Hej!
Har en 5V-signal med pulser på ca 50 kHz som jag skulle vilja glätta eller filtrera så att de korta konsekutiva pulserna (1:or) istället bildar längre sammanhängande 1:or.
Med kort puls menar jag här en puls som är 5V under ena halvperioden och noll under nästa halvperiod (en sådan halvperiod mostvarar alltså perioden hos den dubbla frekvensen, dvs ca 100 kHz).
Någon sade att man kan lägga på ett lågpassfilter genom att koppla i serie med ett motstånd samt parallellt med en kondsensator till gjord. Om detta funkar så undrar jag vilka värden jag skall välja på R och C för att åstadkomma det jag vill ovan?
Vänliga hälsningar!
Hjälp att filtrera/glätta pulståg
Re: Hjälp att filtrera/glätta pulståg
med lågpassfilter får du medlevärdet
troligen så funkar en schitky diod som likriktare med efterföljande konding med bleedermotstånd så får du en en lång etta av flera korta ettor
troligen så funkar en schitky diod som likriktare med efterföljande konding med bleedermotstånd så får du en en lång etta av flera korta ettor
Tackar för svar, testar nog med lågpass eftersom det troligen inte gör något att jag får medelvärdet - de andra grejorna du tipsar om kan jag för lite om för att ge mig på.
Några tankar om lämpliga värden på R och C någon?
Några tankar om lämpliga värden på R och C någon?
Jag antar av din beskrivning att du har en symmetrisk fyrkantspänning med bottennivån på noll volt och topp på 5V. Om du skall få en jämn spänning av ett RC-nät skall RC-tiden vara lång, dvs >5RC-tider för pulsens bredd. Då blir utspänningen = 2,5 V.
Av de pulsdata du angett, så är tiden för "1" = 10 µs eller 10^-5 s. Värdet på R*C skall bli > 5*10 µs eller 5*10^-5 s. Välj kondensator och räkna ut resistansen. Om du väljer C = 10 nF = 10^-8 F, så får du av ekv. t = R*C
R = t/C, R = 5*10^-5/10^-8 = 5*10^3 ohm = 5 kohm.
R => 5 kohm, C => 10 nF.
Det här är de lägsta värdena på R och C du kan använda. Det ger någon % rippel, men sedan beror det också på det du skall koppla efter RC-filtret.
Av de pulsdata du angett, så är tiden för "1" = 10 µs eller 10^-5 s. Värdet på R*C skall bli > 5*10 µs eller 5*10^-5 s. Välj kondensator och räkna ut resistansen. Om du väljer C = 10 nF = 10^-8 F, så får du av ekv. t = R*C
R = t/C, R = 5*10^-5/10^-8 = 5*10^3 ohm = 5 kohm.
R => 5 kohm, C => 10 nF.
Det här är de lägsta värdena på R och C du kan använda. Det ger någon % rippel, men sedan beror det också på det du skall koppla efter RC-filtret.
Strålande! Tack, det var precis den här infon jag behövde och så fick jag formlerna också.
Jag har Elfa-boken men i min mening innehåller den för mycket irrelevant info och historia och alldeles för lite "hands on". Jag skulle behöva en bok som bara innehåller den del av kunskaper inom det analoga som en digitalelektronik-hobbyist kan behöva.
Kan du tipsa om någon sådan bok?
Jag har Elfa-boken men i min mening innehåller den för mycket irrelevant info och historia och alldeles för lite "hands on". Jag skulle behöva en bok som bara innehåller den del av kunskaper inom det analoga som en digitalelektronik-hobbyist kan behöva.
Kan du tipsa om någon sådan bok?
Trevligt att jag kunde hjälpa dig med så lite.
Det är inte lätt att hitta böcker i analog teknik numera. Problemet är, som jag skrivit tidigare i en annan tråd, politiskt betingat. Förlagen ger bara ut böcker som det finns en säker avsättning för. När gymnasiet och kanske även i viss mån högskolorna runt 2000 lade ner sina kurser i analog teknik, så försvann också litteraturen.
Det mest analoga jag har kvar i min repertoar är Elektronik Grundkurs, Studentlitteratur. Det är två böcker, en faktabok och en övningsbok med övningsexempel och lab. Jag garanterar att båda behövs för att det skall bli en helhet. Att de är uppdelade i två böcker är skolpolitiskt sparande, faktaboken skall kunna återanvändas medan övningsboken är förbrukning. ISBN 789144023045 och 789144023052.
Det är inte lätt att hitta böcker i analog teknik numera. Problemet är, som jag skrivit tidigare i en annan tråd, politiskt betingat. Förlagen ger bara ut böcker som det finns en säker avsättning för. När gymnasiet och kanske även i viss mån högskolorna runt 2000 lade ner sina kurser i analog teknik, så försvann också litteraturen.
Det mest analoga jag har kvar i min repertoar är Elektronik Grundkurs, Studentlitteratur. Det är två böcker, en faktabok och en övningsbok med övningsexempel och lab. Jag garanterar att båda behövs för att det skall bli en helhet. Att de är uppdelade i två böcker är skolpolitiskt sparande, faktaboken skall kunna återanvändas medan övningsboken är förbrukning. ISBN 789144023045 och 789144023052.
Tackar för tips, får ta en titt på dessa nästa gång jag sitter i klistret.