filtrera pwm
filtrera pwm
Jag har en pwm signal från en AVR som switchar en mosfet transistor.
Lasten som switchas av mosfet transistorn vill ha en analog spänning, och jag kommer alltså behöva något lågpass filter.
Räcker det med en kondensator efter lasten till jord? Eller kan jag använda en induktans i serie med lasten?
Lasten som switchas av mosfet transistorn vill ha en analog spänning, och jag kommer alltså behöva något lågpass filter.
Räcker det med en kondensator efter lasten till jord? Eller kan jag använda en induktans i serie med lasten?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- prototypen
Re: filtrera pwm
Induktans i serie med drain och en kondensator parallellt över lasten.
Sedan kommer det att behövas en frihjulsdiod från drain till plus, troligen bäst med en schottky.
Protte
Sedan kommer det att behövas en frihjulsdiod från drain till plus, troligen bäst med en schottky.
Protte
Tack prototypen, blev detta rätt:
sodjan: Det är en IR-emitter http://www.calsensors.com/emitters_ho_steady_state.html
Bra fråga, ska jag vara ärlig så vet jag inte, det var någon som sa att den inte fick köras på pwm.
Kan det vara att glödtråden inte tål snabba temperaturförändringar? eller någon strömrusning när man slår på emittern kanske.
Bra fråga, ska jag vara ärlig så vet jag inte, det var någon som sa att den inte fick köras på pwm.
Kan det vara att glödtråden inte tål snabba temperaturförändringar? eller någon strömrusning när man slår på emittern kanske.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Enligt beskrivningen kan den fint köra pulsad, det är helt enkelt en speciell "glödlampa" till konstruktionen. Bara PWM-frekvensen är hög nog fungerar det alldeles utmärkt utan filter eller skit, 1kHz eller mer skulle räcka mycket långt.
- prototypen
carlknut skrev:Tack prototypen, blev detta rätt: sodjan: Det är en IR-emitter http://www.calsensors.com/emitters_ho_steady_state.html
Nej nej nej.
Last och drossel ska byta plats.
Sedan var det lite snopet att det inte behövs.
Sodjan brukar skälla på sådana frågor när man inte får veta hela problemet på en gång.
Protte
Kan det vara klokt ur EMC perspektiv att filtrera pwm spänningen till emittern, då längden på kablarna mellan styrkortet och emittern är cirka 1 meter?
ooops, slärvläste..
eller göra spänningen analog?
ladda en konding med pwm signalen som i sin tur driver en effektransistor...
eller göra spänningen analog?
ladda en konding med pwm signalen som i sin tur driver en effektransistor...
EMI-problem är lite delikata. När jag jobbade på ett större företag som gjorde säkerhet för bilar, så ville en kund ha dimbar LED-belysning. Ur energisynpunkt blev det PWM för att styra ljuset. Allt fungerade riktigt bra tills vi kom till EMC-labbet, där blev det high score på fältstyrkemätaren. Kunden ville ju ha ca 2m tvinnad ledare till LED:en. Lösningen blev att göra en PWM-styrd strömgenerator som drev LED:arna med ren likström.
- prototypen
På min Cheva så knarrar det i mina hörapparater när ljust dimmas ner.........
Protte
Protte
Då har den tydligen inte EMI-testats på ett riktigt sätt eller har man struntat i problemet. Det har ju inget med säkerhet att göra, bara kosmetiskt.
- Klas-Kenny
Har nyligen byggt en PWM-styrning till modelltågbanan, 15VDC, sen så har jag växelmotorer som består av servon. Till "styrkorten" till servona är det upp till 1,5m kabel till strömbrytare, när brytaren är i av-läge, och µC'n jordas med 10k ohm pull-down får motorn frispel när tåg-styrningen är igång
Dvs. störningar av PWM'en fångas upp av den 1,5m långa kabeln och gör att µC'n får in "1" ibland.
Ska dock ordna det i mjukvara i växlarna en dag när andan faller på.
Ska dock ordna det i mjukvara i växlarna en dag när andan faller på.