Tjeenare!
Fick en gammal elmätare idag, troligen suttit i nåt hus eller nåt.
Är det möjligt att koppla en sådan så jag kan hålla koll på el-förbrukningen på en fas?
Lägger upp bilder i morgon på klumpen så ni får se exakt vad jag snackar om Om jag minns rätt har den 8 eller 10 skruvpoler iaf.
Senast redigerad av ochkl0620 16 februari 2011, 13:51:44, redigerad totalt 1 gång.
Nu kommer bilder hoppas dom duger.
En översikt av det hela.
En typskylt.
En bild på "uret" (heter det så?)
Baksidan
Hittade ett litet schema innanför kåpan.
Sist men inte minst... Plintarna
Ja som elmätare duger den inte.
Men som timer är den utmärkt.
Förutsatt att den fungerar så har du en timer av god kvalitet och inte nåt modernt plastrappel.
Den tål att belastas och brinner inte upp och smälter p.g.a. glappande strömavbrott och annat.
Ser precis ut som det kopplingsur som satt på landstället och slog på alla element på natten då elen var billigare, så man kan koppla in ganska stora laster på en sån där. Man ställer tiderna med de små visarna på skivan, sen är det bara att koppla in 1 och 2 till vägguttaget. De brukar vara riktigt exakta eftersom de kör efter nätfrekvensen som ju är exakt 50Hz (Eller den kan variera lite men medelvärdet ska vara exakt 50Hz). Kan ju ha den som akvariebelysningstimer eller något sånt
Jag hade lätt använt det som en väckarklocka om den inte tickar högt. Gör ett L av ek och montera den på, koppla en summer och/eller lampa genom relät så har man en orginell sak iallafall
Om du inte vill ha den, anmäl prylen till retroprylbytartråden. Jag och säkert några till kan nog tänka mig att ta vara på ett sådant kopplingsur. Finns säkert de som har en elmätare som kan byta med dig också.