Bakelittelefon

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
larsas64

Bakelittelefon

Inlägg av larsas64 »

Har en gammal väggtelefon i bakelit med fingerskiva kan ej använda den för att slå telefonnummer då vi har iptelefon.
Iptelefonboxen klarar ej pulserna när man ringer utan endast toner.
Finns det någon färdig krets eller annat för att omvandla pulserna till toner?
Har försökt att söka efter något men ej lyckats att hitta någon enkel lösning.
larsas64

Re: Bakelittelefon

Inlägg av larsas64 »

Gjorde nya sökförsök hittade lite info.
http://www.oldphoneworks.com/pulse-to-t ... erter.html Denna fungerar säkert ej i Sverige då nollan sitter före ettan istället för som i USA nollan efter nian.
Hittade info om DTMF här http://en.wikipedia.org/wiki/Dual-tone_ ... ncy#Keypad
Klippt från den sidan
"Keypad
1209 Hz on 697 Hz to make the 1 tone
Main article: Telephone keypad

The DTMF keypad is laid out in a 4×4 matrix, with each row representing a low frequency, and each column representing a high frequency. Pressing a single key (such as '1' ) will send a sinusoidal tone for each of the two frequencies (697 and 1209 hertz (Hz)). The original keypads had levers inside, so each button activated two contacts. The multiple tones are the reason for calling the system multifrequency. These tones are then decoded by the switching center to determine which key was pressed.
DTMF keypad frequencies (with sound clips)
1209 Hz 1336 Hz 1477 Hz 1633 Hz
697 Hz 1 2 3 A
770 Hz 4 5 6 B
852 Hz 7 8 9 C
941 Hz * 0 # D "

Televerkets specifikation
http://www.e.kth.se/~e92_jre/CALLERID.TXT
0=1 puls
1=2 pulser
osv...
9=10 pulser

Hittade även en krets som går att ha för att sända DTMF
MT8880C https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... 642870.pdf
Återstår bara att kunna fånga upp/räkna pulserna och omvandla för MT8880C. :bravo: :humm:
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Jag vill bara säga att det är en rolig idé du har. Det finns nog många som gärna skulle vilja använda sina gamla telefoner med fingerskiva till ip-telefon!
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Det här var ju intressant.
Jag har ett liknande projekt på G, än så länge bara i bakhuvudet på planeringsstadiet. Har dock allt material jag behöver, 600ohms linjetrafo, dtmf avkodare mm. Min tanke var att inte bry mig om att kunna sända dtmf, utan enbart avkoda. Jag hade tänkt använda mitt telefoninterface ihop med en mobiltelefon, eller linuxservern jag har hemma. Alltså antingen används mobilen som "utgående gateway", eller så sköter servern den biten. Men en befintlig IP-telefoni lösning skulle ju också gå att prata med.

Pulsvalet är ju enkelt att avkoda med en uC. Kolla av när telefonlinan går låg och vänta och se att pulsen är rätt längd -> räkna en puls. Det som jag känner är lite knepigt är detektering av färdigslaget nummer. Det räcker ju inte med att bara vänta in ett visst antal siffor, eller? Olika nummerserier innehåller ju olika antal nummer. Vill inte ha en jättelång fördröjning; "kommer det ingen fler siffra på 5 sek, prova ringa upp nummret". Finns det någon logik i våra telefonnummer man kan tillämpa?

När jag får tummen ur och bygger ihop det hela skall jag försöka fixa rejäl drivförmåga. Telefoninterfacet skall klara att driva ett antal telefoner och få alla att ringa, inte ge upp efter 2:a petmojstelefonen man kopplar in.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Behöver man verkligen vänta på att numret är färdislaget?
Kan man inte bara avkoda pulståget och skicka rätt dtmf-ton för varje siffra?
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Jo har man en IP-telefon dosa som pratar DTMF (alla gör väl det?) så kan man ju göra så. Jag hade en annan lösning i tankarna, att använda en mobiltelefon att slussa samtalen genom. Den vill ju ha ett AT kommando med ett helt telefonnummer.

I TS fall är således lösningen rätt enkel. Mikrokontroller som avkodar pulserna och styr DTMF kretsen. Annars kan säkerligen uC:n generera DTFM:en också när den avkodat en siffra, så har man reducerat antalet komponenter som behövs.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Nya Linksys PAP2 och ett antal andra VOIP-PSTN boxar kan avkoda pulsval från fabrik. Det går att välja land så jag antar att dom klarar även den europeiska kodningen.
Användarvisningsbild
SA7ACA
Kontakt:

Inlägg av SA7ACA »

Tänkte bara på att Norge hade växlat plats på 0 & 9 i sitt pulssystem. Så ett var en puls istället för 2 som i sverige.
Bara lite info (så du inte beställer den Norska varianten)
Frycke

Inlägg av Frycke »

Dialgizmo http://www.dialgizmo.com/index.html har en PTT-omvandlare för puls till ton, omställbar till olika typer av "noll-placering" t.ex. nollan först. Fungerar utmärkt, beställde och fick i brevlådan på ca 10 dagar. (Att användas då man vill nyttja gamla snurrtelefoner till IP-telefoni).
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Reklaminlägg?

Iofs har jag själv funderingar på att bygga en liknande manick.
Skriv svar