Jag har monterat en 100k pot som R1. Den fungerar inte som jag vill, den är mer som
en on-off brytare. Antingen full volt eller nästan ingen förstärkning alls. Jag måste
ha gjort/tänkt/kopplat något fel.
Mitt nolläge är ju 2.5V. Jag vill att -10gr ska bli 0V och +10gr ska bli 5V, räknat från
vertikalläget alltså.
Måste ha kopplat poten fel och grillat opampen. För nu kortslöt den ingången.
Tur accsensorn fortfarande är hel.
Testar en LM358 istället. Men kanske best någon gör "for dummies" instruktion på inkopplingen.
Annars brinner det väl ett par till innan man får till det
om insignalen är osäker kan du ju sätta en pot där också bara för för att testa OP-funktionen. Om du har kopplat som protte ritat så ska 0V in bli oV ut och förstärkningen Vut = Vin*(Rp/Rp1) där Rp1 är ena delen av poten och Rp är potens totala resistans. Det betyder att när du har poten uppskruvad till max så är förstärkningen 1:1 och när den är nere på noll blir förstärkningen oändlig.
Men det behöver inte vara därför. Du nämnde förut att utsignalen är på 2,5V i vila. Det betyder att förstärkaren måste återkopplas till 2,5V, annars kommer även vilospänningen förstärkas. Enklaste kopplingen för att kunna återkoppla till 2,5V är den inverterande förstärkaren. Koppla som på bilden, fast lägg spänningen 2,5V på plusingången. Jag skulle använt en (trim)potentiometer för att kunna justera den spänningen så att utspänningen blir 2,5V i vila. När det är justerat kommer signalen förstärkas med faktorn Rf/Rin. Använd stora värden på Rf och Rin, så att Rin inte belastar utgången från accelerometerns lågpassfilter nämnvärt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Förmodligen har du lite fel värden. Antagligen kommer du behöva en buffert (operationsförstärkare utan förstärkning) mellan lågpassfiltret och ingången till förstärkaren, men det kan gå utan.
Berätta vad du har för komponenter mellan accelerometern och, samt kring, operationsförstärkaren.
var har du satt RC-filtret? Före OP:n antar jag? (vilket är lämpligast).
Bearings koppling är lite farlig att använda eftersom förstärkningen påverkas av insignalens impedans och kan bli väldigt fel om man inte räknar med den.
Insignalens impedans måste vara mycket låg jämfört med motstånden vid OP:n.
Så om du har en RC-krets innan måste du räkna med även det motståndet för att kunna beräkna rätt förstärkning..
Om du vill kunna behålla det nuvarande filtret behöver du en buffert mellan filtret och 22k-motståndet. 22k-motståndet belastar nämligen filtret med 100k-motståndet så mycket att signalen krymper till ungefär 1/5-del. Samtidigt minskar tidskonstanten för filtret ungefär 1/5-del.
Men det borde gå att ordna utan en buffert. Ifall 22k resp. 68k byts till 220k/680k har förstärkarens inimpedans ökat med faktorn 10, utan att påverka förstärkningen. Ifall 100k resp. 1uF byts till 10k/10uF kommer tidskonstanten vara densamma, men utimpedansen för filtret minskar med faktorn 10. Totalt borde detta ge att signalen inte dämpas speciellt mycket.
Men jag tycker att det är en bättre lösning att sätta en buffert mellan filter och förstärkare, eftersom att det ger större frihet i valet av motståndsvärden.