Planera dragning av kablar, längd osv...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
oskars

Planera dragning av kablar, längd osv...

Inlägg av oskars »

Alltså... Jag är på sista steget nu i mitt Arduino-projekt... Och har kommit till en punkt som jag alltid undrat över.

Hur "planerar" jag bäst för att dra långa kablar?

Som ni ser på bilden så kommer min Arduino vara placerad i mitt av lådan, och kablarna ska i detta fallet gå från varje knapp/pot från vänstra enheten till den. Vissa kablara kommer behöva vara långa, andra kortare.

Jag kan ju mäta ut och greja, men enheten till vänster är ju upp och ner nu, vilket betyder att jag ska vända på hela härligheten sen när det är färdigt, vilket kommer innebära att alla kablar måste ju hänga med i vändningen så att säga.

Hur gör jag bäst?

Mvh
Oskar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pools

Re: Planera dragning av kablar, längd osv...

Inlägg av pools »

Om det är många tåtar som ska dras, blir det väl bäst med att "sy" kabelstammen.
D.v.s. knyta ihop stammen med ett tunnt snöre. Det blir både snyggt och praktiskt.
Då får man mäta ut alla kablar på ett ungefär, sy, och sen kapa av till lämplig längd.
Jag hittade ingen bild på sydda stammar, men du kanske vet vad det är ändå. :wink:

Mvh.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Man lägger kablarna så att de ligger där man har "gångjärnet" så att säga
när man öppnar enheten. Om man har en kort/enhet som man behöver
lyfta och kanske vända på, så lägger man normalt inte kablar på båda
sidor så att man låser fast det hela.

Man kan även montera kontakter som man kan "plugga ur" när man tar
isär enhetern, men det kan å andra sidan försvåra felsökning om man inte
kan köra apparaten "ner-cabbad", så att säga.

Det framgår inte *var* enheten till vänster som ligger upp och ner ska sitta,
så det går inte att säga något mer konkret i detta fall. Men om vi antar att
den ska sitta på samma plats, men vänd med andra sidan upp, så skulle man
t.ex kunna dra kablarna upp till en kortsida och där får man då en punkt som
kortet kan vridas runt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Prova med snöre/kartong/slangbit eller nåt.

Snöre kan användas för att mäta fram ungefärlig längd (sen kan man finkapa vid monteringen).

Kartong/slangbit kan användas för att simulera en kabelstam och se hur den lämpligast dras.

Sen klipper man trådarna och fäster dem i ena änden (gissar att Arduino-änden är vettigast), buntar ihop dem till en kabelstam (buntbant eller linda plast/textilband runt) och leder kabelstammen fram till andra änden. Där får man eventuellt dela upp kabelstammen och sprida ut tåtarna till sina platser. Finkapar och fäster.

För att hålla reda på vilken tåt som är vad bör man ju köra olika färger, sen om inte färgerna räcker får man tejpa ihop dem i andra änden och märka upp efter att man fäst dem i första änden.

Det funkar inte särskilt bra, som det lät som du tänkte göra, att dra en tåt i taget och sen bunta ihop dem efteråt.
Skriv svar