Gimbal\Tri\Quad\Hex IMU styrsystem.

Berätta om dina pågående projekt.
janbjorn

Re: Gimbal\Tri\Quad\Hex IMU styrsystem.

Inlägg av janbjorn »

OK, men då fimpar jag 5V I2C på mitt kort och integrerar en 3.3V nivåkonvertering istället.

Jag tänkte väl nästan att du måste ha testat och så innan du gjort ett såpass seriöst kort.

Nu blir lite OT, men när du sa "för att se hur litet det går att göra" så måste jag bara visa en grej jag hittade igår. De planerar försäljning för ca €250/st (klicka på bilden för att hamna på deras sida)
Bild
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Den var fräsig.
Jag har funderat på att bygga smått, men inte så där smått. Kul.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Händer det något nytt på kortfronten eller verifiering av fungerande wii-prylar?
Hur kan man gå till väga för att beräkna payload för en sån här?
Kan man ta statiska dragkraften x antal motorer - farkostens vikt? Motorerna bör väl jobba mot nära statiskt förhållande mesta delel av tiden?
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag tycker att kortlayouten är klar nu, men vill göra ett slutligt prototyp-kort innan jag beställer ett gäng.
Man vill ju verifiera att allt funkar som det skall.

Då min UV-scanner gav upp vart det stiltje, men jag får nya dioder vilken dag som helst nu, och då blir det en ny UV-låda bums.
Har redan all övrig elektronik klar till den.

Om nu prototyp kortet sedan funkar kommer det att "ärvas" av en annan forumist som kommer testa med fler WII kloner.
Samtidigt lägger jag en beställning på 20-30 kort.

Vad jag bedömer så är ditt antagande kring lyftkraft korrekt.
Men man får dock ha koll på angivna uppgifter från leverantören. Vissa anger "lämplig vikt" för modell etc. etc.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Jo, jag tänkte göra en enkel rigg för att provköra motorerna under en längre period vid dess tänkta belastning, man kanske kan peta in en tempsensor mellan lindningarna när man ändå håller på.
Johanb

Inlägg av Johanb »

En annan fråga, klarar kortet av att ta signaler från tex FrSky 2.4GHz system. PPM-signalen verkar komma samtidigt på flera servoutgångar på en sån.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Om mottagaren skickar SUM PPM på kanal 1, så stödjer koden det.

Sedan kommer kanalerna i lite olika ordning, beroende på tillverkare.

Om jag minns rätt så klarar flertalet kina sändare detta (Vill minnas FrSky är en av dom).

En kul grej är att Spektrum (som jag kör) inte gör det med standard mottagaren, men om man ebart kopplar in en bunden sattellitmottagare så får man SUM PPM ur den.
Jag fick hem en lös sattellit i veckan, men har haft för mycket att göra och inte hunnit testa ännu.

Så här styr man det i koden:

Kod: Markera allt

/* The following lines apply only for specific receiver with only one PPM sum signal, on digital PIN 2 */
/* If your receiver is concerned, uncomment on of these line. Note this is mandatory for a Y6 setup */
/* Select the right line depending on your radio brand. Feel free to modify the order in your PPM order is different */
//#define SERIAL_SUM_PPM         PITCH,YAW,THROTTLE,ROLL,AUX1 //For Graupner/Spektrum
//#define SERIAL_SUM_PPM         ROLL,PITCH,THROTTLE,YAW,AUX1 //For Robe/Hitec/Futaba
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

SUM PPM ?? vad sjutton är det för signal?
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

SUM PPM är ett pulståg med alla kanalerna på samma utgång stället för en kanal per utgång (som är det man får ut i servoutgången på mottagaren). Första pulsen är kanal1, andra pulsen är kanal2 osv.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Men oj vad smidigt, det var inte dumt alls. Men det är alltså något man får se upp med när man köper radio så att den stödjer det.
jonas2307

Inlägg av jonas2307 »

Jag har inte riktigt sett tidsschemat för när det kommer att finnas kort tillgängliga, men jag är absolut intresserad av ett par.

Bygger på quad konceptet också, mekaniskt mest just nu.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

@Gimbal
Signalen finns i vad jag vet alla mottagare, men på vissa måste man plocka den på kortet och andra slipper man det.
Finns massa trådar på nätet om detta.

@Jonas
Jag har inte sett schemat heller :vissla: , men nu är jag tillbaka på banan för nu har jag UV lysdioder på posten och hoppas hinna fixa en UV låda till helgen.
Vet inte hur noga du läst tråden, men jag vill göra ett sista prototypkort med exakt layout, innan jag köper riktiga kort.
Detta grusades av mitt UV-box ras.

Skall besöka en annan forumist i helgen med så jag hoppas jag hinner med allt :? .
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Jag tror inte riktigt att det stämmer att SUM PPM finns i alla mottagare. Jag har en sån här http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... oduct=9042 och i den finns det ingen sådan signal. Finns egentligen inget som säger att den måste finnas i en 2,4 GHz radio vad jag förstått. I min mottagare skickas signalen internt på något seriellt format tror jag. denna signal splittas sedan i en krets till 6 olika kanaler.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Möjligt.

Word filen i denna tråd borde vara intressant för dig oavsett.

Jag bläddrade bara snabbt igenom den, så jag kan inte påstå motsatsen.

http://www.rcgroups.com/forums/showthre ... st12413844
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Du har nog rätt.
Även om jag nästan var säker på att jag läst något om just den.

Aja..
Det finns workarounds för det mesta ändå tydligen http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1000132
Skriv svar