Hej kära elektronikvänner!
Mitt stroboskop beter sig konstigt. Jag har lagt upp ett klipp på Youtube för er att begrunda!
http://www.youtube.com/watch?v=Ae_vP_7JN4E
Lite om situationen:
När man vrider på hastighetsreglaget så börjar lampan blinka tillsammans med den lilla "kontroll-lampan" som sitter på kretskortet. Men det är inte kontinuerligt för rätt som det är så lyser "kontroll-lampan" men inte strobet!
När jag ökar hastigheten så verkar lampan helt tappa synk, och t.o.m. inte lysa alls, men kontrollampan blinkar i den önskade hastigheten.
Vad kan detta bero på?
Tack på förhand/Calle Lewander
Obegripligt Stoboskop som verkar trasigt? HJÄLP
-
CalleLewander
Re: Obegripligt Stoboskop som verkar trasigt? HJÄLP
Vad är det för modell och märke? Typ av styrning, inbyggd eller extern? Skicket på lampan?
Vanligt fel är den "stora" kondensatorn som har tappat värde.
-
CalleLewander
Hej!citizendildo skrev:Vad är det för modell och märke? Typ av styrning, inbyggd eller extern? Skicket på lampan?
Märke: Okänd
Styrning: Intern (vridpotentiometern är byggd som en stridsvagn, så den kan det inte vara fel på)
Lampan: Gammal som fan, men hel.
Tacksam för svar!
Mvh Calle L.
-
CalleLewander
Hej!DeeJayPA2 skrev:Vanligt fel är den "stora" kondensatorn som har tappat värde.
Oh, intressant! Jag är rätt rookie på elektronik, men det är nått jag vill bli bättre på.
Det låter som att det skulle kunna vara det...
Här är en bild av kretskortet.
http://img517.imageshack.us/i/rimg0197.jpg/
Vilken komponent syftar du på?
Mvh Calle L.
Jag skulle gissa på att det är den med buntbandet. Kolla vad som står på den. Värdet brukar ligga på 385-400V, 80-160uF