AndLi bygger Boris 3B & rundmatningsbord från grunden (s10)
Re: AndLi bygger Boris 3B CNC
Min är inte så dålig och det är inte bara på mitten. Jag fick schimsa runt 1,2 mm på ena portalen och hade då ojämnheter på ca +/-0.1 ojämnt fördelade över den kortaste sidan (X) på plattan. på längden är den bättre, runt 0,2mm +/- lite i längdled (Y).
Jag tro det blir för mycket besvär att plocka ner den också så jag testar nog att spänna min med profilerna och kanske planfräsa själva ytan om jag orkar. Den funkar ypperligt för det vi ska ha den till än så länge i alla fall, har inte nått någon "prestandagräns" än.
Förresten, har ni funderat något på hur och med vad man smörjer gejdrar och skruvar?
Jag tro det blir för mycket besvär att plocka ner den också så jag testar nog att spänna min med profilerna och kanske planfräsa själva ytan om jag orkar. Den funkar ypperligt för det vi ska ha den till än så länge i alla fall, har inte nått någon "prestandagräns" än.
Förresten, har ni funderat något på hur och med vad man smörjer gejdrar och skruvar?
Jag trodde man alltid behövde det för att inte köra ner fräsen i bordet om man ska fräsa något helt igenom.Cano skrev:Varför ska du ha offerskiva när du fräser aluminium?
Men brickuppspänning är ju en lösning.
remne har svarat på toleransproblematiken, boris ringde mig och förklarade problemt och att vi fick skjuta på leverans. Håller helt med Remne, Boris sköter det hela helsnyggt, inga konstiga bortförklaringar bara raka tydliga puckar. Super!!
Axeln är 3mm längre på Brundins, borde inte vara ett problemsäter skrev: Motorerna du länkade till på MotionKing, det är väl i princip samma motorer som Brundin säljer?
Rotor Inertia är 690 g/cm2 på MK och 849 g/cm2 på brundins, tydligen ska ett lägre värde ge en snabbare motor? Men load inertia ska tydligen inte vara mer än 4ggr rotor för att få bra höghastighetsprestanda...
På alla elektriska parmetrar är de mycket lika, verkar helt klart vara ett alternativ, frågan är vad MK motorerna kostar...
Är bottenplattan i stål ?remne skrev:Jag kan svara angående bottenplattans toleranser, då det var jag som upptäckte det (på min platta, och det var likadant på AndLi's).
Det verkar som fabriken som gör bottenplattan klantat sig lite, där mittendelen börjat bukta upp.
Blev en diff på ~3.5mm på vardera sida mot mitten och ut mot kanterna.
Hmm, måste ta och mäta upp min platta oxxo då. =/
Men som sagt, den fungerar just nu till det jag använder den till, och med en planfräst offerskiva ovanpå fungerar det ju bra. Hur gör ni för att kolla så att gejdrarna på Y blir i samma höjd?
Men som sagt, den fungerar just nu till det jag använder den till, och med en planfräst offerskiva ovanpå fungerar det ju bra. Hur gör ni för att kolla så att gejdrarna på Y blir i samma höjd?
Nu ska visst bottenskivan vara platt, Boris ska bara kolla själv med 
Börjar bli dags att fixa sista väggen i hobbyrummet och fixa fram ett bord/arbetsbänk.
Hur stabilt måste det vara? Skulle en köksbänksskiva(35mm) räcka tro? Sen behöver man väll lite rejäla ben till den med.

Börjar bli dags att fixa sista väggen i hobbyrummet och fixa fram ett bord/arbetsbänk.
Hur stabilt måste det vara? Skulle en köksbänksskiva(35mm) räcka tro? Sen behöver man väll lite rejäla ben till den med.
Nytt försök att hämta fräsen på lördag
Nu med platt skiva !
Hur djupt bord behöver man för att få plats med fräsen? Kulskruvarna på djupet är 713mm, plus motor på det, känns som tom 80cm blir för smalt. Vad har ni andra era stående på?

Hur djupt bord behöver man för att få plats med fräsen? Kulskruvarna på djupet är 713mm, plus motor på det, känns som tom 80cm blir för smalt. Vad har ni andra era stående på?
Jag rymmer inte min än, ska jobba på det när lillasystern är hämtad, såld är den redan!
Bottenplattan är 700, och främre fötterna ganska nära kanten så 85cm känns rimligt. jag ska till en återvinningsbutik och leta skivor.
Bottenplattan är 700, och främre fötterna ganska nära kanten så 85cm känns rimligt. jag ska till en återvinningsbutik och leta skivor.
Jag ska ta och mäta hur stor yta min tar där den står ikväll...

Nu ska det byggas bord!
Det blir en 22mm MDF skiva, på 95x180 cm
Med ben i 45x70 och en ram runt skivan av 45x95.
Funderar på att sen sätta distanser och bulta maskinen i bordet.
Det blir en 22mm MDF skiva, på 95x180 cm
Med ben i 45x70 och en ram runt skivan av 45x95.
Funderar på att sen sätta distanser och bulta maskinen i bordet.
Nu finns det ett bord
Ganska stabilt, tyvärr rickar det lite i längsled, kanske får bulta det i golvet, eller ännu en diagonalsträva.
Grävde fram min gamla labdator med, visar sig vara en P4-3.06GHz 1Gb minne, 2 kärnor, stepping 09 vad det nu betyder
Fick leta rätt och confa en WRT54GL också så man kan få lite nät med.
EMC2 jitter testen ger:
Servo thread (1.0ms)1101199 /105039 / 997xxx
Base Thread (25 µs) 74620 / 49716 / 25xxx
Har ju inte en susning om vad som är bra värde, men max interval är ju 3ggr så högt som önskat, känns inte så bra...
edit: Det blev 4 stegmotorer från JB! De är på väg, så nu får chai sätta fart med skruvarna

Grävde fram min gamla labdator med, visar sig vara en P4-3.06GHz 1Gb minne, 2 kärnor, stepping 09 vad det nu betyder
Fick leta rätt och confa en WRT54GL också så man kan få lite nät med.
EMC2 jitter testen ger:
Servo thread (1.0ms)1101199 /105039 / 997xxx
Base Thread (25 µs) 74620 / 49716 / 25xxx
Har ju inte en susning om vad som är bra värde, men max interval är ju 3ggr så högt som önskat, känns inte så bra...
edit: Det blev 4 stegmotorer från JB! De är på väg, så nu får chai sätta fart med skruvarna

Det är dåligt.
Jag fick 8xxx/11xxx i jitter på den dator jag tänkte använda, så jag tror att du ska leta upp något annat.
Här är en lista med testresultat;
http://wiki.linuxcnc.org/emcinfo.pl?Latency-Test
Jag fick 8xxx/11xxx i jitter på den dator jag tänkte använda, så jag tror att du ska leta upp något annat.
Här är en lista med testresultat;
http://wiki.linuxcnc.org/emcinfo.pl?Latency-Test
provade de icke fria drivarna, nu får jag ännu värre värden...
1458436 / 467156
78931 / 54149
Det är tydligen ett nvidia GeForce 7300 GT kort (ej internt)
Börjar jag dra runt fönstret med musen(ps2) sticker värdena
Mitt lager av grafikkort är inte stort, ett G200 Marvel, ett S3 Trio64V med minne i sockel och ett Asus AGP V7700/32M
Enda andra externa datorn jag har är en Dual P2-400 MHz från 99
som iof ubuntu startar på den efter en kvart men tagentbordet funka inte...
Vill inte köpa ny maskin...(eller köra MAch3...)
1458436 / 467156
78931 / 54149
Det är tydligen ett nvidia GeForce 7300 GT kort (ej internt)
Börjar jag dra runt fönstret med musen(ps2) sticker värdena
Mitt lager av grafikkort är inte stort, ett G200 Marvel, ett S3 Trio64V med minne i sockel och ett Asus AGP V7700/32M
Enda andra externa datorn jag har är en Dual P2-400 MHz från 99

Vill inte köpa ny maskin...(eller köra MAch3...)
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
vaffö dådå? vaffö säjjer du på detta viset?Vill inte köpa ny maskin...(eller köra MAch3...)