Automatisk inkoppling av reservkraft
Automatisk inkoppling av reservkraft
Vad har ni för förslag/idér på inkoppling av 12 Volts reservmatning? Attiraljerna matas via 12 volt nättagg. Enkelt är ju ett växlande relä som får falla och koppla in batteri när nätspänningen försvinner. Men det känns inte helt optimalt att ha ett relä draget kontinuerligt.
Om man nu kör relä, vad är att föredra, ett 230V relä, eller ett på 12 volts-sidan?
Om man inte kör relä-lösning, vad rekomenderas då?
Om man nu kör relä, vad är att föredra, ett 230V relä, eller ett på 12 volts-sidan?
Om man inte kör relä-lösning, vad rekomenderas då?
Re: Automatisk inkoppling av reservkraft
Ett nätövervakningsrelä som drar ett 12V-relä som du drar belastningen igenom.
batteri inkopplat hela tiden, 230 laddar batteri
annars om saken klarar 0.5 v mindre via var sin diod
annars om saken klarar 0.5 v mindre via var sin diod
Nätövervakningsrelä verkar sexigt, hastade in på ELFA och kollade priser, och nu är jag av naturliga skäl tillbaka.
grym, jag gillar inte att misshandla batterer med att belasta under laddning. Dioder? Du menar en diod från nättagget och en från batteriet, då lär ju förbrukaren suga ur både batteriet och nättagget, eller fattar jag fel?
grym, jag gillar inte att misshandla batterer med att belasta under laddning. Dioder? Du menar en diod från nättagget och en från batteriet, då lär ju förbrukaren suga ur både batteriet och nättagget, eller fattar jag fel?
nej, om nätagget har 12.9v och batteriet 12.7v så får prylen bara sin ström från nätdelen, först när spänningen sjunker under batterispänningen så kommer det därifrån istället
det hela hänger lite på om saken ska ha 12.00v eller om det duger med 11-13v
det hela hänger lite på om saken ska ha 12.00v eller om det duger med 11-13v
Kan ett UPS kort kanske vara något?
http://www.mini-box.com/micro-UPS-load-sharing
http://www.mini-box.com/micro-UPS-load-sharing
- SeniorLemuren
Som vanligt så dyker det ena mer tillkrånglade förslaget efter det andra upp på en fråga som är enkel att besvara, det är det som är så charmigt men EF.
Det är klar som korvspad att du bör skaffa en Linuxbaserad programmerbar UPS 09P02AUTOBlowout som vid strömavbrott ansluter dig till grannens nät via snålledning genom källaren eller eventuell kulvert. Självklart är ju att du måste informera din granne om att han måste se till att han är garderad mot alla typer av avbrott på elnätet genom att installera reservgenerator, men det är ju hans problem.
Eller med andra ord: Ett enkelt relä på nätlinan som faller vid strömavbrott som du själv föreslog. Om det känns som en belastning, tänk på alla prylar du redan förmodligen har på standby i ditt hushåll.
Det är klar som korvspad att du bör skaffa en Linuxbaserad programmerbar UPS 09P02AUTOBlowout som vid strömavbrott ansluter dig till grannens nät via snålledning genom källaren eller eventuell kulvert. Självklart är ju att du måste informera din granne om att han måste se till att han är garderad mot alla typer av avbrott på elnätet genom att installera reservgenerator, men det är ju hans problem.
Eller med andra ord: Ett enkelt relä på nätlinan som faller vid strömavbrott som du själv föreslog. Om det känns som en belastning, tänk på alla prylar du redan förmodligen har på standby i ditt hushåll.
all avbrottsfri kraft är konstruerad så att strömmen tas från batteriet som samtidigt "laddas".Pejlaren skrev: grym, jag gillar inte att misshandla batterer med att belasta under laddning. Dioder? Du menar en diod från nättagget och en från batteriet, då lär ju förbrukaren suga ur både batteriet och nättagget, eller fattar jag fel?
men det laddas e.g. inte om det inte har varit strömavbrott, då måste sen nätdelen både ladda batteriet och driva lasten.
men när accen är fulladdad är det bara lasten som drar ström.
och även bilar fungerar så, förbrukarna är kopplade till batteriet OCH generatorn samtidigt...
och blyaccar är det som trivs bäst att alltid vara anslutna till en laddare, då ska den ge 13.9V.
Nu vet jag inte exakt vad trådskaparen skall koppla in, men följande kan kanske ge lite idéer.
Jag har i flera år kört en budget-UPS bestående av tre saker:
En enkel batteriladdare från Lidl, ett billigt bilbatteri från Jula, en omvandlare 12v->230V från ELFA:s rea för många år sen.
Den driver några internet- och nätverksprylar i en stuga, och det har fungerat i flera år.
Standbytiden är ca 20-30 timmar. Så den klarar de flesta strömavbrotten, både korta och långa.
Visst blir bilbatteriet lite misshandlat, men eftersom det nästan aldrig laddas ur så klarar det sig bra.
Det som ofta dödar ett batteri ur urladdningen.
Men jag har kört så här i över fem år, kanske 7 år, jag minns inte riktigt.
Jag har i flera år kört en budget-UPS bestående av tre saker:
En enkel batteriladdare från Lidl, ett billigt bilbatteri från Jula, en omvandlare 12v->230V från ELFA:s rea för många år sen.
Den driver några internet- och nätverksprylar i en stuga, och det har fungerat i flera år.
Standbytiden är ca 20-30 timmar. Så den klarar de flesta strömavbrotten, både korta och långa.
Visst blir bilbatteriet lite misshandlat, men eftersom det nästan aldrig laddas ur så klarar det sig bra.
Det som ofta dödar ett batteri ur urladdningen.
Men jag har kört så här i över fem år, kanske 7 år, jag minns inte riktigt.
Hehe, ja det var faktikst lite av anledningen till att jag startade tråden. Även om en del förslag är helt kokobängbäng så kan det ändå ge viss input åt det eller det andra hållet även om förslagen i sig är värdelösa. Enkelhet vinner vanligen i längden. Det ligger liksom lite i nivå med att kolla att säkringen är hel innan man ger sig på avancerad felsökning. Man ska börja i rätt ände helt enkelt!SeniorLemuren skrev:Som vanligt så dyker det ena mer tillkrånglade förslaget efter det andra upp på en fråga som är enkel att besvara, det är det som är så charmigt men EF.![]()
Japp, har kört den lösningen många gånger. Oftsast med relä på sekundärsidan dock. Trafo -> likriktare -> stabb och sedan relä som ligger draget och efter relät lytarna. På så sätt suger förbrukaren ur lytarna medans relät faller och kopplar in batteri. Batterimatningen sker alltså genom lytarna och om förbrukningen inte är allt för stor så blir det aldrig något spänningsbortfall.SeniorLemuren skrev: Eller med andra ord: Ett enkelt relä på nätlinan som faller vid strömavbrott som du själv föreslog.
Det jag dock känner som något "riskabelt" med denna relälösning är att relät i princip ligger draget hela tiden. Finns ju trots allt en risk att kontaktorerna bränner fast, och relät inte faller den där dagen strömmen går.
Därför efterlyser jag gärna andra idéer, tankar och förslag kring det hela.
Om man dessutom kör relä på nätsidan, och trafon/nätdel pajar, så kommer inte batterimatning kopplas in. Man skulle kanske ha någon dubbelövervakningslösning, både på sekundär- och primärsidan.
bit96 skrev:Nu vet jag inte exakt vad trådskaparen skall koppla in, men följande kan kanske ge lite idéer.
Det finns hur mycket som helst man skulle kunna koppla in reservkraft på! Det är alltså mycket spånerier kring det hela just nu...
Personligen är jag inte intresserad av massa UPS-tjafs till datorer. Jag kan 12-voltsmata lapptopparna om jag behöver.
Jag anser att det är lämpligare att mata de prylar som drivs av klenspänning direkt med batteri, sitället för att växla upp batterikraft med växelriktare som i sin tur lär dra en jävla massa helt i onödan för att sedan åter transformera ner det... helt i onödan....
Pejlaren:
Naturligtvis har du rätt i att det är dumt att gå via en 12V->230V-omvandlare. Det är ett steg som kan krångla och det är förlust i verkningsgrad.
Min poäng är dock att uppkopplingen är idiotenkel.
På 230V-utgången sitter en vanlig fördelardosa där de olika väggvårtorna är istoppade.
En del vårtor ger 12V, men vissa ger 5V, 9V, 18V o.s.v.
Man kan naturligtvis bygga olika omvandlare som ger dessa spänningar utifrån bilbatteriets varierande 10-15 volt.
Men om jag vill koppla in en ny switch som kräver 14 volt är det bara att plugga in medföljande väggvårta.
Alternativet är att bygga ännu en omvandlare för bilbatteri-spänning till 14 volt men då blir den inte inkopplingsbar just NU när behovet uppstod.
Dessutom kan de tre delarna i min budget-UPS omedelbart användas för andra ändamål.
När vi lämnar stugan kanske jag behöver ett extra startbatteri?
Och 12V-230V-omvandlaren kan jag ta med i bilen och driva nån grej om jag vill.
Om du vill driva saker på 12 volt så är en bilbatteri-bank som kontinuerligt laddas en enkel och pålitlig lösning.
Själv bygger jag till mitt hus och all el för belysning bildar ett eget system med egen elcentral. En dag framöver skall denna elcentral ersättas med ett 12V- eller kanske 24V-system. Alla lampor byts till lysdioder. En solpanel, en liten vindsnurra och en bilbatteri-bank driver belysningen. Jag kan då låta alla lampor lysa dygnet runt och utsugarna till elbolag kommer inte att få ett öre.
Naturligtvis har du rätt i att det är dumt att gå via en 12V->230V-omvandlare. Det är ett steg som kan krångla och det är förlust i verkningsgrad.
Min poäng är dock att uppkopplingen är idiotenkel.
På 230V-utgången sitter en vanlig fördelardosa där de olika väggvårtorna är istoppade.
En del vårtor ger 12V, men vissa ger 5V, 9V, 18V o.s.v.
Man kan naturligtvis bygga olika omvandlare som ger dessa spänningar utifrån bilbatteriets varierande 10-15 volt.
Men om jag vill koppla in en ny switch som kräver 14 volt är det bara att plugga in medföljande väggvårta.
Alternativet är att bygga ännu en omvandlare för bilbatteri-spänning till 14 volt men då blir den inte inkopplingsbar just NU när behovet uppstod.
Dessutom kan de tre delarna i min budget-UPS omedelbart användas för andra ändamål.
När vi lämnar stugan kanske jag behöver ett extra startbatteri?
Och 12V-230V-omvandlaren kan jag ta med i bilen och driva nån grej om jag vill.
Om du vill driva saker på 12 volt så är en bilbatteri-bank som kontinuerligt laddas en enkel och pålitlig lösning.
Själv bygger jag till mitt hus och all el för belysning bildar ett eget system med egen elcentral. En dag framöver skall denna elcentral ersättas med ett 12V- eller kanske 24V-system. Alla lampor byts till lysdioder. En solpanel, en liten vindsnurra och en bilbatteri-bank driver belysningen. Jag kan då låta alla lampor lysa dygnet runt och utsugarna till elbolag kommer inte att få ett öre.
-
Mindmapper
Vore trevligt! Vill också ha så men bl.a två stora problem sätter käppar i hjulet. Hur löser du tvättmaskin och frysen?
Pejlaren> Kör på lågspänningsdrift. Omvandlingar hit och dit äter bara energi. Du behöver inte vara rädd att reläna svetsar ihop under vanlig drift. Det är värre när de bryter/sluter.
Pejlaren> Kör på lågspänningsdrift. Omvandlingar hit och dit äter bara energi. Du behöver inte vara rädd att reläna svetsar ihop under vanlig drift. Det är värre när de bryter/sluter.
"all el för belysning" skriver han, tvättmaskin och kylskåpet drar nog sin ström från "väggen".
Det är väl ingen misshandel med att ladda batteri samtidigt som förbrukare är ansluten, laddaren är ju den som förser både batteriet och lasten med ström.
Det är väl ingen misshandel med att ladda batteri samtidigt som förbrukare är ansluten, laddaren är ju den som förser både batteriet och lasten med ström.
Batterimisshandel beror som sagt mest på urladdning.
En enda djupare urladdning och batteriet kan vara halvdålig eller i värsta fall förstört.
En bra laddare som Excide eller Ctek kan vara inkopplad jämt.
En billigare med i princip bara en trafo med likriktare kan ev. överladda ett batteri.
Men om det samtidigt belastas så är det normalt inga problem.
Och elen:
Ja det är belysningen som blir lågspänning.
Spis, diskmaskin och vattenpump får tillsvidare gå på vanlig ström.
Fast det blir även gasspis, och de mindre cirulationspumparna till vedpanna och solfångare skall drivas med converter.
Om inte annat för säkerheten. En solpanel som det inte cirkulerar vatten i kommer att sprängas/kokas sönder vid strömavbrott.
Förhoppningsvis kan elförbrukningen sjunka.
I en stuga jag har så har jag sänkt förbrukningen rejält. Bra nu blir det billigare tänke jag. Vad gör då elbolaget?
Jo, förbrukning under 5Mwh/år får högre "överföringsavgift" 50 öre istället för 15 öre, eller vad det var.
Så nu blir elen i alla fall dyr i stugan. Jä
la utsugare till elbolag.
Ja, jag vet, "spara el", "miljövänlig" och "klimatanpassad" är bara floskler, men ändå.
En enda djupare urladdning och batteriet kan vara halvdålig eller i värsta fall förstört.
En bra laddare som Excide eller Ctek kan vara inkopplad jämt.
En billigare med i princip bara en trafo med likriktare kan ev. överladda ett batteri.
Men om det samtidigt belastas så är det normalt inga problem.
Och elen:
Ja det är belysningen som blir lågspänning.
Spis, diskmaskin och vattenpump får tillsvidare gå på vanlig ström.
Fast det blir även gasspis, och de mindre cirulationspumparna till vedpanna och solfångare skall drivas med converter.
Om inte annat för säkerheten. En solpanel som det inte cirkulerar vatten i kommer att sprängas/kokas sönder vid strömavbrott.
Förhoppningsvis kan elförbrukningen sjunka.
I en stuga jag har så har jag sänkt förbrukningen rejält. Bra nu blir det billigare tänke jag. Vad gör då elbolaget?
Jo, förbrukning under 5Mwh/år får högre "överföringsavgift" 50 öre istället för 15 öre, eller vad det var.
Så nu blir elen i alla fall dyr i stugan. Jä
Ja, jag vet, "spara el", "miljövänlig" och "klimatanpassad" är bara floskler, men ändå.