Vilken TV antenn från Kjell&Co skall jag välja?
- Anahka1975
Re: Vilken TV antenn från Kjell&Co skall jag välja?
Jag hade problem hos mig, men efter antennbyte till en Televés DAT-HD UHF (med aktiv dipolförstärkare) så gick jag från 45-50% signalstyrka vig "bra" väder till 80-85% vid samma förhållanden. Har inte haft ett enda "pixel" moment sen dess.
Jag hade satsat på dipolförstärkare samt ev. en Triax IFA förstärkare (eller liknande BRA förstärkare jag har en sån rekomenderad av CANT certifierad tekniker) http://www.triax.se/Produkter/Amplifier ... s/IFA.aspx
Jag hade satsat på dipolförstärkare samt ev. en Triax IFA förstärkare (eller liknande BRA förstärkare jag har en sån rekomenderad av CANT certifierad tekniker) http://www.triax.se/Produkter/Amplifier ... s/IFA.aspx
Med 20 meter gammal antennkabel så förlorar man ca 4dB. Det är runt 60% av signalen. Det går inte att trolla fram förlorad signal efter kabeln - då förstärker man bruset lika mycket som signalen.
Du måste ha en förstärkare nära antennen. Antingen mastförstärkare och/eller dipolförstärkare. Om du använder mastförstärkare se till att dra ny, lågdämpande kabel den korta biten från antennen till mastförstärkaren.
För att använda din box som signalmätare bör det gå att göra en manuell kanalsökning, skriv in en av frekvenserna som sänder från helsingborg men klicka inte på sök. Styrkan bör visas på skärmen nu.
Det finns några billiga instrument med lysdioder man kan köpa för ett par hundralappar, men dom går inte välja frekvens med, alltså kommer dom visa full styrka oavsett vart du riktar antennen för dom tar in slavsändaren bakvägen.
Du måste ha en förstärkare nära antennen. Antingen mastförstärkare och/eller dipolförstärkare. Om du använder mastförstärkare se till att dra ny, lågdämpande kabel den korta biten från antennen till mastförstärkaren.
För att använda din box som signalmätare bör det gå att göra en manuell kanalsökning, skriv in en av frekvenserna som sänder från helsingborg men klicka inte på sök. Styrkan bör visas på skärmen nu.
Det finns några billiga instrument med lysdioder man kan köpa för ett par hundralappar, men dom går inte välja frekvens med, alltså kommer dom visa full styrka oavsett vart du riktar antennen för dom tar in slavsändaren bakvägen.
Konstigt att du inte får in signal. Jag brukar ha satt upp DAT-75or här hemma där vi har 5-7 mil till sändarna och det brukar aldrig vara några problem även fast vi använder befintlig kabel där det är möjligt. Med förstärkare uppe vid antennen då förstås.
Inte konstigt alls eftersom han saknar förstärkare som sagt.
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0261&path=
En förstärkare som sitter monterad direkt på antennens dipol vilket gör att man slipper den signalförlust och brus som annars blir i kabel och anslutningar från dipol till mastförstärkare.
En förstärkare som sitter monterad direkt på antennens dipol vilket gör att man slipper den signalförlust och brus som annars blir i kabel och anslutningar från dipol till mastförstärkare.
Alltså en vanlig RF förstärkare med knepigt namn 
-
Cryptomaster
Den dipolförstärkaren "mrfrenzy" är riktigt bra, brustal på 2dB är riktigt lågt så den rekommenderar vi 
Lite kul att räkna på såna här saker. Om man snålar och skippar dipolförstärkaren vad blir det för skillnad?
Dom bästa mastförstärkarna har brustal på 2,5dB. 3 meter klass A antennkabel dämpar ca 0,5dB. Alltså har man 1dB mindre signal att utgå ifrån när man väl kommer in i förstärkaren.
Tror jag ska börja använda dipolförstärkare mer ofta
Dom bästa mastförstärkarna har brustal på 2,5dB. 3 meter klass A antennkabel dämpar ca 0,5dB. Alltså har man 1dB mindre signal att utgå ifrån när man väl kommer in i förstärkaren.
Tror jag ska börja använda dipolförstärkare mer ofta
Eftersom det ändå är digitalt kan man lika gärna montera dit sin dreambox direkt i masten.. 
Tack för alla tipps, men jag fick inte in TV 4. Har provat mot både Helsingborg och Hörby. Nästa steg hade varit att hissa upp antennen, men det har jag ingen lust med. Alltså är en DAT-75 till salu. Kan levereras inom Skåne, Halland.
Vad blev det för förstärkare? Vad har du använt för metod för att rikta in antennen?
Vi har lite halvkass mottagning hemma (delvis på grund av lång antennkabel) så jag har funderat på att uppgradera antennlösningen lite hemma.
Om man kör nån av DAT 47/75 med den där dipolförstärkaren så behöver ju den matning. Eftersom jag har lång kabel så behöver jag nog dessutom mer förstärkning.
Funkar det då att köra en 30340 på vinden?
http://www.kjell.com/?item=30340&path=6 ... ,642500000
Vad jag förstått kan den både mata dipolförstärkaren och trycka ut mer i kabeln ner?
Med den borde jag också kunna eliminera splittern som jag har idag? Splittern sitter därför att det dels går antennkabel ner till TVn i TV-rummet (säkert 30 meter kabel, den finns där mest som reserv ifall MythTV-grejerna rasar) och dels ner till MythTV-servern i källaren (den är inte så lång, men eftersom det sitter två TV-kort där sitter det EN TILL splitter där nere, jag försökte kaskadkoppla korten från början men det funkade inte alls).
Vad är skillnaden på det som de kallar "vanlig" utgång och den lågnivåutgången till TV?? Är lågnivåutgången helt oförstärkt?
Fast jag ska nog göra nåt försök i vår först med att rikta antennen bättre...
Om man kör nån av DAT 47/75 med den där dipolförstärkaren så behöver ju den matning. Eftersom jag har lång kabel så behöver jag nog dessutom mer förstärkning.
Funkar det då att köra en 30340 på vinden?
http://www.kjell.com/?item=30340&path=6 ... ,642500000
Vad jag förstått kan den både mata dipolförstärkaren och trycka ut mer i kabeln ner?
Med den borde jag också kunna eliminera splittern som jag har idag? Splittern sitter därför att det dels går antennkabel ner till TVn i TV-rummet (säkert 30 meter kabel, den finns där mest som reserv ifall MythTV-grejerna rasar) och dels ner till MythTV-servern i källaren (den är inte så lång, men eftersom det sitter två TV-kort där sitter det EN TILL splitter där nere, jag försökte kaskadkoppla korten från början men det funkade inte alls).
Vad är skillnaden på det som de kallar "vanlig" utgång och den lågnivåutgången till TV?? Är lågnivåutgången helt oförstärkt?
Fast jag ska nog göra nåt försök i vår först med att rikta antennen bättre...
Ja det blir en utmärkt kombination. Lågnivåutgången har mycket lägre eller ingen förstärkning för att undvika att överstyra en TV som sitter precis bredvid förstärkaren, exakt siffra kan man säkert hitta i databladet hos Televes.
Ah, ja där stod det, tänkte in på att leta efter tillverkarens hemsida....
12 dB på TV-utgången och 20 dB på de andra.
Verkar ingå en skruvmejsel också för att justera gain (eller dämpning står det... har de förstärkare med fast förstärkning och sen variabel dämpsats?).
Hmm, Televes verkade ha samma med F-kontakter också... fast den har väl inte Kjell förstås... Blir ju en extra kontaktövergång om man kör med IEC-kontakter (dels skruven i kontakten och sen själva kontakten).
12 dB på TV-utgången och 20 dB på de andra.
Verkar ingå en skruvmejsel också för att justera gain (eller dämpning står det... har de förstärkare med fast förstärkning och sen variabel dämpsats?).
Hmm, Televes verkade ha samma med F-kontakter också... fast den har väl inte Kjell förstås... Blir ju en extra kontaktövergång om man kör med IEC-kontakter (dels skruven i kontakten och sen själva kontakten).