hahaha klåpare elcertifierad ...
Re: hahaha klåpare elcertifierad ...
hahaha TomasL jag försökte avhålla mig men måste bara få säga . futureelektonics levererade . samt din lösning med lika många vårtor per ledvisare är för mig helt främmande dum ...
Inget hinder mot att man mäter metall, elfält, eller sticker in en liten antenn i det uppborrade hålet som känner av 50 Hz och metall. Som slutkoll så mäter man med multimeter, givetvis.
Bakgrunden till Elsäkerhetsverkets krav på potentialutjämning blev lite klarare.
Bakgrunden till Elsäkerhetsverkets krav på potentialutjämning blev lite klarare.
xraid: mäta hur? och mäta vad? hur resonerar du då?
om det skulle vara som du säger så skulle ingen våga borra ett hål i en vägg någonsin för det finns alltid en minimal risk att man träffar någon dold sak
om du vetat hur det verkliga Sverige fungerade så hade du insett att det inte finns tid eller pengar för att lokalisera varenda kabelstump eller rör i väggarn med mm precision
hur lång tid skulle det ta att installera en dörr om montören var tvungen att göra det? och vad skulle det kosta?
det handlar ju inte om att montörerna är idioter som borrar var fan som helst, de borrar ju självklart där de tror att det är säkert att borra och där de behöver borra för att fästa dörren.
alla som haft något annat än ett pappersjobb vet detta
och artikeln förtäljer ju inte heller hur olyckan gick till, om han hade en metallborrmaskin och träffade kablen eller om det hände när han skruva fast en skruv i hålet.
om det skulle vara som du säger så skulle ingen våga borra ett hål i en vägg någonsin för det finns alltid en minimal risk att man träffar någon dold sak
om du vetat hur det verkliga Sverige fungerade så hade du insett att det inte finns tid eller pengar för att lokalisera varenda kabelstump eller rör i väggarn med mm precision
hur lång tid skulle det ta att installera en dörr om montören var tvungen att göra det? och vad skulle det kosta?
det handlar ju inte om att montörerna är idioter som borrar var fan som helst, de borrar ju självklart där de tror att det är säkert att borra och där de behöver borra för att fästa dörren.
alla som haft något annat än ett pappersjobb vet detta
och artikeln förtäljer ju inte heller hur olyckan gick till, om han hade en metallborrmaskin och träffade kablen eller om det hände när han skruva fast en skruv i hålet.
hey you flatliner Oblivion : klart som spad att om jag skall montera utan fara för andra inom cement eller el så är jag där eller ? ...
Bör man inte kunna ha en krets i en borrmaskin (en jordfelsbrytare) som tvärstoppar om man kommer åt något strömförande?
Shit, nu avslöjade jag värsta uppfinningen. Aja, iom att det står skrivet här så går det inte att ta patent på nu.
Shit, nu avslöjade jag värsta uppfinningen. Aja, iom att det står skrivet här så går det inte att ta patent på nu.
där var vet va fan jag skall betala skatt för ... hehehe ...
Senast redigerad av xraid 3 mars 2011, 23:30:08, redigerad totalt 1 gång.
jag förstår öht inte vad du svamlar om?
dessutom var han ju inte elektriker, han var ju dörrmontör
dessutom var han ju inte elektriker, han var ju dörrmontör
då skall han inte elmontera samt hans arbetsledare upp till => husets ägare är ansvarig för fel ...
han "elmontera" inget???
det framgår väl ändå klart och tydligt i artikeln?
sen att DN skriver att det är en elektriker som installerar dörrar är ju en felaktighet
det framgår väl ändå klart och tydligt i artikeln?
sen att DN skriver att det är en elektriker som installerar dörrar är ju en felaktighet
Så bra för dig då, att Future levererade till dig.xraid skrev:hahaha TomasL jag försökte avhålla mig men måste bara få säga . futureelektonics levererade . samt din lösning med lika många vårtor per ledvisare är för mig helt främmande dum ...
Om du i den relevanta tråden hade kommit med ett bättre, billigare och enklare förslag så hade jag givetvis mottagit det tacksamhet.
Dock tror (snarare vet) jag inte du kan komma med en bättre och mer kostnadseffektiv ide än den jag valde.
Dessutom så svamlar du väldigt mycket nu, om saker du uppenbarligen inte har en aning om.
Vem har sagt att han monterade el.
Men nu svamlar du igen.
nej han borrade in en skruv i en kabel
kabeln satt förmodligen dold i väggen, därav kan man ju iaf förmoda att hans mål var att skruva fast något annat än en kabel
men visst, du har rätt i att man kan tolka artikeln väldigt fritt
det kan ju ha varit en elektriker som monterade en kabel på väggen med skruv, eller så är det en dörrmontör som monterar en dörr och råkar skruva in en skruv i en dold kabel
det har du rätt i
kabeln satt förmodligen dold i väggen, därav kan man ju iaf förmoda att hans mål var att skruva fast något annat än en kabel
men visst, du har rätt i att man kan tolka artikeln väldigt fritt
det kan ju ha varit en elektriker som monterade en kabel på väggen med skruv, eller så är det en dörrmontör som monterar en dörr och råkar skruva in en skruv i en dold kabel
det har du rätt i
Oj då den här tråden vart de två sidor på på en gong
De måste ha gjort ont att få så mkt ström i kroppen så länge
De måste ha gjort ont att få så mkt ström i kroppen så länge