Amiga sampler på pc.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
1802

Amiga sampler på pc.

Inlägg av 1802 »

Försöker få en sampler till amiga att funka på PC. Det är en analog till digital omvandlare, i första hand för ljud. Den använder ickretsen ZN449e. Har en op först LM324, och några logik kretsar. Lyckades få PC parallel porten att funka som in port(inte helt lätt). Och lite kläm på hur övriga pinnar funkar. Tyvärr har jag ingen ritning på samplern, modell acus. Så det är några pinnar kvar att ställa rätt. Nån som sett PC programvara till ovan? Ritning till samplern? Eller andra tips?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Amiga sampler på pc.

Inlägg av MadModder »

Nu vet jag inte hur just den där funkar, men den jag byggde till Amigan körde helt enkelt in 8 bitar kontinuerligt på d0-d7 i 250kHz ungefär. Sen var det ju bara för aktuell mjukvara att läsa av porten i den hastighet den ville. Inte det minsta synkroniserat. Funkade klockrent!
Tänk bara på att Amigans parallellport har +5V-matning ut på nån pinne som samplern använder. Det har inte PC-parallellporten.
Vissa amigasamplers hade inverterade data, andra körde bara på 4 bitar och multiplexade in det. Och oftast hade ju musikprogrammen (t.ex protracker) inbyggt stöd för olika samplers.
Helt krasst skulle du kunna fixa ett program som bara läste av parallellporten i en viss hastighet och sparade ner allt i en fil. :)
1802

Inlägg av 1802 »

5V+ går att ordna från PC med, men det kanske blir lite för lite Ampere. Inte helt lätt att få PC som inport. På PC finns 3 portar, men alla stift finns inte i Par kontakten. Genom att sätta c5 hög blir det inport på data. C5 finns inte i kontakten,men det hintrar inte att man sätter den hög.
Bra info att den jobbar utan synk. Håller på att kolla vilka pinnar som anv förutom data.

Testprogget klart i qbasic. Lite kul att man kan jorda vissa(ex c0) och läsa skillnad på samma adress man satte dem som höga ut.
Användarvisningsbild
zeylon

Inlägg av zeylon »

Jag kommer ihåg att jag byggde en sampler baserat på en ZN449 (eller var det ZN447?) till min Amiga när det begav sig på slutet av 80-talet. Den ligger nog kvar någonstans i en låda. Redan då var den kretsen antik och jag hade svårt att få tag på en.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Den jag byggde presenterades i gamla datormagazin. På den tiden det såg ut som en stor dagstidning. Pappa prenumererade... :D
Från början var det bara C64, sen kom väl Amiga så smått i slutet av 80-talet om jag inte minns galet. Det var iaf då.
MiSTer
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

Har en sån sampler liggande också!
Kommer inte ihåg vilket nummer det var dock.
Har nästan alla nummer av DMZ, ala utom första årsupplagan...

Norpade kabeln till den för ett tag sen - men annars skall den väl fortfarande funka :)

EDIT:
Kan den vara denna? http://amr.abime.net/amr_popup_picture. ... pg&c=21743
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

Letade i lådan och hittade min Amiga sampler från "forntiden"
Den är utrustad med en ICL 7662 samt en Max160 o 74HCT04
1802

Inlägg av 1802 »

Hur görs a/d idag? Verkar vara inbyggt i "enchiopparna".
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

BMI: Exakt så!

Här är min :)
http://madmodders.se/temp/Prylar/sampler_1.jpg
http://madmodders.se/temp/Prylar/sampler_2.jpg
http://madmodders.se/temp/Prylar/sampler_3.jpg
Handmålat och etsat mönsterkort. :D
Notera den "något" överdimensionerade kabeln. Ingen risk för spänningsfall där i alla fall. :lol:
1802

Inlägg av 1802 »

Min Acus använder följande ben på paralellporten. 1(strobe),2-9(data),11(/S7),12(S5),13(S4),14(/C1),17(/C3). Ingen jord???? Ben 14 ser ut att vara en jord, kanske bara audio in signal jord. Inte helt lätt att sätta upp paralellporten :-( Sen har den 5-pol din in 2 kanaler. 3.5mm japan hona in, och en 2.5mm(som verkar vara mic styrning då den går in i 4066). Ic den anv är LM324(op), 4066(relä), ZN449E, 7404 och 7474. Det får inte vara för lätt... Lilla uttaget går direkt till 4066, så jag gissar att det är för mic med squelch. Funderar på att slopa 4066 och bygla den istället, tills jag förstår hur den funkar.
Skriv svar