Projekt Gröna Baronen (Quad) *Litet Länkindex*

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hubben

Re: Projekt Gröna Baronen (Quad)

Inlägg av hubben »

@DeVille:
Jag gillar X:et du fick till som mothåll till ställen! ;-)
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Var ute och skulle flyga lite i helgen. Den lyfter ju, men inte mycket mer.
Jag har ungefär 70-80% Throttle när jag lyfter, då har styrkortet inte nåt kvar att reglera med.

Jag har kommit fram till att det är mina trebladiga propellrar som är den felande länken.
Så till er som funderar på att bygga, så undvik dom trebladiga från HobbyKing.

Trist att det inte finns någon flyghobby butik i närheten :-(

/DeVille
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Precis, du skulle ha bott lite närmare Örviken, för här finns ett helt gäng proppar att testa med. =)
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

DeVille skrev:Var ute och skulle flyga lite i helgen. Den lyfter ju, men inte mycket mer.
Jag har ungefär 70-80% Throttle när jag lyfter, då har styrkortet inte nåt kvar att reglera med.

Jag har kommit fram till att det är mina trebladiga propellrar som är den felande länken.
Så till er som funderar på att bygga, så undvik dom trebladiga från HobbyKing.

Trist att det inte finns någon flyghobby butik i närheten :-(

/DeVille
Perfekt...
Betalade precis 330:- för 8 trebladiga :doubt:
Går ju fan inte att hitta 2-bladiga i Riket.

Jag vet att man förlorar verkningsgrad med tre blad ,men hur kom du fram till att du förlorar såååå mycket ???
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Grejjen är att när du har lågvarviga motorer, typ under 1000kV på 2-3s, så vill du ha slow-flyer proppar, typ:
Bild

där bladen har stor yta...

De trebladiga, och många av de tvåbladiga pushermodeller som finns på hobbycity är inte av SF modell, dvs de är byggda för höga varvtal och har tunnare blad.

Jag jämförde mina trebladiga från hobbycity med 9" tvåblads SF proppar, och skillnaden blev att jag hovrade på 1/4 gas med tvåbladiga SF och 3/4gas med de trebladiga... Exakt samma setup i övrigt.

HAB har tvåbladiga SF med motsvarande pusher:
http://www.hab.se/Default.aspx?tabid=11 ... ctID=10172
http://www.hab.se/Default.aspx?tabid=11 ... ctID=16791
Dock är de inte direkt gratis, och av hårdplast som går av vid minsta marksyning...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vilket är mest energieffektivt då i detta fall; propellerar för högt varvtal och dito motor eller lägre varvtal och dito motor?

Vet inte om någon typ av högvarvig motor drar mer eller mindre ström vid samma uteffektnivå som en lågvarvig.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Problemet med en högvarvig motor är att du brukar få sämre responstid på en sådan då de generellt har mindre vridmoment vid låga varv samtidigt som de ska "accelerera" över ett större register. Nu har jag inte testat flyga själv med 2000kV motorer, men alla jag läst om som testat säger att det fungerar dåligt.

Tyvärr har jag inte tre identiska 2000+kV motorer att testa med just nu.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nej det har du ju rätt i, bristen på snabbhet är det som spökar till det och dessa typer av flygmaskiner behöver ju snabb respons på motorerna för att hålla balansen.

Men hur hade det då varit med tex 2 lågvarviga propellrar på en vridstark lågvarvig motor? Hade det varit någon fördel med det? Lyftkraften ökar ju vid samma vartal som med en och det borde göra att man kanske inte behöver ha lika mycket gas för att få samma lyft, men motståndet för motorn blir ju större med två så det kanske är på gränsen om man tjänar något på det.

Vet att det inte går med två propellrar utan att förmodligen göra en adapter men hade varit kul att testa.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Du tappar rätt mycket verkningsgrad genom att montera propparna efter varandra när de går åt samma håll. Kan inga exakta siffror men...
Däremot kan du köra med två motorer på varje arm, en under och en ovanför, och låta dem gå åt varsitt håll. Då får du mer lyft, men även mer vikt iom dubbelt så många motorer / esc:ar...
Användarvisningsbild
SA7ACA
Kontakt:

Inlägg av SA7ACA »

Det finns ju så många extremt kreativa människor här på EF, är det ingen som kan gjuta upp 2-bladiga slowflyer-proppar i tex kolfiber?
Kanske blir svårt utan någon mall men....
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Problemet är att jag inte kan hitta pushers hos dessa leverantörer, eller missar jag något i deras produktbeskrivning? Ska man bygga tricopter går det bra med tre likadana, men jag som planerar en quad behöver ju två SF och två SFP (push) proppar... :humm:
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Nej, det finns inga pusherproppar i de butikerna.
Att hitta vanliga rättvända SF proppar är inga problem, det finns gott om dem på hobbycity med.. men när man ska köra 4 eller fler rotorer behöver man motroternande proppar vilket är ett större problem.

Det går även att köra med lutande motorer, något jag tänkte testa när jag får tid att bygga en quad igen.
Tänkte även testa att bygga 4st yaw-mekaniker till en quad, så att man kan rotera alla motorerna runt axeln... då borde man kunna få rätt bra rotationshastighet på den. ;-)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Valet av motor och propeller är kritiskt:

Batteri -> motor -> propeller -> lyftkraft

Det kan variera från 1gram lyftkraft/watt till 7gram lyftkraft/watt.

När motorn ger sin max effekt så ska varvtalet vara så lågt att man kan använda en stor propeller med brant stigning.

Bild
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

RCFlight.se har pusher propellrar här: http://www.rcflight.se/visaProdukter.aspx?grupp=59

I en tri/quad-copter är man mer intresserad av stor dragkraft (dvs att man flyttar på mycket luft) än av hastighet. Därför är det effektivaste att köra med stor propeller med låg stigning som snurrar långsamt. En mindre propeller måste snurra fortare än en stor propeller för att flytta på lika mycket luft (=generera samma lyftkraft). Dvs med den lilla propeller får du då även högre fart på luften. Eftersom en tri/quad oftast har väldigt låg hastighet i förhållande till luften så har man inte så stor nytta av att propellern ger en hög hastighet på luftflödet.

Den stora propellern flyttar mycket luft långsamt, medan den lilla propellern flyttar lite luft fort. Pga att det blir turbulenser och annat jox när man gör saker fort så är det effektivare att flytta mycket luft långsamt för att åstadkomma samma nettoresultat i lyftkraft. Dvs den stora propellern behöver mindre tillförd energi (ström från batteriet) för att generera samma lyftkraft som den lilla propellern.
Skriv svar