tjuvkoppla pc nät agg
tjuvkoppla pc nät agg
Tjenare. Har ett gammalt nättag till en dator här hemma som jag inte använder längre
men tänkte "tjuvkoppla" de så man kan använda de som ström försörjning till diverse annat. dom är ju tråts alt ganska användbara. kan leverera relativt mycket ström plus att man kan plocka ut bla. både 5 och 12V
Jag vet om att ja har gjort de på andra agg tidigare. men kommer inte rickigt ihåg hur man gjorde. Först å främst så jordade man ju power_on kabeln (i de flästa fall bruka den vara grön) men på detta agget är den grå ) har också för mej att ja satt en last på nån av kablarna.
Jag har prövat med att goggla fram svaret men på de flesta sidor står de att de räcker med att jorda power on.
men när ja gör de går agget igång för en kort sekund sen stänger av sej igen. blir inte klok på vad som är galet
Btw tror inte att de här är ett standard ATX agg
men tänkte "tjuvkoppla" de så man kan använda de som ström försörjning till diverse annat. dom är ju tråts alt ganska användbara. kan leverera relativt mycket ström plus att man kan plocka ut bla. både 5 och 12V
Jag vet om att ja har gjort de på andra agg tidigare. men kommer inte rickigt ihåg hur man gjorde. Först å främst så jordade man ju power_on kabeln (i de flästa fall bruka den vara grön) men på detta agget är den grå ) har också för mej att ja satt en last på nån av kablarna.
Jag har prövat med att goggla fram svaret men på de flesta sidor står de att de räcker med att jorda power on.
men när ja gör de går agget igång för en kort sekund sen stänger av sej igen. blir inte klok på vad som är galet
Btw tror inte att de här är ett standard ATX agg
- Mizzarrogh
Re: tjuvkoppla pc nät agg
Tänkbara fel,
* Har du provat sätta dit en barlast av något slag, tex resistor, tex 5W, lampa, etc?
* V-sense? om sådan finnes, Har du bryggat den korrekt (lagt samman med avsedd spänning, vanligen +5V))?
Edit, X-IL hann posta medan jag skrev...
* Har du provat sätta dit en barlast av något slag, tex resistor, tex 5W, lampa, etc?
* V-sense? om sådan finnes, Har du bryggat den korrekt (lagt samman med avsedd spänning, vanligen +5V))?
Edit, X-IL hann posta medan jag skrev...
Nja, prövade sätta dit ett gammalt ccd lysrör. kanske för liten last.
V-sense. kan nog tro att en sån finns. Kan den vara märkt "power good" ?
V-sense. kan nog tro att en sån finns. Kan den vara märkt "power good" ?
Green ...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Mizzarrogh
power good är samma som P OK (Pwr OK i exemplet), 5V sense är en egen, märkt X v(olt)sense, lägges helt enkelt samman med korrekt volt tal, vanligtvis 5V.
Edit: Men det är inte säkert den finns på nyare agg.
Edit: Men det är inte säkert den finns på nyare agg.
- SeniorLemuren
Grön till jord. Resistor på max 5-6 ohm mellan 5V och jord (röd- svart).
Jag kör med 2 st 3 Ohm, 25 W med kylfläns i serie. Vid större resistans startar det upp och stannar precis som du beskriver.
På gamla aggregat som är försedda med strömbrytare finns ingen Power Suply On, där behövs bara belastningsmotståndet.
Jag kör med 2 st 3 Ohm, 25 W med kylfläns i serie. Vid större resistans startar det upp och stannar precis som du beskriver.
På gamla aggregat som är försedda med strömbrytare finns ingen Power Suply On, där behövs bara belastningsmotståndet.
@SeniorLemuren
Där har vi det nog. Pröva precis med ett 220ohms motstånd på 12V plus mitt lilla ccd lysrör
men de blir bara att den startar och stänger av sej lika snabt igen.
Där har vi det nog. Pröva precis med ett 220ohms motstånd på 12V plus mitt lilla ccd lysrör
- Mizzarrogh
Är det ett AT eller ett ATX agg?
AT behöver ej byglas och saknar den gröna kabeln (eller så har den annan funktion).
Däremot kan de som sagt ha +5Vsense, REMOTE (remote byglas till +5VSB, och altså inte till COMM(som lämnas öppen) om detta inte redan är gjort från fabrik) och annan skit som kan behöva byglas. Vissa typer kan man helt enkelt skita i POK har jag för mig, men ibland har de olika pinout...
AT behöver ej byglas och saknar den gröna kabeln (eller så har den annan funktion).
Däremot kan de som sagt ha +5Vsense, REMOTE (remote byglas till +5VSB, och altså inte till COMM(som lämnas öppen) om detta inte redan är gjort från fabrik) och annan skit som kan behöva byglas. Vissa typer kan man helt enkelt skita i POK har jag för mig, men ibland har de olika pinout...
Ah ja tackar er... haha att ja inte tänkte på de tidigare. tog en gammal cd läsare (första ja sprang över
) å koppla in.
Nu funkade de
skit bra
@Mizzarrogh
om det är ett AT eller ATX vet jag faktiskt inte för det står inget av de på skälva agget. därför ja blev lite tveksam. men som sagt. men en vättig last så funkat de tackar för hjälpen
Nu funkade de
@Mizzarrogh
om det är ett AT eller ATX vet jag faktiskt inte för det står inget av de på skälva agget. därför ja blev lite tveksam. men som sagt. men en vättig last så funkat de tackar för hjälpen
- Mizzarrogh
"På gamla aggregat som är försedda med strömbrytare finns ingen Power Suply On, där behövs bara belastningsmotståndet."
AT är den riktigt gamla typen man slår på med en knapp utan remote (de har nästan alltid en lös "on knapp" på en kabel utöver den interna.), men vissa kan ha både och och brukar då vara förbyglade från fabrik med en lös tåt.
Mig veterligen tillverkas de inte längre.
AT är den riktigt gamla typen man slår på med en knapp utan remote (de har nästan alltid en lös "on knapp" på en kabel utöver den interna.), men vissa kan ha både och och brukar då vara förbyglade från fabrik med en lös tåt.
Mig veterligen tillverkas de inte längre.
- SeniorLemuren
Japp. Det är precis ett sånt jag använder. Har kopplat fel och kortslutit det otaliga gånger, det går inte att ta död på det. Vid kortis så stannar det, man måste då dra ur sladden och vänta i 10 sek. sedan går det igen.
Ahh. Dom gammla kommer jag ihåg. men dom har väl inte använts i datorer på över 15 år.
- Mizzarrogh
Jo, jag brukar också noggrant spara dem om man dyker på dem, just därför att de är så tacksamma att labba med, några detaljer dock, dels har de ibland helt annan färgpinout, dels kan de ha andra funktioner som tex de vi tog upp här förut som det är lätt hänt man kör fast vid om man är van mer moderna standarder (men minneslappar behöver nog alla... om man inget frågar får man inget veta som någon sade...
) annars är det väl mest att äldre datorer krävde avsevärt mindre effekt så det brukar vara svårt att hitta AT agg över 250W, de flesta ligger runt 125-200W.
fördelar är att de brukar ha äldre funktioner som -5V och liknande.
Har också ett par ombyggda AT agg någonstans tror jag.
Edit: Du kan ha en vanlig bil lampa som barlast.
fördelar är att de brukar ha äldre funktioner som -5V och liknande.
Har också ett par ombyggda AT agg någonstans tror jag.
Edit: Du kan ha en vanlig bil lampa som barlast.
ATX-nätagg har ingen egen pinne i ATX-kontakten för "sense". Finns det en sensekabel, oftast för 3.3V, sitter den ihop med en av 3.3V pinnarna i ATX-kontakten.