strömmätning av MCUer
Re: strömmätning av MCUer
Jesse: då klassar du en Agilent 34410A som ett dåligt mätinstrument, har du något förslag på ett bra mätinstrument så är jag mycket intresserad.
http://cp.literature.agilent.com/litweb ... 3738EN.pdf
Den mäter över
200 Ohm på 1mA och 100µA.
2Ohm på 10mA och 100mA.
0.1Ohm 1A & 3A
Har även behov av att mäta µA som ibland studsar upp i 0.5A området, autorange i 34410 tar 18ms på sig att byta område, vilket är mer än tillräckligt för att få en rejäl spänningsdip som förstör massor.
Blir oftast så att jag ligger i 100mA området och får en uppfattning om att standbyströmmen inte dragit iväg och kan också få med spikarna. Sen görs det noggrannare mätningar för att kontrollera den verkliga standby strömmen...
http://cp.literature.agilent.com/litweb ... 3738EN.pdf
Den mäter över
200 Ohm på 1mA och 100µA.
2Ohm på 10mA och 100mA.
0.1Ohm 1A & 3A
Har även behov av att mäta µA som ibland studsar upp i 0.5A området, autorange i 34410 tar 18ms på sig att byta område, vilket är mer än tillräckligt för att få en rejäl spänningsdip som förstör massor.
Blir oftast så att jag ligger i 100mA området och får en uppfattning om att standbyströmmen inte dragit iväg och kan också få med spikarna. Sen görs det noggrannare mätningar för att kontrollera den verkliga standby strömmen...
jag har inte kontrollmätt några bra multimetrar - bara mina egna dåliga. Därav uttalandet. Om det finns "bra" multimetrar som har lägre resistans kan jag inte uttala mig om. Jag kan ju kolla min Fluke nån gång.
Skulle det gå att använda en mätuppsättning som består av: spänningskälla -> mätresistor -> linjärregulator -> mätobjekt?
Med spänningskälla på 30V vore det ju möjligt att använda ett en mätresistor på t.ex. 100 ohm framför regulatorn, utan att mätobjektet får något spänningsfall, trots att det drar 100-200mA. Jag antar att principen hänger på hur snabb regulatorn är.
Med spänningskälla på 30V vore det ju möjligt att använda ett en mätresistor på t.ex. 100 ohm framför regulatorn, utan att mätobjektet får något spänningsfall, trots att det drar 100-200mA. Jag antar att principen hänger på hur snabb regulatorn är.
- prototypen
Man kan ju fixa till ett labbagg med remote sense, då kan man ha väldigt stort mätmotstånd.
Sense kan ju gå in på + ingången på en OP så får man väldigt litet mätfel.
Protte
Sense kan ju gå in på + ingången på en OP så får man väldigt litet mätfel.
Protte
Tack! jag har fått lite ideer, få se om någon av dessa blir en bra lösning.
För att få någorlunda exakta mätningar behöver väl "mätmotståndet" vara nånstans mellan 10k och 100k, vilket ter sig rätt opraktiskt.
10k och 1 uA ger då ett spänningsfall om 10mV, en hyffsad högklassig handmultimeter, som en Fluke 177 till exempel har ett mätfel om ca 0,09%+2 siffror, vilket ger nästan 1 mV på lägsta mätområdet.
Så mätfelet med ett 10k motstånd blir runt 10%.
10k och 1 uA ger då ett spänningsfall om 10mV, en hyffsad högklassig handmultimeter, som en Fluke 177 till exempel har ett mätfel om ca 0,09%+2 siffror, vilket ger nästan 1 mV på lägsta mätområdet.
Så mätfelet med ett 10k motstånd blir runt 10%.
Dom använder en "Current-Sense Amplifier" över ett shunt mostånd - samplar i uC ADC ...
Är det verkligen så enkelt?
Det borde ju en hobbyist som kan programmera en mikrocontroller kunna svänga ihop på några timmar.
Det borde ju en hobbyist som kan programmera en mikrocontroller kunna svänga ihop på några timmar.
Tja, det beror väl på vilken noggrannhet du vill ha, kanske går i mA området, dock garanterat inte i uA-området.
vem vill mäta 1uA var ? ...
Jag arbetar lite med dessa just nu : 69-432-07 = 11.7 mA . i u området om jag får erektion spricker din mätare ...
Jag arbetar lite med dessa just nu : 69-432-07 = 11.7 mA . i u området om jag får erektion spricker din mätare ...
0.1 mA noggrannhet ser jag inte som så besvärligt. Däremot förstår jag inte varför man ska mäta en eller tio mikroampere när man plötsligt ska dra på med 200 mA.... Vad jag förstår på trådskrivaren så är det prylens totala strömförbrukning i olika faser som är intressant. Men det går inte att ge några bra praktiska råd om man inte vet vad mätdatan ska användas till sedan. Så det blir ju spekulationer, med massor av vilt skilda förslag, allt från en billig multimeter till avancerade lösningar som bara Ericsson har råd med.
Tja, enligt TS, så var det det som gällde.xraid skrev:vem vill mäta 1uA var ? ...
strömmen ibland ligger i uA eller nA området
Hmm, Vad har solceller och och dina sexuella preferenser med saken att göra?xraid skrev:Jag arbetar lite med dessa just nu : 69-432-07 = 11.7 mA . i u området om jag får erektion spricker din mätare ...
måste vara en felskrivning - för när du pruttar så slår instrumentet i taket ...
ta 1000 samples ta medelvärde => rapportera ...
ta 1000 samples ta medelvärde => rapportera ...