Projekt Gröna Baronen (Quad) *Litet Länkindex*

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Projekt Gröna Baronen (Quad) *Litet Länkindex*

Inlägg av DeVille »

*EDIT* Har lagt till lite länkar till andra på forumet som är relaterade till Mutlirotor plattformar.
Se längst ner i detta inlägget.

Japp då var det dags att göra en projekttråd efter påtryckningar från vissa.
Som ni kommer att se så är detta ytterligare ett quad-bygge.

Har aldrig hållt på med R/C nåt större, definitivt inte nåt som lämnat marknivå.
Det kommer kanske inte detta heller göra.. Eller jo, i alla fall EN gång bör det bli :-)

Det började med att jag inhandlade 15x15 fyrkants aluminiumprofil från Bauhaus, hade hört att det skulle vara bra.
Sen började letandet på Hobbyking och funderingar på vilka mått som var vettiga på armarna.
Efter att ha läst lite trådar här på EF och på RCheli.se så kom jag i kontakt med Hubben här på forat som har gett mig en hel del råd och hjälp.

Beställningen på Hobbyking bestod av följande.
1st 9ch 2,4Ghz radiosändare med mottagare.
3st Gyron
4st Fartreglage Hobbyking SS 25-30Amp.
4st Motorer 2213N 800Kv
2st Batterier 3S 2200mAh
1st Laddare Imax B6

Utöver detta så blev det lite annat "krafs" som behövs när man är rookie inom R/C hobbyn.

Som styrkort så har jag valt att börja med ett KK-Kort. Kan komma att uppgraderas till MultiKopter kort eller något annat i framtiden. KK-kortet hoppas jag kommer funka såpass att jag kan lära mig manövrera den här farkosten. Om det inte går så måste det ju bero på KK-kortet :D

Jag kapade upp profilerna från Bauhaus till 4st armarpå 35cm vardera.
Sen kom ju funderingen på hur jag skulle fästa armarna i centrumet.
Då kommer hubben in som ligger långt före mig och redan har en urfräst lösning.
Denna består av 2st kors/plus i akryl/makrolon.

Äntligen kommer paketet med motorer osv från Kina, det var inne en vända och hälsade på tullarna.

För att fästa motorerna så fräste jag ur ett motorfäste, bara för att få 4st fästpunkter till varje motor.
Motorernas fästen var bredare än 15mm som jag hade på bommarna.
Detta är säkert onödigt, men eftersom jag har en "Dolly" Lillasyster så är det roligt att fräsa lite.
Nr01.jpg
Nr02.jpg
Här har jag provmonterat armarna ihop med hubbens kors.
Dessutom bestämde jag försöka dra så mycket kabel som möjligt inne i bommen.
Tycker det ser mer ordnat ut.
Nr03.jpg
Nr04.jpg
Här har jag lackerat bommarna och monterat ESC (fartreglagen) samt motorena
Gjorde en av bommarna röd eftersom jag tänkt att börja flyga i + läge.
Man kan ju flyga i X läge som ser "coolare" ut. Men det får komma senare.
Nr05.jpg
Nr06.jpg
Färgen som jag använt är Fluorescerande, det vill säga att den blir självlysande om man belyser den med UV-Ljus
Det har jag gjort på bilden nedan. Jag har en tanke bakom detta. Kommer i en senare uppgradering.
Nr07.jpg
Så då var det dags för att montera elektroniken.
Det har varit en del funderande fram och tillbaka på hur den skulle kapslas in.
Tillslut så föll valet på att använda en tom CD-Spindel låda. Jag gör lite annorlunda och sätter en både ovanpå och under. Den övre får husera styrkortet och den nedre batteri osv.

När jag kommit så långt som på bilden nedan.. Då meddelar hubben "styrkortet måste sitta vibrationsfritt"..
VA?!? Kastar omkull hela konstruktionen som jag tänkt den. Usch, dumma hubben :D
Nr08.jpg
Jag fick lösa det hela genom att fräsa ur en skiva i akryl som jag monterade fjäderbelastad.
Monterade även kontrollerkortet på lite vibrationsdämpade material.
Nr09.jpg
Nedan har jag monterat den mesta elektroniken i den övre kapslingen.
Nr10.jpg
Här ser ni den undre sidan, Här samlas alla kablar från ESC´erna.
Jag har också tuffat till mig och monterat lite "lull-lull" i form av led-stripes på undersidan av bommarna.
Nr11.jpg
För att samla ihop alla kablar från ESCerna gör jag en plint med + och en med -
Använder ett don från Tyco som jag delat på, sedan lödde jag en skalad kabel på anslutningarna som normalt ska ner i ett kretskort.

Det blir ju 4st anslutningar, samt en matning som jag ska ha upp till den övre kapslingen.
Lämnade en extra tom för att ha för framtida bruk.

Är inte någon certiferad lödare som synes på bilden.

Donen smältlimmar jag fast i cd-spindeln.
Nr12.jpg
Nu är all elektronik monterad. Huvarna ska snyggas till. Motorernas anslutningar ska såklart lödas istället för dom fula sockerbitarna som sitter där nu.
Nr13.jpg
Ytterligare en bild på hur det ser ut i UV-ljus.
Nr14.jpg
Såhär blir det med LED, belysningen tänd.
nr15.jpg
Det som återstår nu är att fräsa ur landningställ. Har tänkt mig ben som ska monteras på bommarna. Återkommer med detta längre fram.

Om nån vill så kanske jag vågar lägga upp en video på provflygningen.

LÄNKAR
"Jesper" - Semi-autonom tricopter (behöver lite bollplank)

"Hubben" - Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

"Hubben" - Hubbens Tricopter

"LHelge" - Quadrocopter med egendesignat styrsystem.

"niklascooke" - Quadhelix - UAV

"ToPNoTCH" - Ytterligare en Quadrocopter

"dechaine" - Dechaine´s Tricopter

"Korken" - Skolprojekt: Quadrocopter

"Korken" - Byggsats, styrkort för Quadrocopters

"Helgesson" - Helgessons Tricopter

Sammanställning av olika styrsystem ENG
Multicopter.org

Jättelänk index ENG
RCGroups.com

/DeVille
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av DeVille 3 april 2011, 16:41:32, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Re: Projekt Gröna Baronen (Quad)

Inlägg av Stolleman »

Om nån vill så kanske jag vågar lägga upp en video på provflygningen.
Vad väntar du på? jag måste bara få se en film på den :D

Ser mycket bra ut, ska bli kul att följa det här projektet :tumupp:
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Klart du ska upp med en film.
JÄKLARNS vad snyggt bygge!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ja väldigt bra gjort!

Om nån vill så kanske jag vågar lägga upp en video på provflygningen

Spelar ingen roll om folk vill eller ej det skall upp en ändå. :)

Angående gyrona på toppen, utgår ifrån att de där silviga avlånga kapslarna på någon bild är dessa, så hade jag personligen försökt placera de så nära vridplanet som möjligt och längre ner med för lite högre känsligehet men det lär säkert fungera bra på detta vis med.
Användarvisningsbild
marr125

Inlägg av marr125 »

Grymt fint :tumupp:
håller med om att en film skulle sitta fint :roll:

///marr125
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Henry skrev:Angående gyrona på toppen, utgår ifrån att de där silviga avlånga kapslarna på någon bild är dessa, så hade jag personligen försökt placera de så nära vridplanet som möjligt och längre ner med för lite högre känsligehet men det lär säkert fungera bra på detta vis med.
Det där har diskuterats en hel del och många verkar tro att ett piezogyro även fungerar som accelerometer.
Så länge du har gyrot i rätt vinkel mot den axel som ska mätas spelar offseten ingen större roll. Nu är ju gyrona inte helt perfekta, men du kan utan problem pacera gyrot varsomhelst i den CD-lådan utan att det ska påverka nämnvärt...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Alltså jag tänkte som så att eftersom dessa typer av gyron ju invändigt består i princip av en platta som vrider sig så om man har de längre ifrån vinkelcentrum så är rörelsen där ute inte lika snabb som den är i mitten av axeln. Då går mer och mer ju längre från vridcentrum mnan har de i en upp och ned gående rörelse istället för en vridande rörelse som de är designade för. Men jag gissar på att de är så pass känsliga så det är med stor sannolikhet ingen man kanske märker, bara det jag hade i tankarna.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är exakt samma vridande rörelse på hela farkosten. Om den störs av en upp/ner rörelse låter jag vara osagt.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Ja det kanske kan vara så att känsligheten påverkas av min placering.
Men man kan ju ställa Gain på gyrona så det borde väl gå att justera bort.

Har hållt den i handen med bra fart på propparna och den verkar stabil.
Jag har ett smd KK kort på G från Hubben, då kommer jag kunna sätta kortet närmare centrum.
Då får vi se om det påverkars.

Skulle finnas nån bra rigg att sätta quads i så man inte gasar till och vobblar ner i backen första försöket.
Men jag förstår att det skulle se bra ut på film, era gamar! :D

Just nu håller jag på och strider med AutoCad och ArtCam för att kunna fräsa ur landställen.
Är det någon som känner sig manad, så kolla i min tråd under Mjukvara.

/DeVille
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Henry skrev:Alltså jag tänkte som så att eftersom dessa typer av gyron ju invändigt består i princip av en platta som vrider sig
Nja, så fungerar mekaniska gyron. Jag vet inte exakt hur piezogyrona fungerar i teorin, men de innehåller inga rörliga delar.
Vinkelhastigheten är dessutom, som tidigare nämnt, densamma oavsett var på farkosten du befinner dig så det gör ingen skillnad.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Vilken sida av fartreglaget är mest känsligt för långa kablar?
Servosignalen är ju känslig mot störningar och där vill man inte ha för långa kablar samtidigt har jag fått för mig att för långa kablar till motorn kan göra att reglaget får problem att mäta rotorns position.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Du vill generellt ha så korta kablar som möjligt på båda sidor av fartreglaget. Dock är det känsligare när du kommer uppåt i spänning. På min 12s heli (50V+) fick jag tipset att kablar över 1dm på ingående sida skulle göra att fartreglaget lätt tappade sync... inte för att jag riktigt förstår varför. Spontant känns det som att det borde vara känsligare mellan motor och ESC då den andra sidan bara behöver hålla uppe spänningen...

På 3s med liknande fartreglage som här har jag kört med 50cm+ kabel mellan esc/motor utan att få problem på ett sjöflygplan, men det är ju bara att testa och se vad som händer. Viktigare än kabellängden är att se till att lödningarna är perfekta, både i kabelskarvarna och i fartreglaget. Kinareglage har rätt ofta dåliga lödningar och jag har personligen varit med om 80A fartreglage som brunnit då ena motorkabeln plötsligt släppt...
Johanb

Inlägg av Johanb »

Då kan man ju lika gärna byta kablarna från esc om man i alla fall behöver mer längd och misstänker dåliga lödningar.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Nu har jag kommit en liten bit närmare målet.

Lyckades lura till ArtCam så att jag kunde få urfräst landningsställ.
De kanske är lite överdimensionerade, jag kunde kanske ha lättat dem mer, men behöver nog stabiliteten som nybörjare.

Spåren som är frästa är 1.5mm djupa, blev perfekt, snäpper på bommarna väldigt fint!
nr16.jpg

Här nedan ser ni resultatet.
nr17.jpg

Jag har även lackat huvarna nu, lite halvtaskig bild men ni ser något i varje fall. :)
nr18.jpg
/DeVille
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av DeVille 24 mars 2011, 07:06:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Johanb skrev:Då kan man ju lika gärna byta kablarna från esc om man i alla fall behöver mer längd och misstänker dåliga lödningar.
Jajjemen, nackdelen är att man måste ta av den supersnygga krympstrumpan som sitter på ESC:en i original... =)
Skriv svar