Programering av ytmonterad pic?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Virror
Kontakt:

Programering av ytmonterad pic?

Inlägg av Virror »

Jag har en ytmonterad PIC16F628A som jag ska använda till ett projekt, problemet är att jag vet inte hur man ska koppla för att kunna programera den på plats. Skulle någon vänlig själ skulle kunna rita en skiss hur det ska kopplas? Tacksam för hjälp.
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Kan du säga vilken programmerare du har så är det lättare..
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Kanske skulle skriva att jag har ingen pic programmerare, nån kanske har en länk till en enkel sådan?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Du klarar dig antagligen inte med någon enkel ("low-cost", "no-parts" eller vad de nu brukar kallas) programmerare, du behöver en som stöder ICSP (In Circuit Serial Programming).

Nu är inte det alls någon begränsning, eftersom det är en sån du ska ha hur som helst. :-)

Jag har en sida som beskriver ICSP lite mer (på svenska), och jag ber om ursäkt om det ser lite "illa" ut att det är en sida som hör till en programmerare som jag själv "råkar" sälja !! :

http://www.jescab.se/ICSP.html

Där finns även tips/krav på hur hur det skall se ut kring processorn för att det skall fungera.

I korthet drar du bara ut berörda pinnar till en kontakt som sedan ansluts till programmeraren.

ICSP är inga problem alls (och i princip det enda möjliga för SMD) om man bara tänker på det när man bygger kretsen där PIC'en sitter.

En 628A är inga problem, vissa nyare processorer (som har "internal-MCLR) kräver lite mer "pyssel" för att det skall fungera med ICSP.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Verkar lite knepigt att man måste ha en färdigprogrammerad pic redan, hur ska man progga den utan programmerare? Tänker inte lägga ut 225kr på en programmerare, ta inte illa upp nu :D Antar att du inte kan skicka en ritning? :wink:
Användarvisningsbild
JockeE

Inlägg av JockeE »

PICen som ska sitta i Wisp628an kan man ju programmera med en enkel "nollkomponents"-programmerare.
Allt om Wisp628 (inklusive kopplingsschema).
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Tackar för schemat, problemet är att den är ytmonterad också....

Edit: Dessutom undrar jag varför alla programmerare använder sig av hög volts metoden och inte bara den som kräver 5V? Måste ju bli mindre komponenter som krävs.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag förstår inte, är det bara *en* PIC som skall programmeras *en* gång ???

Kan du förklara närmare vad det är du gör ?

VAd som sitter i programnmeraren är ju gansk ointressant, du köper en *funktion*. Och första gången köpar man naturligtsvis PIC'en i programmeraren färdigprogrammerad ! Sedan (när det kommer ny firmware) så använder man bara den befintliga för att programmera den nya...

Designen av Wisp628 är helt "öppen" (både hårdvara och programvara) så den går att bygga en helt "efter ritningen". Länk har du fått.

Men, som sagt, jag förstår inte rikting vad det är du skall göra...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Virror skrev:Tackar för schemat, problemet är att den är ytmonterad också....
Men välj en DIP istället då !
Virror skrev:Edit: Dessutom undrar jag varför alla programmerare använder sig av hög volts metoden och inte bara den som kräver 5V? Måste ju bli mindre komponenter som krävs.
Man "tappar" en I/O pinne...
Inte alla PIC stöder LVP.

Eftersom praktiskt taget alla programmerare använder HVP så är detta inget problem...
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Krångligt detta, har iof en gammal 16F84 någonstans tror jag som jag kan programera på skolan, funkar den till detta?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Fungerar till vad då?

Om ditt ytmonterade projekt inte är förberett för ICSP komme det ju inte att gå hursomhelst, eftersom du inte har någon ICSP-kontakt.

Om du har en programmerare som programmerar DIL-PICar är det ju en smal sak att etsa ett adapterkort med pads som du sätter i DIL-hållaren.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Tanken var att använda 16F84 till programmeraren, eftersom jag kan programmera den på skolan, sedan är det ju bara att köpa dom få komponenter jag inte har.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

*OM* det är Wisp628 som du talar om, så fungerar den med 16F628, 16F628A eller 16F648A.

Inget annat, speciellt inte 16F84...
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Får väll hitta på ett annat sätt att lösa problemet, orkar inte köpa en ny pic enbart för detta, råkade ha dessa två liggandes.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Det finns inga problem med att använda en simpel programmerare för ICSP vad jag vet, förutom att man kanske får koppla bort den när man ska köra.

Om det nu är så att den ska programmeras en eller ett fåtal gånger så är det väl inget problem.

Testa med något sånt här:

http://www.finitesite.com/d3jsys/
Skriv svar