Vätgasmotor driver generator som driver elektrolys av vatten

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Re: Vätgasmotor driver generator som driver elektrolys av va

Inlägg av Ostboll »

bearing skrev:Hm, jag blev ganska ställd när jag såg den här filmen.

Hur funkar den?

Tråd om filmen på ett evighetsmaskinforum. (Har inte läst tråden.)
http://www.overunity.com/index.php?topic=10156.0
Poängen är?
bearing

Inlägg av bearing »

Poängen? jag förstår inte riktigt din fråga.

Enligt fysikens lagar ska ju den här apparaten inte fungera alls. Men motorn går ju på filmen, så jag undrar hur dom gjort för att fuska.
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

Jag tänkte mer..."Jebus! nu ska vi alla köra med vatten istället för att lära isbjörnar simma".
Jag tänkte mer på att du kunde utveckla din tanke bakom det klippet (inte för att misskreditera dig eller få dig att likna en miljömupp.).
Faktum är att om detta verkligen vore sant så borde http://schou.dk/hvce/ vara en större sensation :-)

/J
bearing

Inlägg av bearing »

Den adiabatiska motorn bryter inte mot några fysiklagar, så vitt jag vet.
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

"Svänger sig med ord som bara författaren orkar googla på" Sant men olja är primärt!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hade för ett antal dagar sedan en kort diskussion med en på youtube (var annars) där en film visade en som drev en motor med gasen från elektrolys av vatten vilket redan det var misstänksamt då den konstruktionen inte kunde ge i närheten så mycket gas som behövdes. Elektrolysen drog 12V 10A enligt en kille men det var dock inte han som gjort filmen och jag hade ingen anledning att titta på hela heller. Det var en generator kopplad till denna motor som drev elektrolysprocessen, och här är det roliga, hade ca 2kW över då generatorn producerade den strömmen och spänningen som motsvarade detta. :wall:

Denna kille ville absolut inte acceptera detta för fem öre han bara yrade en massa när jag frågade honom var dessa 2kW kom ifrån eftersom det ju bara var 120W som gick in. Men som väntat blev det bara svammel från honom så jag lade ner det rätt snabbt, korkade idioter det finns.
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

Men är det inte så att för att framställa gas av den typen kräver än idag mer energi än vad du får ut? Men hela iden med det var att att El går att använda till detta men gas går att använda till det här?
Om inte så vore fallet så hade ju BMW redan haft en bil som tillverkar mer än den använder.
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

bearing skrev:
Paxmax skrev:genomlupen cylindervolym flåsar flera hundra liter luft per minut.
Ja, men det är vid fulla spjäll och höga varvtal. En vanlig förgasare öppnar bara några få mm² vid tomgång. Jag är inte säker, men jag tror det är möjligt att köra en motor med den lilla mängden som kommer genom den slangen de har. Den skulle t.ex. kunna köra på en blandning av luft och något bränsle som innehåller mycket syre, t.ex. nitrometan. Bubbelförgasare låter som en möjlighet.
EDIT: Hittade en video på en hemmagjord bubbelförgasare.

EDIT2: Det är ju en tvåtaktare han kör med bubbelförgasare, och det kommer nog inte kunna funka så länge, eftersom att tvåtaktaren kräver smörjning via bränslet.

Men det kan ju också vara som du skriver, att det bara går vätska i slangen, och att det finns något luftinsläpp dolt vid flänsen.
Ungefär som "Hot Vapor Engine" (Som skaparen tog med sig i graven).
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Haha Smokey Yunick! Ja, hur sjutton fick han hot vapor motorn att funka. Kan säga att jag funderat många ggr på den under åren.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Men är det inte så att för att framställa gas av den typen kräver än idag mer energi än vad du får ut?

Det är ju liksom det det hela handlar om men som fanisterna där inte fattar eller vad det än må handla om för dem.

Det är ju liksom en av fysikens grundlagar att man kan inte skapa energi från ingenting eller rent allmänt för den delen.
Hauge

Inlägg av Hauge »

Kopierar in ett svar/inlägg som jag skrev i et annat forum ang. ämnet... frågeställningen handlade där om man kunde sänka bensinförbrukningen genom att anv. generatorn till hydrolys:

det är ett dj*** tjöt om vattenhydrolys överallt på nätet... Run your engine on water bla..bla

Ja, det funkar, nej det är inte ekonomiskt.

Har ett svagt minne som säger 20-30% verkningsgrad på hydrolysen.

Om vi antar 20%: Så tillför vi 5 enheter högkvalitativ energi (el) för att få 1 enhet energi med låg kvalitet (energimängden vid förbränning av vätgas).
(Egentligen heter det exergi... kvaliteten på energin)

Med en verkningsgrad på motorn på säg 30%.. säg 1/3 (33%) ... så får vi 1/3 enhet energi arbete för 5 enheter el.

(Nu har jag slarvat med enheter, nomenklatur o verkningsgrader för att göra det enkelt men storleksordningen är rätt/rimlig)

Alltså 15 enheter elenergi ger 1 enhet arbete om man använder hydrolys. Det är inte speciellt energieffektivt.

Skall vi sen använda bilens generator till hydrolysen som har en verkningsgrad på kanske 60 % så kommer vi upp i 25 enheter tillförd energi för 1 enhet energi i form av arbete från motorn.
Sen får man ta hänsyn till att de 25 enheterna faktiskt är mekanisk energi från motorn som har 1/3 i verkningsgrad

Om jag har gjort en tankevurpa i något av stegen så är det inte så viktigt. Överslaget visar ändå att man skulle kunna få ner bränsleförbukningen på det viset är dravel.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Försök dra det istället på alla youtube sidor där detta är enligt de det bästa som hänt för de tjänar ju sååå mycket på det. Finns tom vissa jag sett som säger att tex en V8 till 100% enbart drivs av gasen från en minimalistisk hho tillverkare och det är så många som går på det att man bara vill gräva ner sig.
Skriv svar