tjuvkoppla pc nät agg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: tjuvkoppla pc nät agg

Inlägg av Mizzarrogh »

Allright, antar att REM, byglings alt., (X)V SB, mfl samt -5V även utgått i så fall på nyare agg (moderna burkar använder inte -5V längre), då är det väl mest POK smörjan man fortfarande behöver dras med antar jag.

Dock ger så gott som alla dator agg krattiga prestanda på 12V linan vilket gör dem i princip oanvändbara för det mesta jag håller på med. Men till grövre bänklaborationer etc funkar de utmärkt.

Edit: Mycket viktigt att notera är att de måste vara galvaniskt åtskilda om man vill koppla +/- på två agg till 24V ut, jag rekommenderar det inte men det går.
Borre

Inlägg av Borre »

Du har ju pinout på föregående sida.

Sensekabeln används bara för att kompensera för spänningsfallet över kabeln fram till atx-kontakten på nätagget, det finns som sagt ingen separat pinne i kontakten för det. Så här ser det oftast ut: länk

5VSB är kvar, det är bara standby-försörjning när dator/nätagg inte är igång ordentligt.
PWR_OK visar bara att när den är hög håller 3.3V och 5V sig över underspänningstoleranserna och nätagget kan arbeta kontinuerligt. Moderkort använder ofta den signalen för att veta när det är okej att starta.

Det enda som behövs för att starta nätagget är att dra PS_ON låg, förutom (ibland) en minsta belastning.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Måste har mer kaffe... börjar gå runt i skallen... :wacko:
Edit: Dock stämmer inte färgerna på vissa agg.
Borre

Inlägg av Borre »

Färgerna ska vara det som anges annars följer den inte ATX-specifikationen, inte om pinouten är annorlunda heller. Större datortillverkare, Dell osv, har ibland en egen design som inte stämmer med ATX.

Förresten, krattig prestanda för 12V?
Den ska hålla sig inom +/-5% och ett maxripple 120mV. Det får nog ses som rätt bra siffror med tanke på utström och pris.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tänkte närmast på levererad uteffekt (som brukar ligga högst maxbelastning på 5 och 3,3V) och aggen jag har framme är som sagt väldigt gamla, de flesta är inte moderna ATX...
Men schemat är ju det normala. Ber om överseende om jag inte tänker klart idag... känns som att allt börjar flyta ihop i skallen så blev förmodligen en smula grötigt förut...
Borre

Inlägg av Borre »

Jo fast det är annat på nyare (eller ja, ganska många år sedan det ändrades) nätagg nu för tiden. Alla processorer och grafikkort (eller deras spänningsregulatorer) tar sin matning från 12V. Tex ett lite billigare och inte så kraftfullt nätagg från Corsair, CX430W, ger 336W från 12V och sammanlagt 120W från 3.3V och 5V. Kollar man på värre nätagg, ett på 1200W från Corsair är det inte mer än sammanlagt 180W från dessa spänningar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Off topic, litet kul att följa utvecklingen, mitt äldsta MK i samlingen har inte ens någon fläkt till processorn, de som är något senare har en lågvarvig fläkt med kanske 4 cm diameter osv... :)
Älsta nätagget i samlingen är handbyggt med handbockade plåtar, från tiden det fanns fler märken än PC och äpplet att välja mellan...
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

manzzen skrev:Tjenare. Har ett gammalt nättag till en dator här hemma som jag inte använder längre
men tänkte "tjuvkoppla" de så man kan använda de som ström försörjning till diverse annat. dom är ju tråts alt ganska användbara. kan leverera relativt mycket ström plus att man kan plocka ut bla. både 5 och 12V

Jag vet om att ja har gjort de på andra agg tidigare. men kommer inte rickigt ihåg hur man gjorde. Först å främst så jordade man ju power_on kabeln (i de flästa fall bruka den vara grön) men på detta agget är den grå ) har också för mej att ja satt en last på nån av kablarna.

Jag har prövat med att goggla fram svaret men på de flesta sidor står de att de räcker med att jorda power on.
men när ja gör de går agget igång för en kort sekund sen stänger av sej igen. blir inte klok på vad som är galet
Btw tror inte att de här är ett standard ATX agg
ATX nätdel = grönt till jord. (dom nya med 24+ kontakter vete fasen). Men vad ska du använda den till?
5 volt och 20 Amp verkar vara lite overkill. eller 12+12 volt... Jag köper en väggvårta på 12 v/1A när jag behöver något som ska lekas med.
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

Borre skrev:Jo fast det är annat på nyare (eller ja, ganska många år sedan det ändrades) nätagg nu för tiden. Alla processorer och grafikkort (eller deras spänningsregulatorer) tar sin matning från 12V. Tex ett lite billigare och inte så kraftfullt nätagg från Corsair, CX430W, ger 336W från 12V och sammanlagt 120W från 3.3V och 5V. Kollar man på värre nätagg, ett på 1200W från Corsair är det inte mer än sammanlagt 180W från dessa spänningar.
Jag har ett "Silver" från "märke" på 720 watt och det är overkill för mig med 8 satadiskar och quadcore med gtx 480. Men vad ska man med ett strömutag som 20 A på 5 volt som dör om man råkar mot förmodan kortsluta det?
Skriv svar