Se längst ner i detta inlägget.
Japp då var det dags att göra en projekttråd efter påtryckningar från vissa.
Som ni kommer att se så är detta ytterligare ett quad-bygge.
Har aldrig hållt på med R/C nåt större, definitivt inte nåt som lämnat marknivå.
Det kommer kanske inte detta heller göra.. Eller jo, i alla fall EN gång bör det bli

Det började med att jag inhandlade 15x15 fyrkants aluminiumprofil från Bauhaus, hade hört att det skulle vara bra.
Sen började letandet på Hobbyking och funderingar på vilka mått som var vettiga på armarna.
Efter att ha läst lite trådar här på EF och på RCheli.se så kom jag i kontakt med Hubben här på forat som har gett mig en hel del råd och hjälp.
Beställningen på Hobbyking bestod av följande.
1st 9ch 2,4Ghz radiosändare med mottagare.
3st Gyron
4st Fartreglage Hobbyking SS 25-30Amp.
4st Motorer 2213N 800Kv
2st Batterier 3S 2200mAh
1st Laddare Imax B6
Utöver detta så blev det lite annat "krafs" som behövs när man är rookie inom R/C hobbyn.
Som styrkort så har jag valt att börja med ett KK-Kort. Kan komma att uppgraderas till MultiKopter kort eller något annat i framtiden. KK-kortet hoppas jag kommer funka såpass att jag kan lära mig manövrera den här farkosten. Om det inte går så måste det ju bero på KK-kortet

Jag kapade upp profilerna från Bauhaus till 4st armarpå 35cm vardera.
Sen kom ju funderingen på hur jag skulle fästa armarna i centrumet.
Då kommer hubben in som ligger långt före mig och redan har en urfräst lösning.
Denna består av 2st kors/plus i akryl/makrolon.
Äntligen kommer paketet med motorer osv från Kina, det var inne en vända och hälsade på tullarna.
För att fästa motorerna så fräste jag ur ett motorfäste, bara för att få 4st fästpunkter till varje motor.
Motorernas fästen var bredare än 15mm som jag hade på bommarna.
Detta är säkert onödigt, men eftersom jag har en "Dolly" Lillasyster så är det roligt att fräsa lite.
Här har jag provmonterat armarna ihop med hubbens kors.
Dessutom bestämde jag försöka dra så mycket kabel som möjligt inne i bommen.
Tycker det ser mer ordnat ut. Här har jag lackerat bommarna och monterat ESC (fartreglagen) samt motorena
Gjorde en av bommarna röd eftersom jag tänkt att börja flyga i + läge.
Man kan ju flyga i X läge som ser "coolare" ut. Men det får komma senare.
Färgen som jag använt är Fluorescerande, det vill säga att den blir självlysande om man belyser den med UV-Ljus
Det har jag gjort på bilden nedan. Jag har en tanke bakom detta. Kommer i en senare uppgradering. Så då var det dags för att montera elektroniken.
Det har varit en del funderande fram och tillbaka på hur den skulle kapslas in.
Tillslut så föll valet på att använda en tom CD-Spindel låda. Jag gör lite annorlunda och sätter en både ovanpå och under. Den övre får husera styrkortet och den nedre batteri osv.
När jag kommit så långt som på bilden nedan.. Då meddelar hubben "styrkortet måste sitta vibrationsfritt"..
VA?!? Kastar omkull hela konstruktionen som jag tänkt den. Usch, dumma hubben

Jag fick lösa det hela genom att fräsa ur en skiva i akryl som jag monterade fjäderbelastad.
Monterade även kontrollerkortet på lite vibrationsdämpade material.
Nedan har jag monterat den mesta elektroniken i den övre kapslingen.
Här ser ni den undre sidan, Här samlas alla kablar från ESC´erna.
Jag har också tuffat till mig och monterat lite "lull-lull" i form av led-stripes på undersidan av bommarna. För att samla ihop alla kablar från ESCerna gör jag en plint med + och en med -
Använder ett don från Tyco som jag delat på, sedan lödde jag en skalad kabel på anslutningarna som normalt ska ner i ett kretskort.
Det blir ju 4st anslutningar, samt en matning som jag ska ha upp till den övre kapslingen.
Lämnade en extra tom för att ha för framtida bruk.
Är inte någon certiferad lödare som synes på bilden.
Donen smältlimmar jag fast i cd-spindeln.
Nu är all elektronik monterad. Huvarna ska snyggas till. Motorernas anslutningar ska såklart lödas istället för dom fula sockerbitarna som sitter där nu.
Ytterligare en bild på hur det ser ut i UV-ljus. Såhär blir det med LED, belysningen tänd. Det som återstår nu är att fräsa ur landningställ. Har tänkt mig ben som ska monteras på bommarna. Återkommer med detta längre fram.
Om nån vill så kanske jag vågar lägga upp en video på provflygningen.
LÄNKAR
"Jesper" - Semi-autonom tricopter (behöver lite bollplank)
"Hubben" - Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)
"Hubben" - Hubbens Tricopter
"LHelge" - Quadrocopter med egendesignat styrsystem.
"niklascooke" - Quadhelix - UAV
"ToPNoTCH" - Ytterligare en Quadrocopter
"dechaine" - Dechaine´s Tricopter
"Korken" - Skolprojekt: Quadrocopter
"Korken" - Byggsats, styrkort för Quadrocopters
"Helgesson" - Helgessons Tricopter
Sammanställning av olika styrsystem ENG
Multicopter.org
Jättelänk index ENG
RCGroups.com
/DeVille