Boost converter, 555 timer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
noshorning

Boost converter, 555 timer

Inlägg av noshorning »

Tjoo! Jag har börjat intressera mig för coil guns. Jag har läst runt på nätet och försökt sätta mig in i hur dessa fungerar. Har bestämt mig för att försöka konstruera min egna. Mina tidigare elektronik kunskaper är väll inte överdrivet höga. Jag läser sista året på gymnasiet (teknik programmet) och kan väll de absoluta grunder inom elektronik. Så det skulle vara najs om ni tog hänsyn till det och förklarar lite extra noga.

Första problemet jag mötte var hur jag skulle ladda upp mina två 200v kondensatorer. Efter x-antal timmar googlande så hittade jag: http://www.dos4ever.com/flyback/flyback.html. Jag läste igenom texten och läste sen även jesses kommentarer i den här tråden: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 55#p635243. Så jag tycker jag börjar förstår hur kretsen fungerar. Men ändå inte riktigt. Det som förvirrar mig mest är t1. Om någon skulle kunna förklara hur den fungerar så skulle jag vara tacksam. Jag förstår att den har något med att begränsa spänningen till 180v att göra. Men jag förstår inte exakt vad den gör.

Bild

Jag kan tillägga att jag jobbat lite med 555 timers i skolan. Men förstår dock inte exakt hur den fungerar. Vad gör utgången contr egentligen?

//noshorning
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Boost converter, 555 timer

Inlägg av Icecap »

CONTR är en ingång...

Tillsamman med T1 styr den om spänningen är hög nog och stänger då av 555'an. Att sedan T1 är vald väldigt konstigt är en anna sak, en BF-transistor är ju högfrekvens och det är inget som behövs till detta. Jag är ganska säker på att en BC547 skulle gör precis samma nytta.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Välkommen till forumet.

R4, R5 och R6 bildar en spänningsdelare. Antag att utgången är 180V. Om potentiometern R5 är satt till max (1k) blir spänningen till T1-basen ca 1.2V. Om P5 är satt till minimum (0 ohm) blir spänningen ca 0.4V. Som du kanske vet behöver bipolära transistorer ca. 0.6V basspänning för att börja leda. Vid 0.4V (R5 = 0 ohm) är det för lite spänning för att T1 ska leda, och vice versa.

Vad som händer när T1 leder är att den sänker spänningen på pinne 5 (contr) på 555:an. Vad denna pinne gör vet jag inte, men jag råder dig googla fram ett datablad på NE555 och läsa på lite extra om pinne 5. Då kanske du kan få en aha-upplevelse över hur det hänger ihop.
bearing

Inlägg av bearing »

Inuti 555 sitter en spänningsdelare med tre 5k-motstånd, som skapar spänningarna 2/3 samt 1/3 av VCC. De spänningarna är anslutna till varsina komparatorer, vilka styr ifall en kondensator ska laddas ur eller laddas upp, samt även utgång 3 från 555.

Pinne 5 är ansluten mellan det översta och mittersta motståndet i spänningsdelaren. När T1 får basström kommer spänningarna i spänningsdelaren sjunka, vilket sänker pulsbreddsförhållandet från pinne 3.
noshorning

Inlägg av noshorning »

När T1 får basström kommer spänningarna i spänningsdelaren sjunka, vilket sänker pulsbreddsförhållandet från pinne 3.
Okej, nu börjar jag fatta. Tack för alla snabba och bra svar.
Jag förstår dock inte riktigt kopplingen till r5. Vad betyder den där pilen, aldrig sett ngt sådant tecken förut. Betyder det att r5 är reglerbart eller betyder det något annat? Sen grejen under r7. Är det hans NIXIE grej eller vad är det?

Sen bara för att se om jag förstått allting rätt. Om jag sätter r5=0 så får jag en spänning på 280V? Om jag sätter den till 1k så får jag 90V? Eller får T1 något motstånd? Ni sa att den börjar leda på 0,6V men leder den till 100% då eller leder den mera om basspänningen blir högre?
Borre

Inlägg av Borre »

R5 är en potentiometer.
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

Komponenten nedanför R7 är en glimlampa (neonlamp).
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Här är en bra sida om 555. Finns till och med ett litet snyggt program
för att beräkna komponentvärden.

http://www.doctronics.co.uk/555.htm
noshorning

Inlägg av noshorning »

Vad har c1 och c2 för funktion? Jag kan omöjligt se vad de är bra för.
bearing

Inlägg av bearing »

Man måste utgå ifrån att en praktisk 12V-källa inte är lika bra som en teoretisk 12V-källa. Den teoretiska saknar utgångsimpedans, men inte den praktiska. Den praktiska 12V-källan har både resistans och induktans på utgången. Även eventuella kablar lägger till induktans och resistans. Kondensatorerna behövs därför för att filtrera bort dom effekterna, så att spänningen innan switchinduktorn blir någorlunda stadig.
noshorning

Inlägg av noshorning »

Skulle du lite snabbt kunna förklara hur de gör spänningen stadigare?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Capacitor

C1 och C2 bildar tillsammans med L1 ett filter som filtrerar bort de spikar som uppstår i spänningen när MOSFETen switchar. Om man struntar i dessa kommer störningen att spridas vidare till spänningskällan.
noshorning

Inlägg av noshorning »

Ok. Men jag försöker förstå hur det fungerar. Skulle du kunna göra en typ steg för steg beskrivning för hur de gör spänningen stadigare?
noshorning

Inlägg av noshorning »

En annan sak jag inte fattar är varför man inte kan använda reset (pin 4) istället för contr (pin 5)?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Ska man gå in på detaljer så är det ganska komplicerat - kondensatorer och spole bildar ett lågpassfilter vilket innebär att det till viss del blockerar högre frekvenser. Det är dessa frekvenser som stör andra apparater. Hur höga frekvenser tror du att din apparat kan skapa? Du kanske tror att din oscillator bara ger 200 kHz eftersom det är oscillatorns grundfrekvens, men eftersom det är en fyrkantsvåg så består den egentligen av ett stort antal frekvenser som är högre än 20 kHz. En liten förklaring hittade jag [url=view-source:http://swedishsurvivalist.egensajt.se/b ... html#14130]här.[/url]

En kondenstor vill "runda av" en kantig våg eftersom den tar upp energin vid snabba spänningsförändringar. Ju mindre kantig vågen blir desto mindre störningar kommer ut.
Skriv svar