Projekt Gröna Baronen (Quad) *Litet Länkindex*
Re: Projekt Gröna Baronen (Quad)
Så sant, men vad gör då att 4-bladiga stora propellrar, tex 2 stora sådanadär orangea ovanför varandra roterande samma håll, på en motor med högt vridmoment med låg rpm blir ineffektivt? Är det luften som inte riktigt hinner komma till måhända?
Re: Projekt Gröna Baronen (Quad)
Edit. Här skrev jag en massa saker som inte var helt korrekt. Se mitt inlägg på nästa sida där jag har lite bättre på fötterna...
Senast redigerad av janbjorn 6 mars 2011, 19:01:10, redigerad totalt 1 gång.
Re: Projekt Gröna Baronen (Quad)
Verkar som att man kan räkna och mäta i oändlighet när det gäller propellrar, finns ju några variabler att ändra på.
Det är inte så att nån sitter på SlowFly proppar som skulle passa min quad, är lite segt att vänta nu när quaden är klar.
/DeVille
Det är inte så att nån sitter på SlowFly proppar som skulle passa min quad, är lite segt att vänta nu när quaden är klar.

/DeVille
Re: Projekt Gröna Baronen (Quad)
Jag har likadana motorer som du och jag har tänkt att köra med APC SF propellrar från RCFlight (de har både standardoch motroterande i lager och en beställning därifrån levereras oftast inom en till två vardagar). Men om quaden är klar och du har några propellrar som funkar så sitt inte och vänta på att köpa dessa. Förmodligen skiljer det inte jättemycket i effektivitet mellan olika propellrar, så att finlira med vilken propeller-sort som är absolut effektivast det behöver du väl inte vänta på nu? Ut och flyg! Testa gärna olika propellrar och se om du märker någon skillnad.
Till en början kanske man flyger så illa att det viktigaste med en propeller är att den är billig (för att man kraschar så ofta och behöver byta dem utan att ruinera sig)
Till en början kanske man flyger så illa att det viktigaste med en propeller är att den är billig (för att man kraschar så ofta och behöver byta dem utan att ruinera sig)
Re: Projekt Gröna Baronen (Quad)
Aha.. dom där kanske kan va nåt. Ska kolla mer under helgen.
Mitt problem är att de trebladiga är skit. Quaden lyfter vid ~70-90% throttle, då finns det inte nåt kvar för att reglera med.
Hubben hade liknande problem med sin trike, även andra rapporterar att de trebladiga inte är nåt bra.
Så andra proppar behöver jag absolut innan det blir tal på mer flygning.
/DeVille
Mitt problem är att de trebladiga är skit. Quaden lyfter vid ~70-90% throttle, då finns det inte nåt kvar för att reglera med.
Hubben hade liknande problem med sin trike, även andra rapporterar att de trebladiga inte är nåt bra.
Så andra proppar behöver jag absolut innan det blir tal på mer flygning.
/DeVille
Re: Projekt Gröna Baronen (Quad)
Vad är det för stigning/storlek på de trebladiga du provat med ??
Re: Projekt Gröna Baronen (Quad)
Likafullt ligger APC-propparna på 100:- paret, 200:- för en quad, 400:- för en okta... och de går av bara man tittar på dem.. =/
Det måste ju finnas billigare SF proppar att hitta någonstans tycker man...
Det måste ju finnas billigare SF proppar att hitta någonstans tycker man...
Re: Projekt Gröna Baronen (Quad)
Pitchen på de jag har använt är 4.
Länk
Men jag rekommenderar dom INTE.
Priserna som hubben pratar om kommer från HAB.se tycker det är lite väl dyrt.
Speciellt som de är ömtåliga, passar inte en nybörjare som mig.
Kanske passar mer erfarna flygare, som känner att de bemästrar sin flygfarkost.
/DeVille
Länk
Men jag rekommenderar dom INTE.
Priserna som hubben pratar om kommer från HAB.se tycker det är lite väl dyrt.
Speciellt som de är ömtåliga, passar inte en nybörjare som mig.
Kanske passar mer erfarna flygare, som känner att de bemästrar sin flygfarkost.
/DeVille
Re: Projekt Gröna Baronen (Quad)
Jag räknar med att tippa till och från även när man trimmat in och flugit en del.. och att ha en propp som förlorar en närkamp mot ett grässtrå är aldrig en höjdare...
Hobbycity propparna som jag kör på triken fungerar helt OK, och jag drog rätt in i snödrivan sist och alla proppar höll...
Det går ju att lösa rotationsriktningsproblemet med att köra med lutande motorer. Då ska man dessutom få bättre respons på yaw-axeln... Frågan är bara hur man fräser alubitar med sned surface...
Hobbycity propparna som jag kör på triken fungerar helt OK, och jag drog rätt in i snödrivan sist och alla proppar höll...
Det går ju att lösa rotationsriktningsproblemet med att köra med lutande motorer. Då ska man dessutom få bättre respons på yaw-axeln... Frågan är bara hur man fräser alubitar med sned surface...
Re: Projekt Gröna Baronen (Quad)
Kan det inte vara så att du har valt lite liten storlek på propeller ?
Håller med om att man förlorar prestanda med tre blad, men med de där motorerna verkar man köra på 10X6 vilket motsvarar 9X6 trebladigt.
8X4 är ju stor skillnad på 9X6.
Det kan vara så att du helt enkelt fick lite dåligt med dragkraft på det KV't
Jag skall prova med 8X4 (har ju ändå köpt skrotet så kan lika bra prova) på samma motor men 1000KV och se vad jag kommer fram till.
Har du ett hum om vad din Quad väger ?
Håller med om att man förlorar prestanda med tre blad, men med de där motorerna verkar man köra på 10X6 vilket motsvarar 9X6 trebladigt.
8X4 är ju stor skillnad på 9X6.
Det kan vara så att du helt enkelt fick lite dåligt med dragkraft på det KV't
Jag skall prova med 8X4 (har ju ändå köpt skrotet så kan lika bra prova) på samma motor men 1000KV och se vad jag kommer fram till.
Har du ett hum om vad din Quad väger ?
Re: Projekt Gröna Baronen (Quad)
Sant att propparna är i minsta laget, men de har även rätt tunna blad vilket "greppar" dåligt i luften. Tror som någon skrev tidigare att dessa är tänkta för höga RPM...
Re: Projekt Gröna Baronen (Quad)
Skulle också våga mig på en gissning att de där bladen är i minsta laget. Att gå upp en eller två storlekar på propellern skadar nog inte. Borde blir bättre med en slowfly också. Beställ några olika, billiga från hobbyking så har du några att välja mellan. Se vilken som blir bäst.
Re: Projekt Gröna Baronen (Quad)
Problemet är ju fortfarande att det inte finns så mycket större motroterande proppar på hobbyking. 
