbarligen fungera bra i praktiken. Men det betyder ju inte att det är rätt bara för det. :)

Egentligen skulle vi gå samman och bygga en gemensam plattform. Snacka om kunskap som finns om man gör det gemensamt.
Baseras det på en stor modern Cortex-kärna så finns det dessutom nästan oändlig med resurser att växa i.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Äntligen börjar det släppa.
Har all elektronik klar och funkis för nya UV boxen. Allt som saknas nu är lådan, som i princip är klar med.
Saknar bara plexi och gångjärn. Sen är man så jävla pedantisk så man fräst paneler och grejor och skall lacka och dona.
Borde bli klar i helgen.

Sedan är det nytt prototyp kort och sluttest.

Skall lägga upp den förhoppningsvis slutgiltiga layouten i morgon.

För övrigt så kommer mitt tidigare prototypkort som funkar (enligt post 1 i denna tråd) äntligen få en Quadrokopterframe äntligen.
Fräste ut alla delar i kväll och jag tycker själv det vart lite imponerande resultat. Projekt tråd kommer.

Jag vågade inte koppla in alla fyra ESC, för ingen annan konstruktion jag set gör så. Reflekterade inte så mycket mer än så.

Har däremot funderat en del kring "cutoff". Givetvis programerar man ESC med soft cutoff så man märker när krämen blir dålig.
Det jag oroar mig för är om en ESC börjar sänka farten osynkroniserat med de andra.

Det kan vara så att dom är så pass linjära att det hela händer samtidigt och då gör det ju inget.
Det kan även vara så att styrsystemet automagiskt kompenserar detta eftersom det börjar tilta utan att det skall.
Då är det ju inte heller någon fara.

Fler teorier om vad som händer ??
Pajander

Inlägg av Pajander »

Hur har du det med avkopplingskondensatorer på matningarna till ic kretsarna?

edit: inlägget är inte kommentar på senare diskussion utan bara på layouten.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Vill minnas C4 kopplar av Megan.

Borde kanske in en nära FTDI'n med ?
C5 sitter ju skapligt nära matningen, men är nog lite stor för avkoppling.
Skriv svar