Optrex display, bygga nåt kul... Canbus scanner ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
iroc

Optrex display, bygga nåt kul... Canbus scanner ?

Inlägg av iroc »

Tjena..
Ny på forumet, så jag har bara sökt lite snabbt här på jakt efter nån som byggt en canbus scanner till bilar med display för livedata som skickas.. Men jag hittade inget via söken..

Har hittat några scanners på Ebay som man pluggar in i OBD2 uttaget, där det är en display och en knapp bara så man kan bläddra lite bland datan som sänds, men dom kostar ju 1500:- typ...

Då är frågan om det är nån här som byggt nåt liknande ? Man behöver ju "bara" veta adressen på canbussen för tex kylartemp och sen avkoda den och programmera så den visas på en display väl ?
Coolant temp 89 grader
RPM 6500
Lambda 0,76 V
Speed 15 km/h
osv....
Nu pratar jag alltså inte om en vanlig felkodsläsare, även fast dom kan innehålla dessa funktioner..

Jag kom på detta nu bara när jag la ut en display på Tradera.. hmm, varför sälja en grej för 4 kr som man kanske kan bygga nåt kul av... :roll:
Har en till likadan som jag kan experimentera lite med och kanske lära sig nåt nytt :doubt:

Displayen med knappsats heter PMT600 by Provera... Vad den använts till vet jag inte...
Den innehåller i alla fall en Optrex DMF5005N display, som kanske kan användas till nåt kul ? Till ex att visa data från en canbusscanner..
240x64 pixlars grafisk display har jag hittat att det ska vara...

Bild

Bild

Nu blev det långt, men som sagt är det nån som byggt nån scanner så vore det intressant att se/veta lite mer om hur man gör...
Eller om man kan använda displayen till nåt annat kul som inte kräver massa djupa programmeringskunskaper...