Omvandlare för blåtandsmus till PS/2-anslutning, finns det?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Omvandlare för blåtandsmus till PS/2-anslutning, finns det?

Inlägg av vfr »

Jag skulle behöva en omvandlare från blåtandsmus till PS/2. Eller möjligen USB till PS/2. Det omvända är ju väldigt vanligt, att ansluta en PS/2-mus till USB. Men jag vill ha tvärtom.

Poängen är att det idag finns ett bra system med KVM-växlar och förlängare som jobbar med PS/2-anslutning för både mus och tangentbord. Nu ska det köras med trådlösa möss, gärna blåtand då det är standard och ger större utbytbarhet på själva mössen. På längre sikt så kommer säkert alla KVM:er och förlängare att bytas till USB-varianter, men det är inte gjort snabbt då det är många inblandade saker. En tillfällig lösning för att få trådlös mus, är ju att omvandla den till PS/2 och köra genom befintliga switchar mm.

Egentligen så borde inte ett blåtand->PS/2 interface vara så svårt att göra med en mikrokontroller och en blåtandsmodul, men lite jobb är det ändå och så mycket ska inte läggas ner på det just nu.

Någon som har tips?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Omvandlare för blåtandsmus till PS/2-anslutning, finns d

Inlägg av AndLi »

Men de enheterna är helt passiva och kräver att tagentbord/mus kan prata både ps/2 och USB.

Så kan din blåtandsmus PS2 så är adaptern rätt väg, om den inte kan det får du hitta/bygga någon aktivt.
Min gissning är att man mer och mer går ifrån ps/2 stöd i liknande enheter...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Om du inte måste ha blåtand (blåtandsmössen är onödigt dyra imo) så rikta in dig på någon bra modell av trådlösa möss där mottagaren klarar PS/2, tex Logitech LX6 - det kostar inte många kronor och det fungerar säkert med andra LX-möss till samma mottagare.
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

En ps/2 kontakt till usb kan inte tolka en blåtand. (ps/2 till usb..Och sätt in en receiver i den kommer inte att funka). Sen TS har du inga usbportar i datorn?
KVM med enbart ps/2 idag borde bytas ut (Visa mig en server som du kan köpa idag med ps/2?) Jag fick fan massa brydd med det när vi bytte till dell 29XX och stoppade in i kundernas skåp. (det slutade med att vi fick köpa nya kvm till kunderna.)
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

vfr skrev:Jag skulle behöva en omvandlare från blåtandsmus till PS/2. Eller möjligen USB till PS/2. Det omvända är ju väldigt vanligt, att ansluta en PS/2-mus till USB. Men jag vill ha tvärtom.

Poängen är att det idag finns ett bra system med KVM-växlar och förlängare som jobbar med PS/2-anslutning för både mus och tangentbord. Nu ska det köras med trådlösa möss, gärna blåtand då det är standard och ger större utbytbarhet på själva mössen. På längre sikt så kommer säkert alla KVM:er och förlängare att bytas till USB-varianter, men det är inte gjort snabbt då det är många inblandade saker. En tillfällig lösning för att få trådlös mus, är ju att omvandla den till PS/2 och köra genom befintliga switchar mm.

Egentligen så borde inte ett blåtand->PS/2 interface vara så svårt att göra med en mikrokontroller och en blåtandsmodul, men lite jobb är det ändå och så mycket ska inte läggas ner på det just nu.

Någon som har tips?
Det är säkert jättelätt för en person som inte har något att göra att bygga en sån .....Varför? en 8 port kvm med usb och ps/2 med blåtand idag kostar runt 1500. Jag skulle bara äns försöka bygga en själv (för att bevisa för mig själv att jag kan....Men livet är för kort).
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Dom passiva är ju helt riktigt värdelösa i ett sånt här sammanhang. Och visst är det rätt att det borde bytas ut. Och det skrev jag ju också att det ska, så småningom. Problemet är att allting i kedjan måste bytas ut. Alla KVM:er, förlängare och även alla alla enheter måste ju också prata USB istället för PS/2. Det finns även saker "på vägen" i PS/2-kedjan som injicerar t.ex KBD-event. Bl.a vissa typer av kortläsare för terminalbruk. Dessa klarar idag enbart PS/2, inte USB.

Det hetaste tipset så här långt verkar vara från MrFrenzy. Skall titta mer på dom. Tack!
Skriv svar