Krets för att styra 0-10V proportionalventil
Krets för att styra 0-10V proportionalventil
Någon som vet någon bra krets för att styra en hydraulisk 0-10V proportionalventil på ett enkelt sätt?
Skulle helst vilja styra utgången med en potentiometer för att steglöst ställa volten.
Kruxet är väl att jag vill driva det hela med 12VDC.
Jag har redan "krångliga" system att köra dem med, men jag vill bygga något enkelt för att
kunna testköra ventilerna helt separat från systemet. Gissar att PWM är lämpligt?
Skulle helst vilja styra utgången med en potentiometer för att steglöst ställa volten.
Kruxet är väl att jag vill driva det hela med 12VDC.
Jag har redan "krångliga" system att köra dem med, men jag vill bygga något enkelt för att
kunna testköra ventilerna helt separat från systemet. Gissar att PWM är lämpligt?
- FormerMazda
Re: Krets för att styra 0-10V proportionalventil
Om inte ventilen snor för mycket ström, så en vanlig spänningsdelning med en pot kanske?
Enklare blir det inte iallafall.
Enklare blir det inte iallafall.
Enligt figuren nedan kan man reglera 0 till 10 V. Det gäller bara att se till R1 har 2 V spänningsfall enligt Ohms lag. För att slippa att kretsen blir beroende av ingångsimpedansen hos näst kommande krets kan man hänga på en spänningsföljare (förstärkare) med låg utimpedans efter R2.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
2A vill den ju ha iaf, kan ju vara bra att ha möjligheten att mata två spolar samtidigt också.
Sedan så gillar de ju att köras på 160hz också.
Sedan så gillar de ju att köras på 160hz också.
- FormerMazda
Hehehe, ja det var ju lite avgörande information kanske..
Du har ingen länk till ett datablad?
Du har ingen länk till ett datablad?
Ska du ha 2 A skulle man kunna använda en effektoperationsförstärkare kopplad som spänningsföljare. Jag har sorterat ut några hos Farnell som kanske passar:
effektoperationsförstärkare med rail-to-rail.
Ska du även ha 160 Hz sinusvåg istället för likspänning får du se till att skaffa eller bygga en oscillator. Dock får du se upp med strömförstärkningen då det finns en hel del att tänka på när man använder enkelmatningsspänning, 12 V här.
effektoperationsförstärkare med rail-to-rail.
Ska du även ha 160 Hz sinusvåg istället för likspänning får du se till att skaffa eller bygga en oscillator. Dock får du se upp med strömförstärkningen då det finns en hel del att tänka på när man använder enkelmatningsspänning, 12 V här.
- SeniorLemuren
Är du säker på det där med 160 Hz? Styrning standard brukar vara 0-10 volt DC eller +/- 5 volt DC eller 0- 20 mA.
Det behövs nog ett datablad, för sådana ventiler skall ha nån pulsad spänning av nåt slag.
Ja, jag kopplade såna ventiler för många år sen, men har glömt detaljerna.
Det går inte bara att lägga på en fast spänning på spolen, det gör inte att den drar ankaret till ett exakt läge p.g.a. olika trögheter.
Man måste pulsa ut spänningen kontrollerat så ankaret tvingas till ett exakt läge.
Vill minnas att Parker hade mycket info om sådana ventiler, men det finns nog andra tillverkare också.
Ja, jag kopplade såna ventiler för många år sen, men har glömt detaljerna.
Det går inte bara att lägga på en fast spänning på spolen, det gör inte att den drar ankaret till ett exakt läge p.g.a. olika trögheter.
Man måste pulsa ut spänningen kontrollerat så ankaret tvingas till ett exakt läge.
Vill minnas att Parker hade mycket info om sådana ventiler, men det finns nog andra tillverkare också.
- prototypen
Det jag sett på kompisens lastbilskran är att ventilen vibrerar, så det verkar inte vara direkt en propotionell styrning utan mera likt en PWM. Fullt flöde eller stängt, men väldigt fort, inte 160 Hz, mera kanske 16Hz.
Men jag VET inte exakt hur det funkar.
Protte
Protte
Till de ventiler jag jobbar med så är specen enligt nedan:
For optimum performance, an amplifier with current sensing and adjustable dither should be used. Dither should be adjustable between 100 - 250 Hz.
Det är SUN Hydraulics jag jobbar med, det är de bästa prylarna som finns om man ser till den hydrauliska biten.
For optimum performance, an amplifier with current sensing and adjustable dither should be used. Dither should be adjustable between 100 - 250 Hz.
Det är SUN Hydraulics jag jobbar med, det är de bästa prylarna som finns om man ser till den hydrauliska biten.
Kanske man kan lirka ihop det här med en typ spänningsregulator på utgången?
På bilden är det en DC motor, men en spole borde väl trivas den med?

På bilden är det en DC motor, men en spole borde väl trivas den med?

På mina servoventiler, som drivs med +-7VDC, ligger en överlagrad dither på ca 200Hz 3VAC.prototypen skrev:Det jag sett på kompisens lastbilskran är att ventilen vibrerar, så det verkar inte vara direkt en propotionell styrning utan mera likt en PWM. Fullt flöde eller stängt, men väldigt fort, inte 160 Hz, mera kanske 16Hz.
Protte
Detta är till för att hålla ventilkäglan "flytande", dvs. ingen vilofriktion.
Vad skillnaden är mellan en servoventil och en proportionalventil, har jag aldrig listat ut.