Trafo modelljärnväg
Trafo modelljärnväg
Hej!
Jag har tänkt mig att bygga en liten krets som med ett 9V batteri som strömkälla kan ge 0-9v spänning ställbart med ett vridreglage.
Denna lilla mojäng ska driva en liten Märklin Z bana som behöver ungefär 9V DC för att köra.
Har ni något tips på konstruktion eller hur man bär sig åt för att räkna ut vad man behöver för komponenter?
Problemet som jag förstått det är när man vill få ut väldigt låg spänning att resterande spänning måste ta vägen någonstans, till typ kondensatorer eller massa motstånd?
Som ni säkert förstår så är jag inte så bra på sånt här och det lilla man pluggade i gymnasiet är så gott som borta.
Mvh
Henrik
Jag har tänkt mig att bygga en liten krets som med ett 9V batteri som strömkälla kan ge 0-9v spänning ställbart med ett vridreglage.
Denna lilla mojäng ska driva en liten Märklin Z bana som behöver ungefär 9V DC för att köra.
Har ni något tips på konstruktion eller hur man bär sig åt för att räkna ut vad man behöver för komponenter?
Problemet som jag förstått det är när man vill få ut väldigt låg spänning att resterande spänning måste ta vägen någonstans, till typ kondensatorer eller massa motstånd?
Som ni säkert förstår så är jag inte så bra på sånt här och det lilla man pluggade i gymnasiet är så gott som borta.
Mvh
Henrik
Re: Trafo modelljärnväg
Klarar ett 9 V-batteri att ge den ström som behövs?
Linjär reglering eldar upp överskottet i värme, inte så bra när man har batteridrivet (batteriet laddas då ur lika mycket oavsett hur fort man kör...).
Switchat är inte det lättaste att bygga.
Linjär reglering eldar upp överskottet i värme, inte så bra när man har batteridrivet (batteriet laddas då ur lika mycket oavsett hur fort man kör...).
Switchat är inte det lättaste att bygga.
Jodå 9V räcker, märklin har mini set som drivs av 9V batteri, men den kontroller kan man dock bara köra av eller på.
Det finns att köpa Här men jag tänkte att det borde går att bygga själv.
Efter som det är roligare att göra själv, och jag är lite snål
/Henrik
[Edit]: Hittade ett kit som man kanske ska satsa på, är det så komplicerat att klura ut vad man behöver? Vad gör komponenten som ser ut som en IC krets?
Det finns att köpa Här men jag tänkte att det borde går att bygga själv.
Efter som det är roligare att göra själv, och jag är lite snål

/Henrik
[Edit]: Hittade ett kit som man kanske ska satsa på, är det så komplicerat att klura ut vad man behöver? Vad gör komponenten som ser ut som en IC krets?
Senast redigerad av Ramsez 21 februari 2011, 15:25:59, redigerad totalt 1 gång.
- Klas-Kenny
Behövs i princip inte mer än en 555'a, några motstånd, en transistor (jag skulle rekommendera någon typ utav FET) och en vridpot.
Du kan säkert hitta massa trevliga scheman om du googlar "555 PWM schematic".
Edit: IC-kretsen genererar så kallad PWM, dvs slår av och på strömmen hela tiden och på så sätt sänker hastigheten hos motorn.
Edit igen: Förresten, vill du inte kunna backa? I så fall krävs lite mer avancerade grejer (En sk. H-brygga).
Du kan säkert hitta massa trevliga scheman om du googlar "555 PWM schematic".
Edit: IC-kretsen genererar så kallad PWM, dvs slår av och på strömmen hela tiden och på så sätt sänker hastigheten hos motorn.
Edit igen: Förresten, vill du inte kunna backa? I så fall krävs lite mer avancerade grejer (En sk. H-brygga).
..Eller bara en switch som vänder polaritet iofs 
Jag skulle nog f.ö ha valt åtta stycken NiMh R6 eller till och med R03 som källa, det är inte mycket kräm i ett 9V-batteri..

Jag skulle nog f.ö ha valt åtta stycken NiMh R6 eller till och med R03 som källa, det är inte mycket kräm i ett 9V-batteri..
Backa gör man enklast genom att slå om polerna med en kontakt, det är iaf så han som jag länkade till innan löser det.
Funderar på om man kunde slakta en fläktkontoller till datorfläktar, dom hanterar typ 12V DC, dock inte mer än några ampere?
/Henrik
Funderar på om man kunde slakta en fläktkontoller till datorfläktar, dom hanterar typ 12V DC, dock inte mer än några ampere?
/Henrik
>fläktkontoller till datorfläktar, dom hanterar typ 12V DC,
>dock inte mer än några ampere?
Snarare 0,1[A] absolut ej hela ampere....
>dock inte mer än några ampere?
Snarare 0,1[A] absolut ej hela ampere....
Okej har läst lite om PWM, verkar vara det vettigaste alternativet och är troligen det jag varit ute efter.
Tänkte testa en simpel krets jag hittade Här
Har ni något tips om vilken typ av 555 IC krets man ska ha? Kollade på http://www.electrokit.se dom har ju ett par olika.
Resten av komponenteran är ju specificerade.
Tänkte testa en simpel krets jag hittade Här
Har ni något tips om vilken typ av 555 IC krets man ska ha? Kollade på http://www.electrokit.se dom har ju ett par olika.
Resten av komponenteran är ju specificerade.
Ska du bygga PWM är detta mycket bättre än alla med 555'or i. Detta fungerar bra, 0-100%, ger linjär kurva, jämt. Så kör isf på detta!!
Kan också hålla med alla andra, du bör hellre köra med AA eller AAA batterier. Ett 9 voltsbatteri håller inte många minuter, jämfört. 9 voltsbatteri kanske har en kapacitet på 200-300 mAh, medan AA har 2500 mAh eller mer....

Kan också hålla med alla andra, du bör hellre köra med AA eller AAA batterier. Ett 9 voltsbatteri håller inte många minuter, jämfört. 9 voltsbatteri kanske har en kapacitet på 200-300 mAh, medan AA har 2500 mAh eller mer....

Den där ser lite avancerad ut, jag tror jag håller mig till 555 för tillfället.
Nu har jag lyckats bygga denna:

Den fungerar helt perfekt med LED och en liten motor jag tog från bakre rotorn på en helikopter, mycket fin gång.
...MEN, inget av mina lok rör sig över huvud taget "Som en död häst" som bosse bildoktorn skulle sagt.
Lägger jag på spänningen från dom fyra AAA batterier jag använder rusar loket men kopplar jag den via kretsen händer inget.
Vad har jag missat? Har tyvärr ingen mentometer här just nu så jag kan inte mäta hur mycket jag får ut efter kretsen.
Nu har jag lyckats bygga denna:

Den fungerar helt perfekt med LED och en liten motor jag tog från bakre rotorn på en helikopter, mycket fin gång.
...MEN, inget av mina lok rör sig över huvud taget "Som en död häst" som bosse bildoktorn skulle sagt.
Lägger jag på spänningen från dom fyra AAA batterier jag använder rusar loket men kopplar jag den via kretsen händer inget.
Vad har jag missat? Har tyvärr ingen mentometer här just nu så jag kan inte mäta hur mycket jag får ut efter kretsen.
Har du gjort den precis som på bilden eller har du kopplat en transistor emellan också? En 555:a kan driva en lysdiod eller en mycket liten motor. Men den orkar inte ge den ström som loket drar. Tror 555:an kan driva eller sänka 50 mA eller så, medan loket förmodligen drar runt 1 A vid start, kanske 2-300mA under rörelse kankse.
Jag har gjort precis som på bilden, antar att jag behöver en transistor då?
Jag tog en från den tidigare nämnda helikoptern efter som jag inte har någon ny men det verkar som det va en NPN, vilket iofs bara betyder att motorn stannar när potentiometern står på fullt istället för tvärt om? Eller måste jag ha en PNP?
Lite oklart hur jag ska koppla in transistorn dock.
Jag tog en från den tidigare nämnda helikoptern efter som jag inte har någon ny men det verkar som det va en NPN, vilket iofs bara betyder att motorn stannar när potentiometern står på fullt istället för tvärt om? Eller måste jag ha en PNP?
Lite oklart hur jag ska koppla in transistorn dock.
Kika på bilden som jag skickade, där ser du hur transistorn är inkopplad där. Gör likadant som där
. Du bör ha ett motstånd på ca 1 kohm, testa lite där mellan basen på transistorn och utgången på 555:an.
Tänk också på att välja en transistor som klarar strömmen. En liten effekttransistor som BD139, NPN, är nog rätt lämplig.

Tänk också på att välja en transistor som klarar strömmen. En liten effekttransistor som BD139, NPN, är nog rätt lämplig.
Okej nu har jag jag klurat rätt länge och provat lite men fattar inte hur den ska kopplas, har en BD 139. Ja jag har kommit på att pin outen inte är som på en vanlig 
"Utgången" på 555:an måste vara pin 7? (Discharge) som ska kopplas till basen och motorn till collectorn, var kopplar jag emittern till, batteri minus?
Hade nog varit lättare om jag visste exakt hur 555 fungerade, nackdelen med att följa ett diagram man inte fattar till 100%

"Utgången" på 555:an måste vara pin 7? (Discharge) som ska kopplas till basen och motorn till collectorn, var kopplar jag emittern till, batteri minus?
Hade nog varit lättare om jag visste exakt hur 555 fungerade, nackdelen med att följa ett diagram man inte fattar till 100%