Printer plotter

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
1802

Printer plotter

Inlägg av 1802 »

Tänkte bygga nått liknande denna här . En arm ut från printerhuvudet som på filmen blir x led. För y led tänkte lag anv printerns trumma. Kanske bara dra pappret under printern, och frammåt. Blir det fel håll, så går det att vända stegmotorn elektriskt.

Tänkte offra min heathkit H14, se info http://www.classiccmp.org/dunfield/heath/index.htm . Kontakten var klippt så jag provade Rx RTS och signaljord enl http://support.apple.com/kb/TA47984. Men där var det stopp. In i första kretsen DS1489AN (RS232-TTL) så går signalen. Men det kommer inget ut :-( Provade att byta ic till en från gammalt i/o kort, men ingen lycka. Har också provat att dra ur div ic, för att följa signalen ett steg i taget. Nån som vet hur DS1489AN funkar? Behöver den DSR RTS för att funka?

"self test" funkar. Stega fram och tillbaka samt mata helsida funkar(frontpanelen). I värsta fall får jag försöka styra stegmotorerna med PC'ns PAR port. Kul med kompletta manualer. På koret finns två testpunkter med LED. Funkar som logik probar.

Nån som kan kommandona för printer typ chr$(27).......? Har en 9nålars printer som funkar så man kan testa lite. Kan man positionera huvud och trumma utan att printa något?
1802

Re: Printer plotter

Inlägg av 1802 »

Provade lite qbasic. Har en skrivare som piper om man skickar 07 till den. Fick även div chr$(27) att funka sisådär. Skall prova med hex filer och copy to prn. Att få skrivhuvudet till en bestämd position utan att skriva nått verkar svårt, liksom att få den att stanna där.
StigH

Inlägg av StigH »

Först. kul att det finns fler än jag som äger en H14. Kostade multum på sin tid..
Kul projekt kan det nog bli, men ärligt talat är det inte enklare att inhandla en beg plotter typ HP7574 (A4) eller en 7475 (A3)??
Vill inte ta ifrån dig utmaningen "kan själv" men plottrar är idag en rätt outdated pryl - med priser i den klassen..

Är jag för elak nu?
1802

Inlägg av 1802 »

Elak? Inte då jämfört med andra....
Googlade traderade och blockade, men ingen träff på HP 7574. Är det en med stillastående papper?
Har en svensk med rörligt. Som nog går att fixa för lite tjockare papper(läs kretskort).

På bommen som kommer att hamna lite framför skrivaren funderar jag på en liten kretskorts borrmaskin, vips så blir det en CNC... Och sen vill jag meddela att det finns fler skrivare i skrotlådan. Bla två Hp 1600c, var av en slaktad. Jag hoppas på att anv en orörd, men i värsta fall styra stegmotorerna separat. De mesta av delarna borde finnas i skrivaren.

Hittade ett ser ingångskort till vad jag tror är en okidata skrivare. Gissa om jag känner igen delar från H14. Prosessor 80c51 (e)eprom ram. RS232 kretsar som slutar på 88 och 89. Skrivare är rena guldgruvan för mikroprosessor nördar.
StigH

Inlägg av StigH »

Vände nog på några siffror..
HP7470 = A4 och 7475 = A3
Samma teknik i båda, linjär rörelse hos pennan och papperet fara fram och tillbaka..
Inget för en mönsterkortsborrare iaf...
Finns med parallell- och GPIBingång
1802

Inlägg av 1802 »

Skall jag köpa någon veteranare, så får det bli typ .
Svensken jag skrev om är en Facit 4051 av typen HP7470. Att borra för hand ser jag inget problem i. Då det blir mest "one off". Hellre då i med en fräspinne och lite 3D.... Med en offcenter trumma under bommen så får man den tredje leden. Har printat på papper tejpat på kretskort och anv som borrmall. Men sen tar det stopp. Har även anv eltejp som skydd vid etsning. Första kortet ett passivt delningsfilter med sub utgång. Stora ytor som skulle funka med silvertejp :D . Etsa gör jag snabbt och giftigt utan värme.
Har kollat både Facit och HP1600c och båda kan gå att få i "tjockt papper" (kretskort).
Skriv svar