Trafo modelljärnväg
Re: Trafo modelljärnväg
Du får leta upp databladet på en 555'a. Basen på transistorn kopplar du via ett motstånd till pin 7 på 555'an. Emmitern kopplar du till minus. Collectorn på transistorn kopplar du till ena polen på motorn. Andra polen på motorn kopplar du sedan till plus.
Det var så jag också hade tänkt ut att det borde vara men det fungerade inte, har testat både med och utan motstånd och både LED och motor men inget händer.
Har testat funktionen på transistorn och den verkar fungera som den ska. Har även kollat flera gånger att kretsen fungerar utan transistor och det fungerar fint.
Får fundera vidare...behöver man en FET?
Har testat funktionen på transistorn och den verkar fungera som den ska. Har även kollat flera gånger att kretsen fungerar utan transistor och det fungerar fint.
Får fundera vidare...behöver man en FET?
Dock ser kopplingen rätt skum ut enligt mig. Du kan testa att koppla in transistorn på pinne nr 3 istället. Som normal sett är utgången på 555'an. att använda pinne 7 är ovanligt och mycket tveksam om det är en bra koppling men men. Testa där också.
Hej!
"Bumpar" den här tråden efter som jag inte vill ge upp, någon som vet hur jag ska koppla en Transistor till PWM kretsen som jag postade tidigare? Kretsen har jag fått att fungera fint men jag vill kunna driva min lilla järnväg med den.
Använder jag fel transistor?
Som ni kan se har jag testat med en BD139, NPN tidigare, ska det vara PNP?
All hjälp uppskattas!
/Henrik
"Bumpar" den här tråden efter som jag inte vill ge upp, någon som vet hur jag ska koppla en Transistor till PWM kretsen som jag postade tidigare? Kretsen har jag fått att fungera fint men jag vill kunna driva min lilla järnväg med den.
Använder jag fel transistor?
Som ni kan se har jag testat med en BD139, NPN tidigare, ska det vara PNP?
All hjälp uppskattas!
/Henrik
- Klas-Kenny
Bara för att jag har lite tråkigt just för tillfället så ska jag vara så snäll att jag kopplar upp det där och kollar lite på funktionen (och ser om jag kan lägga till en trissa), återkommer strax 

Kolla på den här.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klas-Kenny
Nu har jag kopplat lite och fått ihop det.
Visst fungerar kopplingen, ger en superfin PWM-signal, om det är en optimal koppling har jag inte en aning om, men fungerar fint gör den i alla fall.
Du behöver en PNP-transistor.
Basen genom ett motstånd till Pin 7, Kollektorn till +, Emittern till motorns ena pol, motorns andra pol till -.
Edit: Kopplade om lite enligt bearings schema, vill du använda din NPN-transistor är allt som behöver göras att koppla om litegranna och lägga till ett motstånd på 1K ohm.
Visst fungerar kopplingen, ger en superfin PWM-signal, om det är en optimal koppling har jag inte en aning om, men fungerar fint gör den i alla fall.
Du behöver en PNP-transistor.
Basen genom ett motstånd till Pin 7, Kollektorn till +, Emittern till motorns ena pol, motorns andra pol till -.
Edit: Kopplade om lite enligt bearings schema, vill du använda din NPN-transistor är allt som behöver göras att koppla om litegranna och lägga till ett motstånd på 1K ohm.
Tack så mycket för svaret, ska genast testa när jag kommer hem!
Attans jag har ju bara en NPN transistor, hur menar du exakt med att "koppla om lite granna"?
Vad jag förstår så är en NPN helt tvärt om från en PNP, betyder det att jag då också koppla helt tvärt om därför koppla Basen som innan till Pin 7 men - till Kollektorn och ena polen på motorn till Emittern och den andra på +?
/Henrik
Attans jag har ju bara en NPN transistor, hur menar du exakt med att "koppla om lite granna"?

Vad jag förstår så är en NPN helt tvärt om från en PNP, betyder det att jag då också koppla helt tvärt om därför koppla Basen som innan till Pin 7 men - till Kollektorn och ena polen på motorn till Emittern och den andra på +?
/Henrik
- Klas-Kenny
Koppla om litegranna som i enligt bearings schema här ovanför, och då använda pin 3 som utgång 
Kan rita ett exakt schema ikväll när jag kommer hem.
Ja, den är helt tvärt om, det kopplas så som du skrev, fast basen ska i ''min'' koppling till pin3, pin7 kan inte styra en NPN-transistor då den ej kan ge ström åt det hållet.

Kan rita ett exakt schema ikväll när jag kommer hem.
Ja, den är helt tvärt om, det kopplas så som du skrev, fast basen ska i ''min'' koppling till pin3, pin7 kan inte styra en NPN-transistor då den ej kan ge ström åt det hållet.