Införskaffade för ett tag sedan en HA7S-adapter och lite andra prylar för att sätta upp ett 1wire-nätverk hemma. http://owfs.org/index.php?page=ha7e
HA7S är kopplad till min bubba server (från excito) med en USB<->TTL-kabel från FTDI (TTL-232R-5V).
Med ftdi_sio-modulen laddad dyker alltså serieport /dev/ttyUSB0 upp på servern och dit är min HA7S kopplad.
Servern kör debian lenny och arkitekturen är ARM.
Problemet:
Kör jag via minicom eller cat/echo mot /dev/ttyUSB0 så kan jag kommunicera med HA7S utan problem. Sökning av enheter på bussen fungerar och jag kan göra läsningar/skrivningar till de DS18B20 som sitter på bussen.
Men owfs vill inte... se körningen nedan:
Kod: Markera allt
bubba:/home/jonas# /opt/owfs/bin/owfs --error_level 9 --error_print 0 --ha7e=/dev/ttyUSB0 --allow_other /mnt/1wire/
CONNECT: owfs.c:main(123) fuse mount point: /mnt/1wire/
CONNECT: ow_avahi_link.c:OW_Load_avahi_library(74) No Avahi support. Library libavahi-client couldn't be loaded
CONNECT: ow_dnssd.c:OW_Load_dnssd_library(136) Zeroconf/Bonjour is disabled since dnssd library isn't found
CALL: ow_parsename.c:FS_ParsedName_anywhere(90) path=[]
DEBUG: owlib.c:SetupTemperatureLimits(79) Globals temp limits 0C 100C (for simulated adapters)
DEFAULT: ow_ha7e.c:HA7E_detect(83) Error in HA7E detection: can't perform RESET
CONNECT: owlib.c:SetupSingleInboundConnection(176) Cannot detect an HA7E/HA7S on /dev/ttyUSB0
DEBUG: ow_com.c:COM_close(93) COM_close: flush
DEBUG: ow_com.c:COM_close(95) COM_close: restore
DEBUG: ow_com.c:COM_close(99) COM_close: close
DEFAULT: owlib.c:LibStart(54) No valid 1-wire buses found
DEBUG: owfs.c:ow_exit(31) owfs: ow_exit(1)
På vilket sätt skiljer sig t.ex. /dev/ttyS0 från /dev/ttyUSB0 ?? En character device borde ju bete sig på samma sätt oavsett om den går via FTDIs adapter, eller? Då servern inte har några serieportar har jag inte kunnat testa hur den beter sig på en "vanlig" serieport. Bubba-servern har en TTL-port någonstans på kretskortet... lyckas jag inte via FTDI's kabel så är det sista utvägen.
Manuell skrivning och läsning till porten fungerar..
detta...
bubba:/home/jonas# echo S > /dev/ttyUSB0
bubba:/home/jonas# echo s > /dev/ttyUSB0
bubba:/home/jonas#
bubba:/home/jonas# cat /dev/ttyUSB0
47000002BC356028
B80000027063E128