Trefas Växelström? (kursinnehåll)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lärlingen

Trefas Växelström? (kursinnehåll)

Inlägg av Lärlingen »

Jag läser ett ämne som heter " Trefas Växelström" och har några frågor och funderingar kring det.

Vad handlar ämnet om och vad är det man bör veta eller tänka på när man ska göra en tentamina, dv.s vad är det man bör mest fokuserar på i ämnet.

Tidigare läste jag EL- Lära B och där ser man likheter med Trefas växelström, är det något mer utöver det som någon annan vet mer om?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Trefas Växelström?

Inlägg av grym »

välkommen till forumet

bara en fråga, det viktigaste är väl inte tentan utan att du lär dig det så du förstår vad du håller på med
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Är det trefaskurs på gymnasiet eller någon elkraftkurs på en ingenjörsutbildning?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Några grundläggande frågor;

Vet du vad växelström är? (beskriv gärna hur du tolkar växleström)
Vet du vad en fas är? (beskriv gärna vad du anser att en fas är)
Vad läste ni om på El-läran (togs lik- och växelström upp eller bara likström)?

Anledningen till frågorna är för att se var du ligger idag, annars kommer det bara bli massor av frågor och motfrågor tills både du och vi lessnar :)

Välkommen till forumet där vi både lär oss och lär ut saker, men kräver att man också försöker lite (eller ganska mycket) själv :tumupp:
Användarvisningsbild
snubber
Kontakt:

Re: Trefas Växelström? (kursinnehåll)

Inlägg av snubber »

De kurser du beskriver tolkar jag som gymnasiekurser, de heter:
Ellära A ELL1201
Ellära B ELL1202
Växelström trefas ELL1203

Du hittar all info om dessa kurser, kursmoment och betygskrav på Skolverkets hemsida.
http://www.skolverket.se/sb/d/2503/a/13845

Dock så ges dessa kurser bara om du redan går på en gymnasiekurs, vilket jag tolkar det som att du gör. Från och med HT2011 så är kurserna Praktisk ellära för yrkesprogrammen, vilket är ungefär en sammanfattning av de tre nämnda. Teknikprogrammet och yrkesprogrammen kan valbart läsa Ellära 1 & 2.

Dessa ämnesplaner hittar du också på skolverket.
http://www.skolverket.se/sb/d/4168/a/23 ... d/Ell%E4ra

Om du undrar om olika moment så undervisar jag i alla dessa kurser, välkommen att fråga. Hur prov/tentamina utförs är till stor del den undervisande läraren som avgör.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Trefasbiten är väl inte så svår jämfört med den andra elläran. Gäller bara att lära sig hålla reda på vilken spänning/ström det är man håller på med... Lite om asymetriska laster kan jag tänka mig att det är också?
Lärlingen

Inlägg av Lärlingen »

Den kursen som jag läser är på gymnasiet och heter "Trefas växelström".

Jag har läst och förstått vissa principer i kursen men det var fortfarande vissa saker som jag inte var helt hundra på.

Som te.x dessa uttryck:

Vad menas det med att L1 + ( - L2 ) + (- L3 ) = 0 ?

Varför tar de ut varandra och hur kommer det sig att det är effektivare att ha trefasväxelström?

Finns det Trefas likström, eller är den inte lika användbar eftersom likström måste användas samtidigt som den produceras?

När det gäller effektriangeln och trigometrin, så kommer jag ihåg att CoSinus delad på hypotenusan är lika med motstående katet plus närliggande katet eller var det tvärtom? Hur som helst i boken så räknar de på ett annat sätt det var genom att ta Roten ur 3 x U x I x SinA = ... VAr.

Är det som är någon bekant med vilken metod jag menar? Vilken metod är det som är enklast att använda om det är den som jag visade genom att ta ena sida upphöjt med 2 plus andra sidan sen tar an roten ur 2?

Vad är Y-kopplade system och D-kopplade system?

Jag vet att D-kopplade system kan man mäta upp en spänning och 2 strömmar, och på Y-kopplade system kan två lika spänningar mätas upp men endast en ström?

Vill bara ha allt klarlagt så att jag inte missförstår vissa viktiga moment.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Låter som du saknar ganska mycket...

> Vad menas det med att L1 + ( - L2 ) + (- L3 ) = 0 ?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Trefassystem - Titta på första bilden, och du kan nog få svar på en hel del annat där också
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Om du läser på gymnasiet måste det väl finnas en lärare som är där *just* för att lära dig och dina klasskamrater vad trefasström är och hur det hela beräknas (beroende på vad du vill få svar på)? :doh: Det måste ju ändå vara lättare att fråga läraren direkt under lektion när du inte förstår istället för att ställa frågor här som är svåra att tolka... (vi vet ju inte exakt vad du läst och inte förstått, och har du inte förstått är det ju inte heller så lätt att ställa frågorna på ett begripligt sätt i forumet)?

Hur kommer det sig att du inte kan/vill ställa frågor direkt på lektionen?
Lärlingen

Inlägg av Lärlingen »

Om du hade läst mitt första inlägg hade du märkt att jag skrev tentamina och att det är en "omprövning". Det är alltså ett omprov för de som missat någon provtillfälle av någon anledning.

Vi har fått uppgifter som man själv måste plugga på egen hand och vår lärare vill man inte störa eftersom denne "inte har tid" för att hjälpa oss.

Länken jag fick var rätt bra finns det några andra sidor man kan kolla för att te.x lösa ut olika tal som hur man kan använda effektriangeln för att räkna ut något eller på vilka andra sätt man kan räkna ut olika begrepp?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Bra kan vara att plöja igenom lite grunder för det är ofta där man missat en del.

Här är en hyggligt bra pdf på 18 lättlästa sidor...

http://www.radioelectronicschool.net/fi ... 3phase.pdf
http://www.radioelectronicschool.net
Nerre

Inlägg av Nerre »

Lärlingen skrev:
Finns det Trefas likström, eller är den inte lika användbar eftersom likström måste användas samtidigt som den produceras?
Hur anger man "fas" för likström?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Undrar hur mycket gymnasieskolan lägger på undervisning och dom pedagogiska kvalifikationerna.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

I stället för att anlita "buddies" så finns specialsidan... http://www.pluggakuten.se/
Skriv svar