Någon med erfarenhet av en USB till SATA/IDE Adapter?
Någon med erfarenhet av en USB till SATA/IDE Adapter?
Finns det någon som har erfarenhet av en liknande?
http://www.manhattan-products.com/en-US ... de-adapter
Ser att elfa säljer en liknande pryl 25-190-23 som jag tycker borde vara användbar.
De har också en av märke Maxxtro liggandes i hyllorna i butikerna som de säljer för runt 400:-
vilket ju verkar lite onödigt dyrt då 25-190-23 kostar 21:-
Undra om datorn bootar om jag ansluter en boot-disk till en sån USB-adapter eller om jag endast
kan kolla på innehållet?
http://www.manhattan-products.com/en-US ... de-adapter
Ser att elfa säljer en liknande pryl 25-190-23 som jag tycker borde vara användbar.
De har också en av märke Maxxtro liggandes i hyllorna i butikerna som de säljer för runt 400:-
vilket ju verkar lite onödigt dyrt då 25-190-23 kostar 21:-
Undra om datorn bootar om jag ansluter en boot-disk till en sån USB-adapter eller om jag endast
kan kolla på innehållet?
Re: Någon med erfarenhet av en USB till SATA/IDE Adapter?
Det beror på BIOS i datorn.
Kolla i BIOS om du har möjlighet att boota från en USB-enhet.
Kolla i BIOS om du har möjlighet att boota från en USB-enhet.
Det där finns inte i lager hos elfa ändå så (utgående därav priset)... Men kolla ebay, Dealextreme eller bara några svenska datorbutiker så lär du hitta dessa där också, för en rimlig peng.
Jag använder en sån här på jobbet och kan rekommendera den varmt: http://www.dustin.se/pd_5010101569.aspx
Går alldeles utmärkt att använda den till att koppla in exempelvis en CD-ROM via USB och boota därifrån.
Går alldeles utmärkt att använda den till att koppla in exempelvis en CD-ROM via USB och boota därifrån.
Har också en sån, fungerar klockrent! Inga problem att boota från med en hyffsat modern dator.
Du har ju även dessa på kjell och company: http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,130500000
Lite dyrare, finns i tre olika varianter.
Lånade den enklaste modellen av min chef en gång och den fungerade väldigt bra.
Lite dyrare, finns i tre olika varianter.
Lånade den enklaste modellen av min chef en gång och den fungerade väldigt bra.
Den klarar dock inte PATA. Trådskaparens rubrik hintar om att även PATA är önskvärt.
Om man flyttar en disk mellan direktkoppling till hårddiskkontroller på moderkort och lös USB-hårddiskinterface. Är blocknummreringen densamma?
Jag har tre sådana där av olika modeller, två har fungerat bra, en har ibland gett mycket konstiga fel.. den kostade f.ö typ 20:- från kina.. men det gjorde även den ena av dom som fungerar.. den tredje gav jag typ 700:- för tror jag, i sverige för många år sen, det var första gången jag såg en sådan.
Felen som blir av den "konstiga" är allt från att filnamnen går sönder, till att datorn hittar disken med fel storlek (oftast tror den att den är 2T stor, oavsett verklig storlek) eller helt enkelt påstår att disken är oformatterad.
Det kan bli samma fel oavsett OS, eller ja, jag har bara testat i linux och windows.
Felen som blir av den "konstiga" är allt från att filnamnen går sönder, till att datorn hittar disken med fel storlek (oftast tror den att den är 2T stor, oavsett verklig storlek) eller helt enkelt påstår att disken är oformatterad.
Det kan bli samma fel oavsett OS, eller ja, jag har bara testat i linux och windows.
Ja här var många bra tips nu.
Jag var faktiskt på väg att köpa den där Maxxtro på ELFA men han
i butiken kunde inte svara på om den fungerade ihop med VISTA då
info på kartongen gav att den fungerade med XP och liknande.
Sedan så har de ju också tagit bort den ur årets sortiment så jag tänkte
att det får vänta.
Jag var faktiskt på väg att köpa den där Maxxtro på ELFA men han
i butiken kunde inte svara på om den fungerade ihop med VISTA då
info på kartongen gav att den fungerade med XP och liknande.
Sedan så har de ju också tagit bort den ur årets sortiment så jag tänkte
att det får vänta.
Ehhh... vänta lite nu.
Windows XP, Vista eller 7 kommer aldrig att kunna boota från ett lagringsmedia anslutet med USB.
Linux kan göra detta men det är en helt annan sak. Tex free nas bootar fint från en USB-pinne.
Ska man bara ha disken som extra utrymme och inte boota från den så går det givetvis bra om man bortser från att powersave / spin-down normalt inte funkar över USB.
Om du absolut vill boota på en extern disk så titta på eSATA med eller utan PATA adapter.
DX är ju kung på denna typ av leksaker:
http://s.dealextreme.com/search/ide+usb ... sort=Price
Windows XP, Vista eller 7 kommer aldrig att kunna boota från ett lagringsmedia anslutet med USB.
Linux kan göra detta men det är en helt annan sak. Tex free nas bootar fint från en USB-pinne.
Ska man bara ha disken som extra utrymme och inte boota från den så går det givetvis bra om man bortser från att powersave / spin-down normalt inte funkar över USB.
Om du absolut vill boota på en extern disk så titta på eSATA med eller utan PATA adapter.
DX är ju kung på denna typ av leksaker:
http://s.dealextreme.com/search/ide+usb ... sort=Price
Senast redigerad av netrunner 27 februari 2011, 17:13:07, redigerad totalt 1 gång.
Egentligen vill jag inte att datorn ska boota eller vägra läsa disken
om den är en bootdisk jag kopplar in. Därför frågan.
Jag vill bara komma åt innehållet.
om den är en bootdisk jag kopplar in. Därför frågan.
Jag vill bara komma åt innehållet.
Läsa innehållet är inga problem alls, har aldrig haft en adapter som inte klarat det.
I datorns BIOS så ställer du in prioritet för vilket media datorn ska boota från. Sätter du din vanliga hårddisk först så kommer den alltid att ta den och strunta i andra media som kanske finns.
I datorns BIOS så ställer du in prioritet för vilket media datorn ska boota från. Sätter du din vanliga hårddisk först så kommer den alltid att ta den och strunta i andra media som kanske finns.
Jag har sett XP boota från USB-minne, ingen aning om hur det var gjort, men varför skulle det inte gå ?netrunner skrev: Windows XP, Vista eller 7 kommer aldrig att kunna boota från ett lagringsmedia anslutet med USB.
Jag vågar påstå att det går om BIOS har stöd för det, du kopplar in din USB-cd, startar datorn och går in i BIOS och väljer din USB-CD som bootenhet.netrunner skrev: Windows XP, Vista eller 7 kommer aldrig att kunna boota från ett lagringsmedia anslutet med USB.