Vätgasmotor driver generator som driver elektrolys av vatten

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Re: Vätgasmotor driver generator som driver elektrolys av va

Inlägg av maDa »

Hehe, härligt

Hur tror ni han får den att snurra såpass länge då? Stor vätgastub under bordet? etanol i tanken som någon sa?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

En gissning är att han gör som senioren i videon där han blandar en skvätt diväteoxid i den vanliga soppan, eller etanol i vattnet tex.
Edit: En vanlig mopedmotor, åtminstone av äldre snitt kan gå förvånansvärt länge på slatten i bränsleledningen om man råkade glömma kranen... :mrgreen:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Härär en annan som har lyckats bygga en maskin som ger gratis energi.
bearing

Inlägg av bearing »

Haha, en klassiker i ny tappning. Kul att han mot slutet av videon kommer på att han måste se exalterad ut, och lägger på några spretiga armrörelser.

En av de roligaste detaljerna i resonemanget hos de här evighetsmaskinsuppfinnarna tycker jag är att de är övertygade om att maskinen behöver komponenter med låg friktion, speciella material o.s.v, som om att maskinen producerar bara ytterst lite mer än vad den förbrukar. Men när de sedan talar om effektöverskottet maskinen ger handlar det om så stora mängder att eventuella förluster i friktion vore helt försumbara i sammanhanget.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Haha, riktigt skön! :) Det tog några sekunder innan jag riktigt kollade och reagerade på vad det var för apparat :D Skulle ha varit kul att sett den från en annan vinkel, undrar hur han löser det med vattenhjulet och vart vattnet som rinner "upp" tar vägen? Det sugs väl tillbaka i någon dold slang och sprutas på vattenhjulet, kan jag tänka mig.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag tycker mig kunde se att det nära utloppet är en del oro i vattnet som befinner sig i rännan, alltså tror jag att det rinner baklänges. En (eller båda) av pinnarna som håller uppe rännan kan ju fint vara ihåliga...
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Fast det är ju en illusion, kollar man lite noggrannare på t.ex. tredje pinnen från vänster inser man snart att den är omöjlig. Så ser man den från en lite annan vinkel så ser det nog helt annorlunda ut :)

Edit: Hmm, det där kom ut fel. Att det är en illusion förstår nog de flesta, men vad jag egentligen menade att skriva var undrar HUR den ser ut från en annan vinkel. Svårt att lista ut hur den är uppbyggd när man bara ser den från "lurvinkeln" :)

Här är orginalet förresten, hittade det när jag letar efter en skiss på hur den är uppbyggd:

Bild

Edit igen: Här har vi det:
Bild
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Men just den i filmen ser det ut som att han har byggt en ränna på golvet och sedan gjort illusionen med kapade pelare. Om man kollar rännan så ser man att den är högre vid början och blir lägre och lägre ju längre bort mot dörren den går... vattnet rinner nedför rännan på golvet. Sen sitter det nog bara ett utlopp längst upp med en slang i ena pelaren som pumpar ut vatten ned på vattenhjulet...
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

I alla fall sista delen mellan "tornen" (alltså "högst upp/längst bort") verkar vara monterad ovanpå, om man kollar på hur skuggan far vid 0:34-0:35 så tycker jag det ser ut som att den delen av rännan skuggas samtidigt som "foten", medan resten av rännan verkar skuggas "korrekt". Men det är inte helt lätt att se :) En snygg illusion är det hursomhaver!
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

bearing skrev:Hm, jag blev ganska ställd när jag såg den här filmen.

Hur funkar den?
Öka till 480p, och blås upp filmen över hela skärmen. I slangen in till förgasaren går det vätska -inte HHO(gas).
Vätskan kan vara alkohol, personligen skulle jag valt kemiskt ren bensin. Han har ingen varvtalsregulator, så han verkar reglera med soppakranen eller öka belastningen med sin elektrolysbox.
400W lampa, pyttsan! På sin höjd 150W.
bearing

Inlägg av bearing »

Fast den har inte någon förgasare. Slangen är kopplad till en fläns direkt på insugskanalen. Vid vilken tidpunkt syns det att det är en vätska?

Det är ju möjligt att det är en vätska, men då måste den vätskan innehålla allt som krävs för förbränning.
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Tycker att tiden 1:22-1:31 bäst illustrerar att slangen är vätskefylld.
Även om slangen hade perfekt väte/syrgas blandning skulle den inte kunna matas ENBART via den tunna slangen, genomlupen cylindervolym flåsar flera hundra liter luft per minut.
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

Man kan se att där är en anslutning på flaskan som inte är ansluten. Man ser även att det bubblar i plastflaskan. Detta får mig att tänka på den tidiga förgasren som kallades "Bubbelförgasre". Söker man på bubbelförgasare finner man följande länk

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=97581.0

Här blev det genast träff så att säga...
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Gudars skymning! Det finns alltså ett helt nördforum enbart för folk som tror på evighetsmaskiner, och totalt okritiska allihop! T.o.m det mest uppenbart omöjliga hyllas helt utan kritik (som det här klassiska exemplet - en motor som driver en generator som driver motorn :wall: )

Fullständigt vansinne!

Då tror jag mer på Ganesha!
Bild
bearing

Inlägg av bearing »

Paxmax skrev:genomlupen cylindervolym flåsar flera hundra liter luft per minut.
Ja, men det är vid fulla spjäll och höga varvtal. En vanlig förgasare öppnar bara några få mm² vid tomgång. Jag är inte säker, men jag tror det är möjligt att köra en motor med den lilla mängden som kommer genom den slangen de har. Den skulle t.ex. kunna köra på en blandning av luft och något bränsle som innehåller mycket syre, t.ex. nitrometan. Bubbelförgasare låter som en möjlighet.
EDIT: Hittade en video på en hemmagjord bubbelförgasare.

EDIT2: Det är ju en tvåtaktare han kör med bubbelförgasare, och det kommer nog inte kunna funka så länge, eftersom att tvåtaktaren kräver smörjning via bränslet.

Men det kan ju också vara som du skriver, att det bara går vätska i slangen, och att det finns något luftinsläpp dolt vid flänsen.
Skriv svar