Nätverk över cat5e som är lätt att interface:a med µC

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
jesse

Re: Nätverk över cat5e som är lätt att interface:a med µC

Inlägg av jesse »

Om du skulle köra rs485 så långsamt som 10 kbps så blir det inga problem hur du än arrangerar kablarna. Men det kanske förutsätter ett litet filter på utgången som gör flankerna lite flackare - annars kan det ändå uppstå reflexioner. ett motstånd och en kondensator kanske räcker? 100kbps kan vara lite svårare.

Men oavsett tycker jag du ska lägga in en checksumma. Finns ingen anledning att inte ha det.
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

Det är draget två ledningar till varje sovrum och fyra till större rum (kök,vardagsrum) så kompatibilitet med ethernet är inte viktigt.
Även tv kommer att gå i dessa kablar men då dem flesta datorer kommer köra wifi så blir inte det nått problem.

Funderar på om jag ska köra två protokoll. RS485 och OneWire får ju utan problem plats i en kabel. Då får andra enheter "requesta" data av mastern till OneWire om dem behöver nån sån data. Blir även billigt och enkelt.

Undra om går att crimpa en DS18B20 direkt i en RJ45? Har tyvärr inga grejer hemma för att undersöka det nu, men det är ju ett tag kvar.

Det som talar emot både RS485 och OneWire är deras problem med "star network". Nån som vet om det går att lösa på ett bra sätt?

Kablarna är färdigdragna, så jag slipper dra dem. Dock kan jag inte ändra nått.

@Jesse
Låter ju bra! Är det ett motstånd på varje datalina som gäller? sen en kondensator på varje datalina ner mot jord?
Några rekommendationer på värden?

Får kolla på CRC, kanske är lättare än jag tror?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

>Det som talar emot både RS485 och OneWire är deras problem med "star network". Nån som vet om det går att lösa på ett bra sätt?

Detta löser du enkelt genom att använda fyra par i kabeln, två till sensorn och två för retur, sen seriekopplar du alla uttagen med 1wire i patchpanelen precis som man seriekopplar telefonjack. Det finns också färdiga kablar att köpa för detta om man vill slippa ta fram kroneverktyget varje gång man kopplar in nya givare.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Man kan också konstruera en 1-wire hub.. :vissla:
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

Smart.

Googlade lite och hittade väldigt dåligt med OneWire hubbar. Såg en som fanns att köpa dock för RJ12 och då missar jag ju RS485 i samma kabel.
Går det att göra en egen hub?
Annars kan man göra en fejkhub som seriekopplar OneWir:en och parallellkopplar RS485:an

Skulle föredra en hub om det går, annars blir det problem om man drar ut en sensor.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

En hub är det absolut säkraste och stabilaste vid stjärnnät, men det kostar ju en slant per uttag.
Här kan man köpa en med RJ-45.

Skulle du köpa en med RJ12 går det också utmärkt - bara att du gör/köper patchkablar med RJ12 i ena änden och RJ45 i andra för att koppla mellan hubben och de uttag på patchpanelen som ska ha 1wire.

Schema finns på länken ovan, det är inte alls svårt att bygga själv.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

vid 10-20 kbps så kan jag tänka mig kanske 67 ohm och 12 nF. Men det förutsätter att du inte använder termineringsmotstånd. Bättre är kanske att använda RS485-kretsar som sänder med långsammare flanker... det finns de för upp till 115 kbps (långsammast) sedan finns det ju sådana som klara 100 MHz (bör undvikas!)

Exempel på långsam krets (115 kbps) är adm4850 (half duplex) eller adm4854 (full duplex), båda från Analog Devices. (datablad här)
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

Tack båda, men det ser mörkt ut.
DS2409 är "Not Recommended for New Designs" utan någon ersättare??? och adm4850 finns varken på elfa eller bhiab.

Dessutom är båda ytmonterade så jag har inga grejor för att löda dem :(

Får se hur jag gör. Ska snacka lite med pappa och se vad han säger.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

DS2409 kommer högst troligt att fortsätta tillverkas, läs kommentarerna här: http://www.maxim-ic.com/datasheet/index ... /2909/t/al

Tillsvidare kan man köpa från hobby-boards.
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

Tyckte väl att det var konstigt.
Undre vem som gav order att lägga en NRND status på den :doh:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Om du har en bra lödkolv/lödstation så behöver du i princip bara komplettera med fluss och pincett - finns på electrokit.
Surface Mount Soldering 101. Det är mycket lättare att lära sig än man tror.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

adm4850 var bara ett exempel. Nästan alla tillverkare tillhandahåller sådana kretsar - med samma pinout och funktion - i olika "hastigheter". Orkade bara leta upp just den.

När jag kollar ELFA och söker på "rs485" - väljer interfacekretsar och tar fram kolumnen överföringshastighet i filtret och anger 0.25Mbps så får jag fram 12 kretsar.
varav 4 st DIP-8 och 6 st SOIC-8 kapsel (halv duplex)

Billigaste verkar vara MAX487ECSA+ (so-8) för 26.40 kr/st vid köp av minst 10 st.
Lite dyrt tycker jag, men så är det ju ELFA.
adm4850 kostar 8.70 kr vid köp av 25 st hos DigiKey så det är ju viss skillnad.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Hittade nu denna på Elfa:
Interface-krets RS422/485 DIL-8, SN75179BP
5.21 kr/st vid köp av 10 st

EDIT: hoppsan, den var inte den bästa kretsen. Fanns ingen "off" för drivern... då kan man inte koppla flera sändare på linan.

Jag ska leta upp en annan!
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

@mrfrensy ser inte allt för svårt ut faktiskt. Verkar även gå fort när man fått in snittsen. :)

@jesse oj vilken service :D Tackar!
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

SP485 bör duga (finns både som DIP och SOIC så du kan välja ytmonterat när du tröttnat på hålen)
Finns på ELFA för 7.26/st vid köp av minst 10 st. Då får du maxhastighet 5 Mbps. Du kan ju testa att köra utan lågpassfilter - det bör funka om du kör långsamt. Annars kan ett litet motstånd och en konding på varje utgång lösa det.
Pajn skrev:@jesse oj vilken service :D Tackar!
Jo, jag jobbar på ordentligt här...
Skriv svar