Starta datorn med en fjärrkontroll

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
shootking

Starta datorn med en fjärrkontroll

Inlägg av shootking »

Jag har precis avslutat mitt HTPC-bygge. Allt fungerar som det ska och då måste man ju gå vidare och hitta på nya finesser.

Jag skulle villja kunna slå på datorn med min fjärr. Som den är byggd nu med en IR-mottagare inkopplad till serieporten så måste jag starta datorn via strömknappen och vänta på att den har startat upp för att jag ska kunna använda fjärren. Antar att jag måste ha någon slags avkodare kopplad till min IR-mottagare som har spänning hela tiden och som kan skicka en likadan signal till moderkortet som genereras när jag trycker på min strömbrytare.

Problemet är att jag är inte så duktig på elektronik-konstruktioner. Kan dock löda och bygga efter ritningar. Tänkte kolla om det är någon här som har byggt något liknande eller om någon har sett nåt sånt här bygge på nätet någonstans?

Mvh Shootking
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Avkodning av IR-signal innebär i princip att du måste använda dig av en mikrokontroller. Själva bygget är enkelt, och det finns säkert någon på internet som gjort något liknande.

Tyvärr så finns det många olika fjärrkontroll-protokoll, så chansen att du skulle hitta ett bygge som passar just din fjärrkontroll (och använda rätt knapp-koder) är ganska liten. För att få det att fungera måste du nog förbereda dig på en del programmering.

Vad använder du för fjärrkontroll?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Vi har ett sådant kit i utbudet på Elektrotekniska Föreningen i Lund som baseras på en liten mikrokontroller (AVR Tiny). Den avkodar några olika fjärr-protokoll och skickar vidare seriellt till datorn, dessutom har man några extra utgångar man kan använda till vad man vill (exempelvis starta datorn).
Tyvärr säljer vi bara på plats, tänkte mest informera om att det är fullt möjligt att bygga och finns även att köpa billigt.
shootking

Inlägg av shootking »

Schnegelwerfer: Jag använder universal-fjärrkontroller, One-For-All 7562 just nu.

$tiff: Det låter intressant! Tyvärr är det lite långt till Lund då jag bor i Enköping. Finns det någon liten mikroskopisk chans till att göra ett undantag???

Jag har sökt som en galning på internet utan att ha hittat något faktiskt. Känns som att jag söker på fel sökord. Har provat: IR remote start computer osv. men utan resultat...

Mvh Shootking
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Ok, universalfjärrkontrollen implementerar säkert de vanligaste protokollen.

Jag vet inte hur pass konfigurerbar $tiffs mottagare är, men den går nog att använda.

Jag googlade på "rc-5 receiver" och hittade lite länkar: (RC-5 är det vanligaste fjärrkontrollprotokollet)

http://www.atmel.com/dyn/resources/prod ... OC1473.PDF

http://www.lancos.com/rc5.asm.html

http://www.technick.net/public/code/cp_ ... d_decoding
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

De finns att köpa där ute av andra, det har jag sett. De brukar kombineras med IR-reciever till X-box för att kunna starta och starta om med fjärr. Samma princip som till datorn!

Jag kan tyvärr inte sälja dig en förrän en bit in på terminen.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

man kan ju ha en programmeringsfunktion på den.
En liten knapp altså på själva kortet med mikrokontrollen. Man trycker in den och sedan håller man nere powerknappen på fjärrkontrollen en stund. och så har mikrokontrollen "lärt" sig koden.
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Ett annat sätt att starta dator på är att "peta lite" på "ring"-pinnen i serieporten. I bios brukar man kunna aktivera funktionen för com-portarna.

/Magnu
shootking

Inlägg av shootking »

Jag har hittat en kille som har byggt en sådan krets som jag behöver: Wake-On-Lirc. Denna ska byggas! Var på Elfa idag och fick hjälp med de flesta komponenterna. De kunde dock inte hjälpa mig med själva IR-dioden:

TSOP1738

Killen på Elfa kunde inte hjälpa mig med att ta fram något liknande heller sa han. Konstigt tycker jag. Men jag är inget elektronikproffs så jag fick ta vad jag kunde få från dem. Tänkte kolla ifall det finns någon på forumet som kanske kunde hjälpa mig med något förslag på vad jag skulle kunna använda istället??? Borde väl fungera med ELIRM 6801.

Kopplingsschemat finns här. Hans hemsida. Wake-On-Lirc finns längst ner på sidan.

Själva AVR-microkontrollern ska jag skicka efter från killen som har gjort ritningarna. Eller kanske någon här på forumet kan bistå med en programmerad AVR? Ersättning utlovas naturligtvis! Enligt ritningen ska det vara en ATtiny12 eller en AT90S2343. Hittar ingen av dem på Elfas sidor...

Mvh Shootking
Senast redigerad av shootking 26 juli 2005, 23:38:35, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Det är ingen IR-diod, det är en IR-mottagare.
ELIRM8602 (elfa#: 75-202-73) borde fungera istället.

p.s. du har punkter i slutet av länkarna...
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Det finns säkert någon här som kan hjälpa dig med AVRen. Dock inte jag, eftersom jag inte fått ändan ur vagnen och skaffat en STK500 än. :(

Det var verkligen dåligt av ELFA att inte hitta en ersättare till IR-mottagaren. Jag kan förstå att de har svårt att hitta ersättningstransistorer osv. med många olika parametrar att ta hänsyn till.

Med IR-mottagaren är det dock annorlunda, ELFA har ju ett gäng sådana i sitt sortiment!
shootking

Inlägg av shootking »

Schnegelwerfer: Det låter ju lovande. Frågan är bara vilken AVR som jag kan anvävda istället för de båda angivna i kretsschemat...

PErsonalen på Elfa är inte alltid så motiverade till att göra sitt yttersta känns det som. Tråkigt då jag faktiskt tycker att man borde få gå till en affär och handla även om man inte är proffs!

Mvh Shootking
Krawk

Inlägg av Krawk »

Du kan ju köpa en förprogramerad tiny12 från "wake-on-lirc" sidan. 5,28 € +frakt.
Står inte om han skickar utanför tyskland men det är väl bara att maila och fråga.
Han har sladd för inkoppling till wake-on-lan porten för 0,59 € med.
edit: Men det hade du redan sett ser jag nu. Om det inte funkar så kan jag hjälpa dig att programmera. Har dock ingen tiny12 hemma...
Senast redigerad av Krawk 27 juli 2005, 10:03:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Kolla vad du har för alternativ i BIOS. Man kan alltid starta datorn med en knapp på tangetbordet. Ibland även med musen. Ibland med modem.
shootking

Inlägg av shootking »

Jag har vare sig tangentbord, mus eller modem inkopplat till datorn. Enbart en IR-port via COM1.

Mvh Shootking
Skriv svar