Antar att jag googlar dåligt, eller så är problemet så enkelt att alla andra har löst det själva. Men jag lyckas iallafall inte, så jag söker C-kod för kommunikation mellan AVR och DS1302 realtidsklocka.
Klockpulserna får jag ihop, men inte rätt IO-signaler. Och så oscillerar inte kristallen heller, men oscillatorn är ju odefinierad vid uppstart om den är igång eller inte, så få prova att aktivera den.
Någon som har?
DS1302/winavr
Re: DS1302/winavr
Jag har inte använt kretsen själv men såg detta lilla projekt för ett tag sedan:
LÄNK
Koden är inte skriven för AVR utan för PIC, men sättet att kommunicera är ju det samma så jag hoppas det kan vara till hjälp ändå. Koden är skriven i C.
LÄNK
Koden är inte skriven för AVR utan för PIC, men sättet att kommunicera är ju det samma så jag hoppas det kan vara till hjälp ändå. Koden är skriven i C.
Medlem på avrfreaks? se tex http://www.avrfreaks.net/index.php?modu ... showinfo=1
björn, det var ingen höjdare.
Det libet använder funktioner som inte finns i winavr sedan 2006, och sedan jag definierat både sbi och cbi själv, så fastnar exekveringen när jag kallar på funktionen för att läsa en byte.
Det libet använder funktioner som inte finns i winavr sedan 2006, och sedan jag definierat både sbi och cbi själv, så fastnar exekveringen när jag kallar på funktionen för att läsa en byte.
OK, finns fler på avrfreaks. Kan kanska användas åtminstonde för att jämföra med det du skrivit själv?