PDP-8/L Renovering
Re: PDP8 Renovering
Är det vanligt att sådana här TTL-grindar går sönder?
Det är gott om liknande kretsar i mina gamla NC-system.
Jag har aldrig haft en trasig krets, trots över 40år i drift.
Det är gott om liknande kretsar i mina gamla NC-system.
Jag har aldrig haft en trasig krets, trots över 40år i drift.
- anders_bzn
- Kontakt:
Intressant detta.
Jag tror inte att det är ovanligt att de får sönder. Jag har bytt en hittills och räknar med att få byta många fler. Belgaren jag länkade till tidigare i tråden bytte 164 i sin maskin. I min ABC80 (jag har flera men jag har bara en som står hemma) har jag fått byta två. Men i andra maskiner har jag inte behövt byta någon.
Funderar på om saker som klimatet där maskinerna strå spelar roll, troligen också om grejjorna används regelbundet. Det är också intressant att min PDP8 har flera kretsar bytta sedan tidigare. De har säker bytts ut under åren som maskinen var i drift.
Jag tror inte att det är ovanligt att de får sönder. Jag har bytt en hittills och räknar med att få byta många fler. Belgaren jag länkade till tidigare i tråden bytte 164 i sin maskin. I min ABC80 (jag har flera men jag har bara en som står hemma) har jag fått byta två. Men i andra maskiner har jag inte behövt byta någon.
Funderar på om saker som klimatet där maskinerna strå spelar roll, troligen också om grejjorna används regelbundet. Det är också intressant att min PDP8 har flera kretsar bytta sedan tidigare. De har säker bytts ut under åren som maskinen var i drift.
- anders_bzn
- Kontakt:
Jag har fått ytterligare en laddning kretsar, främst 7400 som är datorns vanligaste krets. Detta passade ju bra eftersom jag behövde en just nu.
Jag insåg nämligen att power clear bara gick hög och genererade aldrig pulsen till jord som den skulle. Power clear signalen resettar en del pryttlar vid uppstart så att maskinen hamnar i rätt tillstånd.
Så nu har jag bytt ytterligare en krets (en 7400) på G826 "Regulator control" och plötsligt lyser inte "RUN" lampan på fronten vid uppstart (vilket den inte ska)
Sen reagerar maskinen för första gången när man gör saker med switcharna på fronten!
Jag insåg nämligen att power clear bara gick hög och genererade aldrig pulsen till jord som den skulle. Power clear signalen resettar en del pryttlar vid uppstart så att maskinen hamnar i rätt tillstånd.
Så nu har jag bytt ytterligare en krets (en 7400) på G826 "Regulator control" och plötsligt lyser inte "RUN" lampan på fronten vid uppstart (vilket den inte ska)

- elektronen
- anders_bzn
- Kontakt:
Trevligt att se dig här!
Helgen har varit givande, ytterligare ett par kort är reparerade och anses vara fungerande. Efter att ha lagat M700 "Manual timing generator" och ett M160 "Gate module" samt ett M111 "Inverter" så kan man nu mha single set få maskinen att gå RUN->STOP. Man kan göra load adress, deposit och examin och få reaktioner på fronten. Detta fungerar dock inte helt ännu eftersom alla bitarna i registren accumulator, memory buffer, program räknaren och memory adress inte funkar. Detta beror nog på fel på korten M220 "Major registers". Det är sex kort som hanterar fyra register men bara två bitar var. 18 IC på varje kort totalt 108 kretsar...
Nedan M700

Hittills är följande lagat eller kontrollerat och fungerar:
Nätagget
M700 "Manual timing generator"
M111 x 1 "Inverter"
M160 x 1 "Gate module"
G826 "Regulator control"
G875 "Power connector"
Där det står x1 så finns det flera kort i maskinen.
Hittills är följande bytt:
20 Glödlampor
21 IC kretsar
3 Transistorer
Helgen har varit givande, ytterligare ett par kort är reparerade och anses vara fungerande. Efter att ha lagat M700 "Manual timing generator" och ett M160 "Gate module" samt ett M111 "Inverter" så kan man nu mha single set få maskinen att gå RUN->STOP. Man kan göra load adress, deposit och examin och få reaktioner på fronten. Detta fungerar dock inte helt ännu eftersom alla bitarna i registren accumulator, memory buffer, program räknaren och memory adress inte funkar. Detta beror nog på fel på korten M220 "Major registers". Det är sex kort som hanterar fyra register men bara två bitar var. 18 IC på varje kort totalt 108 kretsar...
Nedan M700

Nätagget
M111 x 1 "Inverter"
M160 x 1 "Gate module"
G826 "Regulator control"
G875 "Power connector"
20 Glödlampor
21 IC kretsar
3 Transistorer
- Electricguy
Jag är osäker på vilka modeller det är, men jag har en kastrull (!!!) rätt full med gamla 74xx-kretsar som jag tog reda på ur en gammal minidator på nån skrot för länge sen. Jag tog kastrullen ur deras aluminiumåtervinning, och så plockade jag alla 74xx-kretsar men lät de underliga specialkretsarna vara (det var ungefär hälften 74xx-kretsar och hälften "konstiga", allt var socklat).anders_bzn skrev:Om någon sitter på en massa nya logik kretsar modell äldre så är jag intresserad. Det ska då vara dem utan bokstäver i mitten (L, LS, HC, HCT, F mm går bort).
Nästa gång jag är i stugan skulle jag kunna kolla vilken typ av kretsar det är om du inte funnit vad du behöver, fast det är ju det klassiska problemet att komma ihåg saker. Jag vet i alla fall med stor säkerhet var kastrullen står, alltid nåt.
Men nog är det väl så att de rätt ovanliga 74Sxx, och kanske även 74Fxx, kan sänka ungefär lika mycket som de utan bokstäver? Jag kanske minns fel, men 74Sxx och troligen även 74Fxx kan nog åtminstone sänka en bra bit mer än 74LSxx.anders_bzn skrev:Ja det är viktigt med bokstavslösa. Jag tänkte först bara beställt en hög 74LSxx från Digikey men när jag kollade nämre på det så funkade det inte.
Exempel: 7440 kan sänka hela 48mA medans 74LS40 bara kan sänka 24mA. På vissa ställen i maskinen har man pullups på 150 Ohm. Ger 30mA, hårigt värre.
Att jag nämner detta är för att jag har ett vagt minne av att det kan vara en del 74Sxx-kretsar i den där kastrullen...
(Det där med pull-up är annars en klassiker, om man är så knäpp att man vill ansluta en gammal 5.25" fullhöjds 360k-diskdrive från en ur-PC till sin Amiga så måste man byta pull-up-motståndsnätet på 150 ohm mot ett på t.ex. 1kohm. En anledning att ansluta en sån drive och dessutom trimma om hastigheten är att med specialprogram kunna läsa ur C64's 1541-disketter i rakethastighet, jag tror det tog 15-20 sekunder att läsa en hel diskett. Jag minns att jag byggde ett eget DIL-pullup-nät av en komponentadapter och lösa motstånd... Det tog ett tag innan jag kom på vad som var felet...).
Ett felsökningstips är att känna vilka kretsar som blir varma. Det funkade förvånansvärt bra när jag och en kompis fick liv i två döda nätverkskort till Amiga som köpts för nån struntsumma av Karlberg&Karlbergs skrotutförsäljning på Amitech-97-mässan... (Tyvärr så är det kort jag kör med dessutom glappt)...
Så du menar att det finns fler än jag här som faktiskt använder en Amiga med ethernet i dagsläget ?(Tyvärr så är det kort jag kör med dessutom glappt)...

- anders_bzn
- Kontakt:
MiaM: Jag tar gärna hand om 74xx kretsar även om jag har så jag klarar mig. Jag tror att 74Sxx är svåra att få tag på, 74Fxx kanske skulle funka. Men några av kretsarna som används finns nog bara som 74xx (tex 7453).
Jag funderade lite på att använda värmekamera ett tag, men det blev inte av. Får väl låna hem en från jobbet och se om det kan vara till någon nytta.
Annars så har jag bytt lite mer kretsar, ytterligare några kort är lagade. Ironiskt nog är 10% av kortet lagade och 10% av alla kretsar utbytta...
Jag fick för mig att ta och undersöka en av de kretsarna jag bytt och som hade rostiga ben. Jag klöv den efter benen på mitten med stämjärn och kunde då konstatera att rosten följt benen in i kapslen. Detta känns inte bra så jag har tagit beslutet att byta alla kretsar med rostiga ben innan jag fortsätter felsöka mer systematiskt.
Jag kommer också att byta alla kretsar på ett av de sex M220 "Major registers" för att ha som referens när jag felsöker de andra fem. Det är 18 kretsar på varje.
Nätagget
M111 x 1 "Inverter"
M160 x 1 "Gate module"
G826 "Regulator control"
G875 "Power connector"
M216 x 5 "Six flip flops"
20 Glödlampor
36 IC, 74xx
3 Transistorer
Jag funderade lite på att använda värmekamera ett tag, men det blev inte av. Får väl låna hem en från jobbet och se om det kan vara till någon nytta.
Annars så har jag bytt lite mer kretsar, ytterligare några kort är lagade. Ironiskt nog är 10% av kortet lagade och 10% av alla kretsar utbytta...
Jag fick för mig att ta och undersöka en av de kretsarna jag bytt och som hade rostiga ben. Jag klöv den efter benen på mitten med stämjärn och kunde då konstatera att rosten följt benen in i kapslen. Detta känns inte bra så jag har tagit beslutet att byta alla kretsar med rostiga ben innan jag fortsätter felsöka mer systematiskt.
Jag kommer också att byta alla kretsar på ett av de sex M220 "Major registers" för att ha som referens när jag felsöker de andra fem. Det är 18 kretsar på varje.
Nätagget
M111 x 1 "Inverter"
M160 x 1 "Gate module"
G826 "Regulator control"
G875 "Power connector"
20 Glödlampor
36 IC, 74xx
3 Transistorer
- anders_bzn
- Kontakt:
Har varit borta i helgen så det blev inte så mycket skruvat med PDP:n. Men eftersom jag var i närheten så passade jag på att besöka källaren där vår samling finns. Jag var ute efter att kolla om det fanns mer grejjor till PDP8/L maskinen som tråden handlar om. Sist jag var där hittade jag lite men denna gången vart det bättre!

En kartong flip-chip moduler. Dessa kommer ifrån någon annan maskin (och modell?) och är i mycket bättre skick än de som sitter i maskinen. Alla passar dock inte, men en tredjedel gör det!

Sen hittade jag det försvunna teletype-intefacet W076. Jag som planerat tillverka ett nytt, det behövs inte!

En bit bakplan, kan vara bra att ha om man vill testa flip-chips utanför maskinen.

Reklamationslapp.

Ny, undrar om man fortfarande kan använda denna? Det är ju DEC.
Sen har jag repat upp 2st M115, "8-3 INPUT NAND GATES"
Nätagget
M111 x 1 "Inverter"
M115 x 2 "8-3 INPUT NAND GATES"
M160 x 1 "Gate module"
G826 "Regulator control"
G875 "Power connector"
20 Glödlampor
42 IC, 74xx
3 Transistorer

En kartong flip-chip moduler. Dessa kommer ifrån någon annan maskin (och modell?) och är i mycket bättre skick än de som sitter i maskinen. Alla passar dock inte, men en tredjedel gör det!

Sen hittade jag det försvunna teletype-intefacet W076. Jag som planerat tillverka ett nytt, det behövs inte!

En bit bakplan, kan vara bra att ha om man vill testa flip-chips utanför maskinen.

Reklamationslapp.

Ny, undrar om man fortfarande kan använda denna? Det är ju DEC.
Sen har jag repat upp 2st M115, "8-3 INPUT NAND GATES"
Nätagget
M111 x 1 "Inverter"
M115 x 2 "8-3 INPUT NAND GATES"
M160 x 1 "Gate module"
G826 "Regulator control"
G875 "Power connector"
20 Glödlampor
42 IC, 74xx
3 Transistorer
Härligt med en låda reserver. Det är inte säkert att flipchips:en kommer från en CPU. Samma format på kretskort användes i allt möjligt t.ex. i hårddisk-kontrollers och i bandstationer. (det sitter en handfull i min TU56, och på klubben har vi ett helt rack med flipchips för hårddiskkontrollrar).
- anders_bzn
- Kontakt:
Har inte uppdaterat tråden speciellt mycket på sista tiden. Jag har lött i massor med nya kretsar, men inte fallit för frestelsen att försöka starta maskinen en enda gång. Några intressanta saker har inträffat...

Här ett G221 under reparation. De tre logikkretsarna är bytta. Sen noterade jag att transistorerna i övre raden också såg rostiga ut så jag bestämde mig för att byta dem (jag råkar ha dessa trissor hemma 2N2904). När jag värmde på ett par av benen och skulle suga tennet fick jag även benen med. De hade rostat av! Inte bra. Sen bytte jag ytterligare fyra trissor på ett annat G221.

Så här svarta och ärjade är benen på vissa av kretsarna som jag köpt. Försökte flussa extra men det funkade inte. Var tvungen att hitta på något.

Hittade en liten roterande mässingsborste i Dremmels sortiment på Bauhaus som jag köpte och satte i pelarborrmaskinen (äger ingen Dremmel).

Och så här blev resultatet!

Fyra stycken M115 som väntar på att får nya 7410 (3-input NAND) ilödade.
Så statistik:
Nätagget
M111 x 3 "Inverter"
M115 x 5 "8-3 INPUT NAND GATES"
M119 x 2 "3-8 INPUT NAND GATES"
M160 x 4 "Gate module"
M516 x 2 "Positive bus receiver"
G221 x 5 "Memory selector"
G826 "Regulator control"
G875 "Power connector"
Bytt M113, M117 x 2,M623 mot kort som såg friska ut ur reservhögen.
20 Glödlampor
98 IC, 74xx
9 Transistorer
Jag har i stort sett bara sju kort kvar att byta kretsar på innan jag försöker starta nästa gång. Men sex av dessa kort har 18 kretsar och det sista har 20... typ 128 st. Stay tuned!
Här ett G221 under reparation. De tre logikkretsarna är bytta. Sen noterade jag att transistorerna i övre raden också såg rostiga ut så jag bestämde mig för att byta dem (jag råkar ha dessa trissor hemma 2N2904). När jag värmde på ett par av benen och skulle suga tennet fick jag även benen med. De hade rostat av! Inte bra. Sen bytte jag ytterligare fyra trissor på ett annat G221.
Så här svarta och ärjade är benen på vissa av kretsarna som jag köpt. Försökte flussa extra men det funkade inte. Var tvungen att hitta på något.
Hittade en liten roterande mässingsborste i Dremmels sortiment på Bauhaus som jag köpte och satte i pelarborrmaskinen (äger ingen Dremmel).
Och så här blev resultatet!
Fyra stycken M115 som väntar på att får nya 7410 (3-input NAND) ilödade.
Så statistik:
Nätagget
M111 x 3 "Inverter"
M115 x 5 "8-3 INPUT NAND GATES"
M119 x 2 "3-8 INPUT NAND GATES"
M160 x 4 "Gate module"
M516 x 2 "Positive bus receiver"
G221 x 5 "Memory selector"
G826 "Regulator control"
G875 "Power connector"
Bytt M113, M117 x 2,M623 mot kort som såg friska ut ur reservhögen.
20 Glödlampor
98 IC, 74xx
9 Transistorer
Jag har i stort sett bara sju kort kvar att byta kretsar på innan jag försöker starta nästa gång. Men sex av dessa kort har 18 kretsar och det sista har 20... typ 128 st. Stay tuned!
Hehe, Dremel är en sann multimaskin!
Nu fick jag ju motiv till varför jag skulle köpt den sladdlösa dremelkopian för 69 igår! Nåjo...
Jag är imponerad av allt arbete du lagt ner, ja det kan inte sägas för många gånger.. Jag har lite dålig koll på åttorna måste jag erkänna, finns det interface för att använda RA/RL/RK/osv-diskar eller floppy? Eller är du hänvisad till band och pappersremsa? Det verkar vara det som folk kör i allmänhet.
Hmm, jag är ju hemma och är förkyld idag, men man orkar kanske gräva upp PDP 11/73:an och bråka lite?

Jag är imponerad av allt arbete du lagt ner, ja det kan inte sägas för många gånger.. Jag har lite dålig koll på åttorna måste jag erkänna, finns det interface för att använda RA/RL/RK/osv-diskar eller floppy? Eller är du hänvisad till band och pappersremsa? Det verkar vara det som folk kör i allmänhet.
Hmm, jag är ju hemma och är förkyld idag, men man orkar kanske gräva upp PDP 11/73:an och bråka lite?
Nåt som jag funderar över är om vi om 10-20 år kommer att se trådar med "Renovering av 386:a"?? :)