Sikaflex långvarigt motståndskraftigt mot bensin? [FIXAT]
Sikaflex långvarigt motståndskraftigt mot bensin? [FIXAT]
Jag söker ett lim eller fogmassa som tål att vara dränkt i bensin i många år framöver.
Bör sitta bra på Aluminium, ska var någorlunda flexibelt.
Bör sitta bra på Aluminium, ska var någorlunda flexibelt.
Senast redigerad av gOry 9 mars 2011, 22:41:54, redigerad totalt 1 gång.
Re: Sikaflex långvarigt motståndskraftigt mot bensin?
Sikaflex kommer inte att fungera, jag tror det blir svårt att hitta nåt på konsumentmarknaden, även om det förstås finns, iaf för industrin, tex tätar man ju flygplanstankar med nån gegga som uppenbarligen tål fotogen, och därmed antagligen också bensin 
- SeniorLemuren
Lagade en bensintank på en kross-cykel åt min son för ett par år sedan, Kranen hade lossnat från sina gängor i plasttanken, det håller ännu. Det var något Casco-stuff. Tror jag har patronen kvar i verkstan, ska kolla i morgon vad det var för något.
"ska var någorlunda flexibelt"
Inte många tiondelar eller mer kanske hundradelar det kan röra sig innan det spricker, men det räcker kanske i detta fall.
Hur tycker förresten silkon om bensin? Har dock för mig de inte tycker om varandra riktigt i längden eller vad det nu var.
Inte många tiondelar eller mer kanske hundradelar det kan röra sig innan det spricker, men det räcker kanske i detta fall.
Hur tycker förresten silkon om bensin? Har dock för mig de inte tycker om varandra riktigt i längden eller vad det nu var.
Ett förslag är att titta in på http://www.loctite.se
lite roddig sida men där finns det lösningar till lite av varje...
lite roddig sida men där finns det lösningar till lite av varje...
Här hittar du diverse bra dokumentation på olika polymerer och elastomerer http://www.janomattsson.se/plastteknisk ... tdata.html
- SeniorLemuren
Jag har sådan flygplanstätning liggande. Det är i en klass helt för sig när det gäller motstånd mot bensin.Glenn skrev:tex tätar man ju flygplanstankar med nån gegga som uppenbarligen tål fotogen, och därmed antagligen också bensin
PRC-DeSoto-International
Är tillbaka från garaget helt groggy!
Det jag söker behöver absolut inte vara tätande, bara limmande, men man får nog båda i ett.
Glenn: Löser Sikaflex upp sig? Jag googla Sikaflex innan jag gjorde tråden och fick ett par träffar att de nån varian skulle tåla men kanske inte under längre tid.
SeniorLemuren: Vart köpte du det?
säter: Vill du sälja lite om jag inte hittar något annat?
Ska använda det att sätta fast min nya bensinpump i huset till den gamla bensinpumpen.
Har kört en säsong med den bara fasttryckt i den vita plasthållaren med hjälp av en gummidurk och en slangklämma från biltema, ni kan nog räkna ut vad som hände med gummit.
Kanske skulle funka att bara skära några snitt i gamla pumpens skal och klämma åt runt den nya, och sen boka ett stopp uppe och nere.
Lite bilder

Någon som vet ifall Rusta har nått lämpligt ska dit ikväll och köpa en Hålsåg.
Det jag söker behöver absolut inte vara tätande, bara limmande, men man får nog båda i ett.
Glenn: Löser Sikaflex upp sig? Jag googla Sikaflex innan jag gjorde tråden och fick ett par träffar att de nån varian skulle tåla men kanske inte under längre tid.
SeniorLemuren: Vart köpte du det?
säter: Vill du sälja lite om jag inte hittar något annat?
Ska använda det att sätta fast min nya bensinpump i huset till den gamla bensinpumpen.
Har kört en säsong med den bara fasttryckt i den vita plasthållaren med hjälp av en gummidurk och en slangklämma från biltema, ni kan nog räkna ut vad som hände med gummit.
Kanske skulle funka att bara skära några snitt i gamla pumpens skal och klämma åt runt den nya, och sen boka ett stopp uppe och nere.
Lite bilder
Någon som vet ifall Rusta har nått lämpligt ska dit ikväll och köpa en Hålsåg.
Senast redigerad av gOry 8 mars 2011, 19:22:25, redigerad totalt 2 gånger.
- SeniorLemuren
Kommer inte ihåg vilken butik, har för mig det var i en VVS-butik.
Okok,
En silikonslang kan man lita på att den tål bensin?
Tänkte ifall jag skär slangen i remsor, lindar runt pumpen och sen gör flikar jag kan klämma åt med, typ deformera gamla pumpen mot den nya lite lätt.
Förvånad över att denna lilla Walbro pump ska kunna leverera högre flöde under samma tryck än den större originalpumpen
Ny pumparmatur från bmw kostar ca 5000kr
En silikonslang kan man lita på att den tål bensin?
Tänkte ifall jag skär slangen i remsor, lindar runt pumpen och sen gör flikar jag kan klämma åt med, typ deformera gamla pumpen mot den nya lite lätt.
Förvånad över att denna lilla Walbro pump ska kunna leverera högre flöde under samma tryck än den större originalpumpen
Ny pumparmatur från bmw kostar ca 5000kr
Borde inte en bränsleslang tåla bensin? Eller det kanske den bara gör på insidan? (förutom på gamla oplar där inte ens insdan tålde det...)
Men silikonslang menar du INTe en vanlig genomskinlig plastslang va? För de blir väldigt sladriga väldigt fort...
Men silikonslang menar du INTe en vanlig genomskinlig plastslang va? För de blir väldigt sladriga väldigt fort...
Ja de finns många bensinslangar som inte tål så mycket, en är biltemas som torrspricker rätt fort!
Med silikonslang menar jag silikonslang
Jobbar med kaffeautomater och har lite överflöd av slangbitar i olika dimensioner! En del är säker 10-12år gamla och levt i en miljö runt 97°C och är lika mjuka idag!
Vet vilken typ av slang du menar, den man köpa på OKQ8 när de krisar, brukar finnas en heltransparent och en blåröktonad och fått höra att den senare ska vara för bensin men inte den första!
Med silikonslang menar jag silikonslang
Vet vilken typ av slang du menar, den man köpa på OKQ8 när de krisar, brukar finnas en heltransparent och en blåröktonad och fått höra att den senare ska vara för bensin men inte den första!
Finns nån epoxy-historia på dyra biltema (mekonomen) som blir stenhårt och tätar bra.
Finns mjukare versioner av det hela på t.ex wurth...
Silicon är katastrof att ha i tanken, bara byta pump, spridare, rail och allt om du får silicon i tanken!
Sicaflex håller en stund, inget som är lämpligt att dränka.
Finns ju en lösning som är en miljon gånger enklare, snitta den gamla pumpen på några stälen, trä i den nya och dra åt med en slangklämma
Kommer sitta kanon och slangklämman tål soppa, jag lovar
MVH Hampus
Finns mjukare versioner av det hela på t.ex wurth...
Silicon är katastrof att ha i tanken, bara byta pump, spridare, rail och allt om du får silicon i tanken!
Sicaflex håller en stund, inget som är lämpligt att dränka.
Finns ju en lösning som är en miljon gånger enklare, snitta den gamla pumpen på några stälen, trä i den nya och dra åt med en slangklämma
MVH Hampus