Behöver svarvtips av er som kan...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
PeterH

Behöver svarvtips av er som kan...

Inlägg av PeterH »

Jag har ju blivit med svarv och tänkte nu börja leka lite för att lära mig (förhoppningsvis :vissla: ). Jag (och säkert många andra) skulle uppskatta om ni som kan svarva och har lite rutin kunde ge några tips på hur man bör gå tillväga. Jag misstänker att det finns flera olika sätt och det är väl bara bra, huvudsaken är att man kan få hjälp med något tips så man inte kör ihjäl sig direkt :shock:

Det jag funderar på just när är följande; Jag har en så kallad "Rill" (se bild) som jag behöver svarva ner axeln något på, den kan närmast liknas vid en motorventil fast denna rill används istället till ett kapsyleringshuvud (den skapar gängor och försluter aluminiumkorkar på flaskor). Problemet är hur man skall spännu upp denna för att kunna svarva av lite på axeln? Själva "rillen" är bara några millimeter tjock (ca:2-3mm) och axeln är ca 130mm lång.
rill1.jpg
Tanken jag själv har är att ta en planskiva och spänna upp rillen med hjälp av ett plattjärn med hål i, men jag vet inte om det är så lätt att centrerara rillen på detta vis? Finns det några anfra sätt att göra det på? Jag behöver bara ta bort lite av materialet i början av axeln (ca 60mm) så det finn ju i alla fall lite att spänna på. Problemet är att planskivan brukar ha ett hål i mitten och då kommer rillen inte att få något stöd under, lösningen jag tänkt mig här är att lägga ett plattjärn under också.

Tips mottages tacksamt, alla bra tips har jag tänkt att vi gemensamt kan lägga upp i wikin med lite illustrerande bilder :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Behöver svarvtips av er som kan...

Inlägg av grym »

svarvbara backar och man spänner på den bit man ska spara
brickan ligger då innanför backarna
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Var hittar man dessa backar och vad kostar dom, låter som att det kan vara en dyr lösning för att svarva till en eller par rillar? Kanske OTD Tools har dom? (får kolla)

Edit: iden är kanske inte så dum, om man tar ett ämne större än rillen och borrar/svarvar ett hål som passar axeln precis och sedan en låsskruv som håller fast :humm:
dancar
EF Sponsor

Inlägg av dancar »

Svarva mellan dubbar?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om man tar ett rör som passar runt rillen och sedan slitsar detta rör och ser till att placera slitsen mellan 2 backar borde man få klämpassning och centrering per automatik.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Du ska alltså bara svarva ner axeln från Ø10 till Ø9? Inte svarva ut hela detaljen?
Isf skulle jag sätta skivan i chucken och sen köra med motdubb.

Ska du göra hela detaljen är den nog lättast att göra i två delar.

EDIT: Alternativt göra som Grym eller Icecap skriver. Vilken precision är du ute efter?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

För det första, måste du nog köra en så pass slank axel med dubb.
Finns det något dubbhål? Annars måste du göra ett.

Om det var min sak, skulle ja sätta upp en Ø60mm klump i chucken och svarva in en "potta" som är Ø50mm, 2mm djup.
Sedan klämmer du fast biten med dubben. Momentet tas upp av friktion i "pottan".

Jag antar att du ska svarva både Ø9mm och Ø10mm i samma uppspänning?
#svarva ner axeln något#, frågan hur mycket är "något"?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Tack för alla svar så här långt...

Detaljen är färdig och jag har den inte till hands just nu så jag kan mäta exakt, men måtten är mindre viktigt just nu, jag måste bestämma hur det skall göras först så jag kan skaffa rätt prylar. Rillen ser ut som skissen (ungefär) och det enda som behöver göras är att ta bort lite på axeln längst bort från 50mm plattan...

Säter: en "potta" kan vara en lösning men det förutsätter att det finns ett dubbhål. För att skapa ett dubbhål behöver jag sätta fast rillen, lite som "hönan eller ägget" alltså...

Cano: tror du verkligen chucken skulle hålla detaljen i en sån uppsättning? Det är några saker som är viktiga vad gäller måtten, det första är "rillen" (plattan) som inte får ha några skador. Det är rillen som rullar mot kapsylen och trycker in aluminiumet i gängorna på flaskan. Den andra viktiga ytan är det mått som jag angett till 10mm, det är det måttet som kommer glida i ett mässingssäte (själva riller roterar alltså mot flaskan).

icecap: jag har varit inne lite på den biten själv, men det kommer att krävas dubb även i detta fall (vilket inte är något problem bara jag får till ett dubbhål) :humm:

Jag kommer snart att lägga till lite bilder som visar bättre hur det fungerar (så snart jag har fått hem prylarna :)
Swemill

Inlägg av Swemill »

"För att skapa ett dubbhål behöver jag sätta fast rillen"

Du får alltså med andra ord inte in diam.50mm i chucken!?

Alternativet mellan dubbar då? Då lyckas du kanske med hjälp av stöddocka att göra båda dubbhålen?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jo, jag får in 50mm (och mer) i chucken, men som jag skrev är kanten på rillen ett område jag inte vill göra märken i... För att få den att sitta tillräckligt för att skapa ett dubbhål måste den sitta både rakt och fast, vilket blir svårt utan att skada rillen.
Swemill

Inlägg av Swemill »

Ok, men jag menade inte att du skulle spänna på diam.50 utan att ha den "fritt" inne i chucken - innanför backarna när du spänner på axeln (som du sedan ska svarva), och gör dubbhålet. Sedan alltså enligt Säters "Pott" lösning = Inga märken på rillen!

Men jag fattar kanske fel...
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

:doh: jag som är korkad, det var ju en jättebra ide som skall provas! Bra tips om det passar... (se så bra det är att ha flera att bolla frågor mot :tumupp: )

En annan fråga när vi pratar dubbhål, jag har idag ingen borrchuck till dockan och står i valet och kvalet mellan en vanlig borrchuck och en ER chuck. Vad anser ni är bäst? Jag är själv ganska säker på att en ER chuck är att föredra. Jag behöver en chuck för MK3 fattning...
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Jag skulle satsa på en vanlig borrchuck.
Skulle tro att det är tidskrävande/bökigt med ER.
ex.
Gänga ett hål, många verktygsbyten.
1. Centrumborr
2. Borr
3. Försänkare
4. Gängtapp

ex.
Hål med fin tolerans.
1. Centrumborr
2. Borr
3. Upprymmare
4. Försänkare
5. Brotch

Men som tidigare sagts: Smaken är som baken.

EDIT: En integrerad chuck kanske skulle vara nått.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Bara för att förtydliga: Du ska svarva ner ytterdiametern längst ut lite?

Eller ska du korta ner lite? (Ska du korta ner funkar det ju inte att svarva med dubb...)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Nej, inte korta ner, bara minska diametern lite. Den skulle eventuellt behöva vara längre och om det händer får jag börja om helt och svarva en från ett helt stycke, ny utmaning i så fall :lol:
Skriv svar