frågor från en total newb!

robert84

frågor från en total newb!

Inlägg av robert84 »

Hej hej!
Jag skulle behöva lite hjälp!
Det är så att jag håller på med ett litet projekt i skolan och behöver mäta ett par saker; ett antal temperaturer i ett intervall mellan rumstemp och 800 grader, tryck på upp till 2 bar och ett varvtal och skulle vilja logga resultatet i en dator!

Problemet är att jag inte kan ett skit om mätning och sensorer, och inte särskilt mycket om elektronik i allmänhet heller för den delen!
Så därför vänder jag mig till er :D!

Jag undrar väl egentligen om det finns något lätt sätt att koppla in sensorer till en PC, en plattform med ett enkelt interface kanske?

Jag har lite erfarenhet av att programmera i C++, om det hälper. Ja tänker att det kanske går att skriva ett litet program som sköter loggning och presentering av data etc. Går det att fippla ihop med MATLAB är ju det ännu bättre...

Hur som helst, jag har ingen koll på vad som är rimligt utifrån min kunskapsnivå, hur mycket "plug and play" prylar som finns osv. så det skulle vara kul med lite tankar och tips!

Tack på förhand!

/Robert, Maskinteknik-student.
Användarvisningsbild
xraid

Re: frågor från en total newb!

Inlägg av xraid »

finns resurser i skolan ? eller är det tänkt Ni ska införskaffa själva ? ...

vad för miljö / omständighet ska bar mätas i ...
robert84

Inlägg av robert84 »

Trycket ska mätas på två ställen är det tänkt. Det ena kommer vara i luft en bit över 100 grader, tror jag, och det andra i en blandning av luft och förbränningsprodukter, temperatur på kanske 500...

När det gäller resurser så finns nog möjlighet att köpa en del grejjer genom skolan. inte helt säker på hur mycket dock, om det var ekonomi du tänkte på.
Sedan finns det säkert mätinstrument någonstans på institutionen, men som sagt så har jag för dålig koll för att säga mer än så.

Grejjen är att jag skulle vilja lära mig lite mer om det här, få lite mer "hands on" erfarenhet, så det hade ju varit kul att styra ihop något själv...

Tack för svaret!

/Robert
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Låter mycket som en gasturbin tycker jag? :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

robot84 skrev:Hur som helst, jag har ingen koll på vad som är rimligt utifrån min kunskapsnivå, hur mycket "plug and play" prylar som finns osv. så det skulle vara kul med lite tankar och tips!

Grejjen är att jag skulle vilja lära mig lite mer om det här, få lite mer "hands on" erfarenhet, så det hade ju varit kul att styra ihop något själv...
Börja då med hemläxan, dvs i första läget googla.
Dessutom, i ELFA-Katalogen hittar du allt vad du behöver.
Förmodligen har ni allt behövligt material redan på plats.
robert84

Inlägg av robert84 »

LaRdA skrev:Låter mycket som en gasturbin tycker jag?
Damn right :P! Vi utgår från en volvoturbo och bygger brännkammare, bränslesystem etc. Förhoppningsvis får vi det att funka också ;) (utan att skada oss allt för svårt)
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

k - så bar ska mätas under en svår miljö -"show me the money" ...
Skriv svar