Göteborg, jisses!!!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pappa_p

Göteborg, jisses!!!

Inlägg av pappa_p »

JAg ska (tvingas) lämna mitt kära Östersund och åka till göteborg om en vecka. Ska häls på morsan och så ska min lille son få hoppa runt på tivoli och universeum så han har något att berätta när skolan börjar igen. Själv skulle jag helst stanna hemma... Eftersom jag lider av någon form av paranoia och tänker på terorister och barnkidnappare och på att storstadsfolk inte är som andra så inbillar jag mig att detta antagligen är min sista resa. I livet, vill säga. Men för att förhindra en del saker så sökte jag för, ja faktiskt rätt länge sedan efter någon form av sändare/mottagare som man kan bära med sig som håller kolla på vart dom har varandra. Hittade ett katthalsband som sände signaler till en liten mottagare, stor som en tändsticksask, om vart missen höll till. Med mottagaren i handen kunde man leta sig fram till missen. Den pep om man kom närmare. Mottagaren pep, inte katten. Denna lilla sak kostade hur som helst 1500 Kr. Hahaha! Någon som vet hur jag på ett klurigt vis kan fixa en egen sådan sak? Utan att köpa alltså?
/Farsan_p
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Oj oj bätter att ha något som inte är elektroniskt.

Detta funkar till 100%

Alt1
Alt2

:wink:
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Denna teknik används ofta för att pejla jakthundar. De mest avancerade modellerna har en specïell GSM-telefon med GPS-mottagare som handenhet.
När man vill veta var hunden är skickas ett SMS från halsbandet, och hundens positionmarkeras på GPS-kartan!

Det finns naturligtvis även billigare enkla pejlar som fungerar som den modellen du beskriver. Jag tror att det blir svårt att bygga en sådan själv som blir billigare och bättre än de man kan köpa färdiga.
pappa_p

laviner

Inlägg av pappa_p »

Det finns ju något liknande som andvänds vid lavinolyckor också. man drar på sig nån sändare som man kan leta efter om olyckan är framme...
Bengan

Inlägg av Bengan »

Är inte det särskilda kläder som är gjorda för att reflektera viss radarstrålning? Minns att det stod något sånt tjossan i min jacka när jag skaffade den.

För övrigt kan jag meddela att göteborg inte alls är särskilt farligt, sålänge du inte parkerar i Focus-huset.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Nja, men det finns ju särskilda reflektorer som kan vara insydda i kläder eller påklistrade på pjäxor osv.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Annars användes väll EPIRB också en del i fjällen?
Väldigt nice att ha när man råkar befinna sig ensam i outbacken 20-30 mil från närmaste håla i en 30 år gammal bil :) Frågan vilket som är farligast...

Den signalen (243Mhz) plockas upp av vädersatteliterna och vidarbefodras till larmcentralerna, sen kommer de och plockar upp en inom några(!!) dar.

Inga garantier lämmnas för täckningen i gbg dock...
pappa_p

Focus-huset

Inlägg av pappa_p »

Jag ska definitivt undvika Focus-huset! :shock:
Någon som vet någon komponentaffär där förresten? Jag har bestält från elektrokit och labbteknik. Elektrokit kom dagen efter. Labbteknik har inte ens svarat. Å kanske jag hinner till gbg innan... då köper jag där istället.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Bengan

Re: Focus-huset

Inlägg av Bengan »

pappa_p skrev:Jag ska definitivt undvika Focus-huset! :shock:
Någon som vet någon komponentaffär där förresten? Jag har bestält från elektrokit och labbteknik. Elektrokit kom dagen efter. Labbteknik har inte ens svarat. Å kanske jag hinner till gbg innan... då köper jag där istället.
Elfa finns, kör söderut på mölndalsvägen, sväng höger i korsningen där du har en BMW-återförsäljare på vänstersidan, ta vänster och kör in förbi grindarna och parkera till höger
Senast redigerad av Bengan 29 juli 2005, 03:38:04, redigerad totalt 1 gång.
pappa_p

radiostyrd bil.....

Inlägg av pappa_p »

Jag satt på min sons rum ikväll och skulle hjälpa honom att städa och började köra radiostyrd bil istället. Kul! Då kom jag att tänka på att det är väl lite så den bör vara den lilla manick jag menar. Alltså att jag trycker på en knapp som aktiverar en sändare som skickar signaler tillbaka till min egen manick. Sedan så kan min manick beroende på om man har en summer eller bara en lysdiod pipa snabbare eller blinka snabbare. Det låter ganska enkelt tycker jag. Och inte speciellt dyrt borde det vara. Jag ska presentera en lösning efter helgen. Om jag hinner mellan storsjöyran och fiske vill säga....
OpelGT

Inlägg av OpelGT »

...sålänge du inte parkerar i Focus-huset...

Menar du 100% garanterat inbrott i bilen eller?
För mig var det en ny bil och den var länsad när vi kom tillbaka. När vi ringde polisen gissade/visste de direkt på Focus-huset.

För min del var bilen i körbart skick, kompisen har inte hittat sin än...
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Jag åker dit imorrn!

Önska mig lycka till och skänk mig en tanke när jag är i stora staden ;).
Skriv svar