Typ av diod ?
- prototypen
Re: Typ av diod ?
Är man neandertalare så är man, lägre går inte.
Din lösning ger 1/4 i energi mot orginalet pga att det blir bara halva spänningen på kondensatorn (och halva strömmen)
Motståndet på gate begränsar strömmen på gaten så tyristorn överlever.
jämfört tiden för recovery (trr) mellan 1N4007 och UF4007, data finns nog hos ELFA, det är tiden det tar från ledande till spärrande tillstånd TROTS omvänd spänning (jodå, dioder leder åt båda hållen om ni inte visste det men bara en kort stund) jag har inte tid då det ska skäras lax, kläs julgranar och tändas marshaller.
Kondensatorerna sitter inte i serie, det är en diod mellan så någon ersättningskapacitans "finns" inte.
Protte
Din lösning ger 1/4 i energi mot orginalet pga att det blir bara halva spänningen på kondensatorn (och halva strömmen)
Motståndet på gate begränsar strömmen på gaten så tyristorn överlever.
jämfört tiden för recovery (trr) mellan 1N4007 och UF4007, data finns nog hos ELFA, det är tiden det tar från ledande till spärrande tillstånd TROTS omvänd spänning (jodå, dioder leder åt båda hållen om ni inte visste det men bara en kort stund) jag har inte tid då det ska skäras lax, kläs julgranar och tändas marshaller.
Kondensatorerna sitter inte i serie, det är en diod mellan så någon ersättningskapacitans "finns" inte.
Protte
Tror inte Elfa har UF-dioderna, men de har ju andra med liknande data.
trr 1N4007 ~2000ns, så långsam att trr sällan skrivs ut i databladen.
trr UF4007 ~ 75ns, något snabbare.
Men det är bara den som sitter parallellt med tändspolen som behöver vara snabb, de två i spänningsdubblaren går med 1N4007.
Håller med den prototypiske om att det antagligen inte blir nån gnista utan spänningsdubblaren.
Det brukar vara ganska på gränsen ändå vid start, pga de låga varvtalen på svänghjulet.
trr 1N4007 ~2000ns, så långsam att trr sällan skrivs ut i databladen.
trr UF4007 ~ 75ns, något snabbare.
Men det är bara den som sitter parallellt med tändspolen som behöver vara snabb, de två i spänningsdubblaren går med 1N4007.
Håller med den prototypiske om att det antagligen inte blir nån gnista utan spänningsdubblaren.
Det brukar vara ganska på gränsen ändå vid start, pga de låga varvtalen på svänghjulet.
elfa har en som heter "HER105 diod 1A 400V DO41" som är på 50ns
kan den vara tillräckligt snabb som diod parrarrellt med tändspolen?
Har börjat och löda här ikväll 2st kondingar/tyristorn o ett motstånd på kretskortet,
nu är det bara o fixa dioden med..
de e ju inte klokt.. julaftons natt..
kan inte låta bli..
01:00 äh, nu går jag och lägger mig zzzzzzzzzzzzz

kan den vara tillräckligt snabb som diod parrarrellt med tändspolen?
Har börjat och löda här ikväll 2st kondingar/tyristorn o ett motstånd på kretskortet,
nu är det bara o fixa dioden med..
de e ju inte klokt.. julaftons natt..
01:00 äh, nu går jag och lägger mig zzzzzzzzzzzzz
Skulle nog fungera men det blir bättre marginaler med en HER107 eller HER108 som tål 800V resp. 1kV.
70-047-16 eller 70-050-10.
Det kan bli höga spänningar runt en tändspole och prismässigt är skillnaden försumbar.
70-047-16 eller 70-050-10.
Det kan bli höga spänningar runt en tändspole och prismässigt är skillnaden försumbar.
- prototypen
kanske man skulle satsa på HER107 eller HER108 som ligger på 50ns, lite snabbare än UF4007/75ns..
mäktigt imponerad av din vänlighet Protte..
jag har nära till butik och då dom kostar 2,43kr
vad tror du Protte om HER107/108 ?
mäktigt imponerad av din vänlighet Protte..
jag har nära till butik och då dom kostar 2,43kr
vad tror du Protte om HER107/108 ?
långt till måndag..
lödde provisoriskt fast mina 3A dioder idag på kretskortet.. och gnista kom, tyckte ijfs att den var väldigt blå gnistan.. har för mig att den ska vara lite åt det vita hållet också !!, nåväl, jag slog på bensinkranen och skulle starta.. det började droppa bensin från förgasaren, så jag fick avbryta mitt test, men det var ju positivt att det kom gnista, hoppas bara gnistan är tillräcklig.. kanske blir lite skillnad också om jag får en snabbare diod parallellt över tändspolen..
Rengöring av förgasaren återstår ikväll.. undrar vad den gamla moppen gör i hastighet när insugets hål är lite lite större än skruvhålen, den måste göra minst 25km/h

Rengöring av förgasaren återstår ikväll.. undrar vad den gamla moppen gör i hastighet när insugets hål är lite lite större än skruvhålen, den måste göra minst 25km/h
gnistan var för svag, precis som innan, hade nere ankarplattan som alla spolar sitter på o även pick-up:en som jag ville ta mig en närmare titt på.. det är nog pickup:en som gett sig(se bilder nedan), det var väl därför som jag inte fick någon gnista alls när jag körde med min egna tillverkade CDI, min egentillverkade CDI byggde på att all spänning från kondensatorerna skulle laddas ut via tyristorn som i det här fallet aldrig blev "till". På det sätt Jawa har konstruerat elsystemet om jag förstått det hela rätt så kan kondensatorerna laddas ut över spolen utan tyristorns inblandning, men aldrig få den spänningsdubblering som sker när tyristorn blir "till" med hjälp av dioderna, som Protte så fint talade om, för då hade det kommit rejäl gnista
vill tacka alla som har tyckt till, och gett tips/vägledning..
(den kassa röda tredelade epoxin har spruckit, kan tänka mig att detta är orsaken till varför många motorer står still, det kommer in för mycket fukt innanför)
/robline

(den kassa röda tredelade epoxin har spruckit, kan tänka mig att detta är orsaken till varför många motorer står still, det kommer in för mycket fukt innanför)
/robline
Det var ett tag sedan nu men tänkte delge hur det slutade.. jag bytte allt från tändhatt,tändkabel,tyristor,kabelmatta,generatorspolen,ankarplattan.. sen var det bara rotorn kvar att byta.. jag bytte den och VROOOM, den starta direkt..
/Roberth
/Roberth